Nå endres Facebook radikalt
Her er den nye designen – og den kommer nå.
Facebook har nettopp vist frem en helt ny design for nyhetsstrømmen din – selve forsiden til det sosiale nettstedet. Den nye designen, som vises over, rulles ut til brukere fra og med i kveld.
Under pressekonferansen som ble holdt i San Francisco, la selskapets grunnlegger Mark Zuckerberg stor vekt på at måten vi bruker Facebook på i dag, har endret seg mye de siste årene. Foruten små endringer har nyhetsstrømmen i stor grad vært uendret siden 2007. I mellomtiden har mange fått en smartmobil i lomma, og deler helt andre former for innhold i dag, enn hva vi gjorde før.
– Den nye nyhetsstrømmen skal reflektere denne trenden. Vi vil ha oppdateringer fra venner, men også sider, bedrifter og verdensledere. Samtidig deler vi mange flere bilder enn før, sa Zuckerberg.
Han viser til at nesten 50 prosent av innholdet i nyhetsstrømmen i dag er bilder, mens det før i stor grad bare var tekst. Akkurat dette har stått i hovedfokus da den nye designen ble laget.
Den nye designen kommer i tillegg til en helt ny funksjon som er på vei:
Slik blir Facebooks nye monstersøk »
Tre hovedelementer
Den nye designen byr på radikale endringer, sammenlignet med dagens design. For Facebook har hele prosessen handlet om tre hovedelementer: Man skal kunne vise større historier fra livet sitt, man skal kunne sortere innholdet i forskjellige nyhetsstrømmer på en enkel måte. Samtidig skal designen være identisk på alle plattformer.
– Facebook er en konteiner for innhold andre lager. Den kontaineren skal nå lages bedre, slik at folk kan dele innhold bedre, på en penere og mer konsis måte, sa Facebooks produktsjef Chris Cox under pressekonferansen.
I dag har selve nyhetsstrømmen, der alt innholdet i nettstedets massive nettverk samles, kun 45 prosent av sidebredden. I tillegg, sier Cox, at 35 prosent av brukerne har så smal skjerm at de ikke får se chatten. Nyhetsstrømmen blir nå bredere, og chatte-funksjonen integreres i en egen meny på venstresiden.
Innhold får mer fokus
Det mest slående ved den nye nyhetsstrømmen og forsiden, er at alt innhold som er visuelt får mye større fokus, og flere smidige funksjoner. Bilder og videoer blir ikke bare større, men også hele album får langt større oppmerksomhet.
Samtidig er det laget en snedig funksjon som lar deg se hva venner har kommentert på en film eller et bilde, uten å ta fokuset vekk fra innholdet. I dag må du skrolle ned for å se kommentarene, og slik vil det også være i den nye designen. Men du finner også profilbildet til vennene dine som har kommentert videosnutten, på venstresiden. Holder du musepekeren over dette bildet, vil kommentaren de har lagt igjen sprette frem rett over videofilmen.
Det er ikke bare innhold fra vennene dine som får et større og penere fokus. Innhold fra bedrifter, sportslag eller artister, fra såkalte "pages", er ikke glemt:
– Liker du for eksempel en artist eller et sportslag, kommer det frem eget innhold som er populært rundt disse, rett i nyhetsstrømmen, forteller Jule Zhuo, selskapets designdirektør.
Hvis en venn deler en nyhetsartikkel, vil dette også få betydelig mer fokus i den nye designen. Publikasjonens logo kommer med, samtidig som tittelen blir større og ingressteksten lengre.
Om en venn av deg får en ny venn, er det ikke bare et knøttlite bilde og litt tekst som kommer frem – slik det er i dag. I den nye designen skal deler av den nye vennens tidslinje komme frem. Facebook sier at du på denne måten kan bli mer kjent med denne personen, og kanskje legge til han eller henne i din egen venneliste.
- Les også: Forbrukerrådet klager inn Facebook
- Les også: Facebook svarer på personvernkritikken
Velg egne nyhetsstrømmer
I dag sorterer og velger Facebook innholdet som kommer frem i den ene nyhetstrømmen du har. I den nye designen beholder du denne hovedforsiden, men du får også egne nyhetsstrømmer for spesifikt innhold.
– Vi har gått ut på gata og snakket med de som bruker nyhetsstrømmen, for å se hvordan vi kan gjøre opplevelsen bedre. Tilbakemeldingene har vist at brukerne vil ha mer kontroll og oversikt over innholdet som presenteres, sa Cox.
For å møte disse tilbakemeldingene får nyhetsstrømmen nå egne faner, på samme måte som nettleseren din. Via en liten meny på høyresiden, eller på toppen om du har nettbrett eller mobil, kan du velge mellom flere innholdskategorier. Du kan få en nyhetsstrøm som kun inneholder bilder, en som kun viser innhold som er delt eller en som kun viser musikk.
I hver av disse strømmene får du da se alt innhold som vennene dine har delt. Ikke en eneste post blir oversett, og de blir sortert kronologisk.
Sømløst design
Det siste hovedelementet ved dagens design, er at det skal være identisk på alle plattformer. Uansett om du besøker det sosiale nettstedet fra PC, nettbrett eller mobil, skal du få se akkurat det samme innholdet og ha de samme funksjonene tilgjengelig.
Den nye designen er faktisk laget med mobilen som utgangspunkt. Du har den samme hovedmenyen på høyresiden, en meny som er global på alle plattformer og i alle kriker og kroker av nettstedet. Samtidig får du nå snedige mobil-funksjoner på PC-versjonen av Facebook. En av disse er at du nå får en liten varsel-boble om noen nye poster dukker opp, akkurat som på mobil i dag.
Starter utrullingen i dag
Den nye designen rulles ut fra og med i kveld. Ved å melde deg opp på en venteliste, på denne siden, kan du bli blant de første som får tilgang.
Over de neste ukene skal designen rulles sakte ut, mens Facebook høster tilbakemeldinger og finpolerer det hele. Når det er gjort, vil designen rulles ut til alle brukere – enten du vil eller ei.
For kort tid siden ble Facebook utsatt for et sofistikert angrep:
Hacker fikk tilgang til alle Facebook-kontoer »
Se video av det nye designet her: