Til hovedinnhold

Våre favorittspill fra Gamescom 2011

Mange oppturer, og noen nedturer fra verdens største spillmesse.

Side 1

Gamescom 2011 har vært en svært hektisk affære, og våre to utsendte journalister rakk ikke å se på i nærheten av alt som ble vist frem. Det var likevel to stappfulle avtalebøker som ble med nedover, og messen i Tyskland har vært preget av jevnt over gode innblikk i noen av de største spillene som er på vei. Det har også vært et variert skjema, hvor MMO-spill og Kinect har blitt dekket på likt.

Derfor velger vi, tradisjonen tro, å velge ut våre favoritter fra verdens største spillmesse. Her får man en mer kortfattet og navigerbar oversikt over spillene som omsider vil få sine egne, omfattende artikler.

Marius Kjørmo:

Borderlands 2 (PC, 360, PS3)

Borderlands 2 (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: Tidlig 2013

Jeg var ikke særlig begeistret for det første Borderlands-spillet. Potensialet var der, men det hadde en del mangler som gjorde at det ikke appellerte til meg. Oppfølgeren ser derimot særdeles bra ut. En rekke endringer, og ikke minst et mye større budsjett, gjør at Borderlands 2 rett og slett fremstår som en ekte AAA-tittel. Med massive forbedringer til den kunstige intelligensen og et forbedret system for samarbeidsspill, lover Gearbox en god spillopplevelse.

Mer sammenheng mellom oppdrag og historien, den unike grafiske stilen, og ikke minst «split screen co-op» gjør spillet til noe å merke av på kalenderen.

Les mer om Borderlands 2

The Secret World

The Secret World (PC)

Utgivelsesdato: April 2012

Jeg har ikke vært den som har skrytt Funcom mest opp i skyene de siste årene, men The Secret World har tatt meg litt på senga. For det første har de klart å lage et MMO med en moderne setting som virkelig appellerer. For det andre klarer de å tilføre helt nye ideer til en sjanger som desperat trenger å bevege seg bort fra World of Warcraft-normen. En spennende verden med en fengende historie gjør at selv en innbitt enspillergamer som meg kjenner at det rykker i musearmen.

Med The Secret World har Funcom klart å skape noe helt unikt jeg tror og håper kommer til å få en solid fanskare.

Les mer om The Secret World

Mass Effect 3

Mass Effect 3 (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 6. mars 2012

Med Mass Effect opplevde jeg kjærlighet ved første trailer. Etter å ha spilt begge spillene en rekke ganger og lest bøkene, er det ingen tvil om at avslutningen på trilogien er svært etterlengtet. Utviklerne finpusser litt på oppskriften, og ser ut til å gjøre det hele enda mer storslått enn tidligere. Taktisk kamp, episk historie, dype og interessante figurer, og en nydelig presentasjon, gjør at enhver science fiction-spiller burde sikle etter dette spillet.

Shepard og hans sammensatte gjeng kommer til å redde både universet og spillvåren 2012.

Les mer om Mass Effect 3

Saint's Row: The Third

Saints Row: The Third (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 18. november 2011

Saints Row-serien er kjent for å ta den klassiske sandkasseformelen og bare skru alt opp til elleve. I så måte er The Third intet unntak. Allerede fra det første oppdraget, som setter den løse historien i gang går spillet bananas. Jeg opplevde mange av det utviklerne kaller «holy shit moments». Mulighetene til å tilpasse protagonisten etter dine ønsker er tatt til et nytt nivå, og tøylene har sjelden vært friere.

Med den tredje utgaven av Saints Row kan du oppleve den villeste gangsterhistorien du har sett til nå. Her er det så mye kuler, pupper og lavhumor at selv den mest snerpete spilleren må trekke på smilebåndet.

Les mer om Saint's Row: The Third

Batman: Arkham City

Batman: Arkham City (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 21. oktober 2011.

Arkham Asylum viste at det bare er tøv at du ikke kan lage gode lisensspill. Spillet tok de fleste med storm, og mange er nok spente på om man klarer å følge opp suksessen. Alt jeg har fått sett av Arkham City tyder på at vi kan glede oss. Foruten at man har en litt mer åpen verden, er lite av oppskriften endret. Flere spillbare figurer er lagt til og et kobbel av klassiske Batman-skurker skal gjøre dette til nok et høydepunkt fra Rocksteady.

Kombinasjonen av et intuitivt kampsystem og særdeles underholdende snikeelementer gjør at Arkham City trolig blir en sikker vinner i julesalget.

