Dette kameraet har 200 megapiksler
Hasselblad gir Sigma svar på "tiltale" og leverer et bakstykke som både kan fange alle farger ved hvert billedpunkt og gruser SD-1 på filstørrelse. Prisen er imidlertid like imponerende.
Multishot
Teknologien i bunnen er noe det ble pratet mye om da enkelte speilreflekskameraer fikk stabilisert billedbrikke. I utgangspunktet blir brikken i slike løsninger flyttet rundt av piezoelektriske motorer for å holde den stille i forhold til motivet. Hva om man kunne bruke de samme motorene til noe helt annet? Ved å flytte brikken i steg tilsvarende bredden av en hel eller en halv piksel mellom eksponeringer i seriebildemodus vil man kunne få både økt fargeoppløsning i hver piksel ved hele trinn og økt total billedoppløsning ved halve trinn.
Dette har senere blitt mulig om enn i et litt annet markedssegment. Først ute var H4D-50MS som kombinerte fire eksponeringer for et resultat likt det man får fra Foveon-brikkene i Sigmas kamera.
I H4D-200MS gjøres seks eksponeringer for kombinert effekt, som skal gi bildefiler på 200MP fri for moiré og andre artifakter.
Ikke for actionbilder
Det hele krever nok et relativt urørlig stativ. Ved bruk i kontrollerte studioomgivelser er det sannsynlig at man kan oppnå en merkbar effekt, noe Hasselblad demonstrerer i bildeeksemplene vi har gjengitt under. Her har man også tilgang på PC, noe som kan være greit for å ta unna datamengdene da hver råfil blir på rundt 1200MB.
Til produktfoto og dokumentasjon av kunstverk har Hasselblad dermed en ny konge på haugen. Prisen er like imponerende. For €32000 eks.mva får man et komplett kamera - har man H4D-50MS fra før kan denne oppgraderes for €7000.