Slik skal Nvidia gjøre VR fotorealistisk
Skjermkortgigantens nye «Iray VR»-teknologi skal gi ekstremt naturtro VR.
Nvidias grafikkonferanse GTC er i full gang, og blant nyhetene som er vist frem hittil befinner det seg også snadder for VR-entusiastene. Det viser seg nemlig at skjermkortprodusenten har store planer for å gjøre VR-opplevelsen langt mer realistiske, via et nytt system kalt «Iray VR».
Iray VR er en teknologi som rett og slett skal være i stand til å servere brukere intet mindre enn fotorealistiske VR-opplevelser.
Prosessorkrevende
Løsningen baserer seg på såkalt «raytracing»-teknologi. Raytracing er en veletablert teknikk som innebærer å generere 3D-bilder ved å «spore» lysstrålers interaksjon med virtuelle objekter for å simulere effekten lyset har på objektene, basert på overflate, form og andre faktorer.
Teknikken er svært prosessorkrevende, men kan gi særdeles realistiske bilder. Nvidia har altså funnet en måte å bruke raytracing til å lage VR-bilder i sanntid ved å utnytte sin egen grafikkteknologi, nærmere bestemt de kraftige, profesjonelle Quadro M6000-skjermkortene.
Iray-teknologien har allerede eksistert en stund for designere og andre som har behov for å lage realistiske, virtuell omgivelser, og nyheten nå er altså at denne teknologien har tatt steget over i VR-sfæren. De tekniske detaljene omkring Iray kan du lese på teknologiens egen hjemmeside.
Demonstrert av sjefen
Nvidia-sjefen selv, Jen-Hsun Huang, demonstrerte Iray VR-løsningen på scenen med et par HTC Vive-briller, og etter demonstrasjonsvideoen å dømme er resultatet temmelig imponerende.
Å gjøre løsningen tilgjengelig for vanlige forbrukere ligger nok et stykke frem i tid, da det hele som sagt krever massivt med grafiske muskler, men den gir likevel kanskje en indikasjon på hva vi kan vente oss av VR-fremtiden. Demonstrasjonsvideoen av Iray VR ser du under.
VR-teknologien gjør stadig nye fremskritt: Nå kan «sjøsyken» være løst en gang for alle »