Les mer om Batmna: Arkham City

EA imponerte Marius på Gamescom. Skjermbilde fra FIFA 12.

Opptur

Messas opptur for meg må være Electronic Arts. Samlingen med spill de jobber på kan de andre store utgiverne bare drømme om. I forretningsområdet til EA fant du blant andre disse spillene: Mass Effect 3, Battlefield 3, FIFA 12, SSX, The Secret World, Kingdoms of Amalur: Reckoning og The Old Republic. Samtlige av disse titlene er spill som jeg kunne tenke meg å investere titalls timer i, om ikke enda mer. Det at de også lar utviklerne få ordentlig tid på seg til å lage gode oppfølgere, og årlige utgivelser som FIFA og NHL også er store satsingsområder, gjør at man bare får lyst til å gå bort til nærmeste EA-ansatt og gi vedkommende en stor og varm bamseklem.

Marius vil at Kinect-teknologien utnyttes til mer enn dansespill og dårlige partyspill.

Nedtur

Uansett hvor mye godvilje jeg legger til så blir jeg skuffet av satsingen på Kinect. Jeg synes teknologien er spennende, men det som ble vist frem på Gamescom var ikke bare lite kreativt, det fungerte også svært dårlig. Selv om jeg hadde bange anelser til Star Wars Kinect, så er fallhøyden så stor. Hvor kul er ikke ideen om å kunne kaste lynkuler rundt deg som Keiser Palpatine på speed? I stedet blir vi servert noe som hverken virker eller er gøy. Her må vi tenke utenfor boksen folkens. Kinect kan være mer enn bare dansespill og dårlige partyspill, la ikke dette bli en falitt fordi man forsøker å etterape middelmådige Wii-spill.

Side 2

Lasse Lervik:

Dishonored

Dishonored

Utgivelsesdato: 2012

Jeg er en av eklingene som ikke greier å snakke om annet enn fordums tider, da PC-spillene var på topp og alt var bare fryd og gammen og man gav ut tidenes beste spill hver uke. Thief er et av favorittspillene mine fra denne perioden, og jeg har slitt med å finne noe som virkelig kan leve opp til det klassiske snikespillet. Dishonored bærer kanskje ikke tegn på virkelig storhet riktig enda, men det viser veldig spennende takter.

Her har man nemlig en forfriskende fleksibilitet i måten man velger å utføre snikdrapene sine på, enten det er ved sirlig kombinasjon av magiske angrep eller hvordan man navigerer omgivelsene for å nå målet sitt. Jeg gleder meg noe veldig til å se om dette er nok en actionmonster i fåredrakt, eller om noen faktisk tør å lage spillet jeg håper på.

Les mer om Dishonored

The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

Utgivelsesdato: 11. november 2011

Jeg har fått gleden av å se på Skyrim ved flere anledninger, og har vært overbevist om at dette er et spill jeg kommer til å kose meg med i lang tid. Det var ingen overraskelser under Gamescom sånn sett. Denne presentasjonen var likevel mye friere i formen enn de vi har deltatt på tidligere, og gav et mye bedre inntrykk av hvordan det faktisk kommer til å være å spille rollespilleteposet. Dessuten besvarte den flere sentrale spørsmål.

Det er noe herlig idyllisk med å tråkke rundt i den snødekte provinsen og gjøre hva som måtte falle en inn. Det at den er befolket av drager og troll på likt utgjør ingen videre forskjell, artig nok. Jeg er fortsatt spent på om dette blir en mellomting mellom Morrowind og Oblivion som lovet (og håpet), eller om de tar nok et skritt nærmere tilgjengelighet og salgstall. Jeg tror nok jeg skal greie meg å kose med denne storutgivelsen uansett hva som skjer.

Les mer om The Elder Scrolls V: Skyrim

Battlefield 3

Battlefield 3

Utgivelsesdato: 27. oktober 2011

Årets E3-presentasjon av PC-versjonen av Battlefield 3 blåste meg tilbake mer enn noen spillpresentasjon har gjort gjennom tre år i Gamer. Spillet så ærlig talt ut som om det tilhørte neste konsollgenerasjon, og det var vanskelig å få hodet rundt hvordan DICE har greid å lage et spill som tar et så radikalt skritt fremover. Sånn sett var det en betydelig nedtur å prøve spillet på konsoll under Gamescom, her så det rett og slett ut som skytespillet i gata. Vi fikk likevel et godt inntrykk av hvordan spillet kommer til å føles og oppleves, og jeg liker det.

