Nyhet

Mobilen blir sidestilt med bankkort

Mobilselskapene tvinges til å lage en felles ordning for mobile betalingstjenester.

Forbrukerombudet har i lengre tid jobbet med å få i stand en løsning der mobilselskapene skiller mellom abonnementskostnader og mobile betalingstjenester. Eksempelvis dreier dette seg om betaling for innholdstjenester eller parkering.

Ifølge ombudet har det vært forbudt for mobilselskapene å tilby betalingstjenester via mobilen på den samme avtalen som gjelder abonnementet. Nå har operatørene tatt dette til etteretning, og vil opprette et fellesselskap ("joint venture") som skal ivareta forbrukernes rettigheter på en ryddigere måte i forbindelse med mobile betalingstjenester.

– Jeg er glad for at vi nå får på plass ulike avtaler for de ulike måtene å bruke telefonen på. Dette synliggjør at mobilen er et betalingsinstrument på lik linje med kort, og forbrukerne blir sikret de rettighetene de har krav på når de betaler via mobilen, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Forbrukerombud Gry Nergård.Foto: Forbrukerombudet

To separate avtaler

Fordelen med den nye ordningen er at forbrukerne får to sett med avtaler. Foreldre, som naturligvis har et juridisk ansvar for sine barn, kan dermed bestemme om barnet kun skal få bruke mobilen med de begrensningene som ligger i abonnementet, eller om de påtar seg ansvaret for eventuelle kjøp via mobilen i tillegg.

– Jeg er opptatt av at også barn skal ha muligheten til å ta i bruk nye betalingsformer. Men foreldrene må ha muligheten til å velge om barnas mobil skal kunne brukes til betaling eller ikke, og bruken må skje i trygge rammer tilpasset barna, sier Nergård.

Forbrukerombudet opplyser at de tidligere har truet med å trekke Telenor (indirekte på vegne av alle mobilselskapene) inn for Markedsrådet for å tvinge frem en løsning. Nå ser det imidlertid ut til at saken kan løses "uten sanksjoner".

– Jeg er fornøyd med det vi har oppnådd så langt, men det er fortsatt nødvendig med endringer og presiseringer for at avtalen skal være rimelig og tilstrekkelig balansert, avslutter Nergård.

Les også: Nå får bankkortene knapper og skjerm »

(Kilder: Pressemelding)

Les også
– Mobiloperatørene lurer forbrukerne
Les også
Døgnfluer eller en trend som ikke kan overses?
Les også
Snart har mer enn 500 millioner telefoner NFC
Les også
18 teknologier som kan forsvinne
Les også
Nå får bankkortene knapper og skjerm
Les også
Skru av bankkortet ditt
Les også
Snart kan du glemme kredittkortet ditt
annonse