Intel vil kaste seg inn i strømmemarkedet
Skal lansere egen mediaboks og videotjeneste senere i år.
Markedet for nettbaserte videotjenester er kanskje ikke det enkleste å komme inn på. I utlandet dominerer aktører som Hulu og BBC iPlayer, mens her hjemme finnes Netflix, HBO Nordic og Viaplay.
Nå vil prosessorprodusenten Intel gjøre et nedslag på dette feltet, og ifølge nettstedet Digital Trends planlegger det amerikanske firmaet å lansere egen mediaboks og strømmetjeneste senere i 2013.
En hybrid
Intel vil angivelig forsøke å skille seg ut ved å tilby en blanding mellom livesendinger og et arkiv bestående av filmer og TV-serier. En kombinasjon av tradisjonell TV og en ordinær strømmetjeneste er noe som ikke er altfor utbredt ennå blant rivalene.
BBC iPlayer byr for eksempel på programmer som har gått på TV den siste uka. Det samme gjør NRK i Norge, og her er det også tilgang til livesendinger. Den markedsledende tjenesten Netflix har det ikke, mens Viaplay og TV 2 Sumo for eksempel viser direktesendt sport.
Intel skal visstnok gå inn for et konsekvent alternativ for direktesendt TV, men det er foreløpig ikke kjent hvilke avtaler selskapet har fått i stand med innholdsleverandører og TV-kanaler. Det eneste Intel har gått ut med er at de har gjort «god framgang».
Intel til flere
Den nye plattformen skal videre være åpen for tredjepartsapplikasjoner, og mulighetene er til stede for tett integrasjon med smarttelefoner og nettbrett – selv om de ikke skulle ha en Intel-prosessor på innsiden.
Digital Trends lurer nemlig på om ikke avgjørelsen om å gå inn på strømmemarkedet med både maskinvare og programvare er en strategi for å utvide antallet forbrukere med tilgang til Intel-brikker.
Uansett hva årsakene til Intels nye satsing viser seg å være, er det uansett et spennende trekk fra prosessormakeren.
Intel er i slaget for tiden:
Vi tester Intels helt nye topprosessor – Haswell »
(Kilde: Digital Trends)