Personlig ser jeg ikke særlig stor verdi i å spille Battlefield 3 på annnet enn PC slik ståa er for øyeblikket, men du verden for en opplevelse det later til å bli. På tur gjennom et av spillets samarbeidsoppdrag blir det åpenbart hvor mye spenning muligheten til å spille sammen kan tilføre, og jeg ser virkelig frem til å bli med i krigen i høst.

Les mer om Battlefield 3

Dragon's Dogma

Dragon's Dogma

Utgivelsesdato: 2012

Da jeg dro til Los Angeles med Øystein Furevik i sommer, var det stort sett én ting han snakket om de siste par dagene: Dragon's Dogma. Dette actionspillet fra Capcom gjorde virkelig inntrykk på bamsen fra Førde, og jeg hadde problemer med å se hvor magisk det virkelig kunne være. Jeg sliter fortsatt med å finne magi i presentasjonen vi fikk av spillet på denne messen, men dette ser definitivt ut som noe jeg kan storkose meg med.

Lange, intrikate kamper med digre beist, og kamper sammen med datastyrte lagkompiser som tilsynelatende har annet enn smør i hodet, lover godt. Jeg blir fortsatt ikke helt klok på noen av mekanismene til spillet, og det ligner på veldig mye annet rent estetisk, men jeg tror det kan være mye moro å klemme ut av denne voldelige fantasy-utgivelsen.

Assassin's Creed: Revelations

Assassin's Creed: Revelations

Utgivelsesdato: 15. november 2011

Jeg er av ulike grunner ikke særlig glad i Assassin's Creed-serien. Jeg har gjort gjentatte forsøk på å forstå sjarmen med serien, og har veldig lyst til å like den på grunn av det historiske aspektet, men jeg blir alltid lei etter et par timer. Etter å ha sett på det neste store spillet i serien er jeg fortsatt ikke overbevist om at dette er noe jeg kan sette meg ned og slå ihjel et halvt døgn i strekk med, men jeg synes Ubisoft begynner å finne formen med snikmorderspillene sine.

Produksjonen er som vanlig av høyeste nivå, og utviklerne har virkelig peiling på det de driver med. Man må gjerne kritisere utgiverne av de årlige sportsspillene for å ikke nødvendigvis være hekta på innovasjon, men jeg synes Ubisoft Montreal har utgitt virkelig imponerende spill med bare ett års mellomrom nå. Mye tyder på at Revelations kan bli nok et høydepunkt for tilhengere av serien.

Les mer om Assassin's Creed: Revelations

Paradox er utgiver for blant annet norske Naval War: Arctic Circle.

Opptur

Paradox Interactive. Man kan si mye rart om svenskene med den sære nisjekatalogen, men at de gjør sin greie helt uaffisert av andre er det ingen tvil om. Dét er noe som bør berømmes i en tid hvor man kan få inntrykk av at spillutviklerne hovedsakelig lager spill med regneark og kalkyler. Jeg synes ikke alle spillene til Paradox er like interessante, eller ser ut til å holde høy kvalitet i det hele tatt, men om man kan utgi Amnesia: Dark Descent og Naval War: Arctic Circle på likt så tar jeg av meg hatten.

Det var flott å komme tett innpå de entusiastiske skaperne av alt fra kolonist-MMO-er til korstogsimulatorer, og mitt seneste møte med Paradox-gjengen sjarmerte meg virkelig. Jeg liker å kunne diskutere Kong Harald Is kjærlighetsforhold til kona si med produsenten av Crusader Kings II, eller fortelle Salem-skaperen akkurat hvor absurd nådesløst spillet deres er i en behagelig og uformell samtale. Her skinte kjærligheten for spillmediet virkelig gjennom.

Microsoft hadde feil fokus på Gamescom. Skjermbilde fra Disneyland Adventures.

Nedtur

Microsoft. Det er helt ålreit at de kuttet ut den årlige pressekonferansen sin, Sony burde ha gjort akkurat det samme. Det er ikke okay at halvparten at porteføljen deres ser ut til å bestå av slappe, uinspirerte Kinect-spill, og den andre halvparten spillserier jeg egentlig begynner å føle meg mettet på. Det er bare et par år siden denne gjengen hadde de mest spennende eksklusive utgivelsene på markedet, og det er lett å bli skuffet av den sterke kontrasten.

Det hjalp ikke at avtalene våre med dem på årets messe var mildt sagt misvisende, eller at det de virkelig bar pryd i å vise frem var Disneyland Adventures og LEGO: Star Wars. Som om dette er utgivelser som bærer en konsoll av denne størrelsen. Vi krever mer, folkens.

annonse