Tek.no

Nyhet

Hondas nye konseptbil har ingen pedaler – og ratt midt i dashbordet

Hondas nye Augmented Driving Concept har verken pedaler eller så veldig mye annet. Rattet er plassert i midten.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
Stein Jarle Olsen
13 Jan 2020 10:23

Las Vegas/ Tek.no: Hondas nye bilkonsept er kalt Augmented Driving Concept, og har som formål å gjøre overgangen til fullt selvkjørende biler mykere. Honda har nemlig fjernet både pedaler og det meste annet vi vanligvis ser i førermiljøet på en bil, i tillegg til at de har sentrert rattet i dashbordet.

Tanken er at rattet skal ta minst mulig plass når bilen kjører seg selv, men at det fortsatt skal være der når du eventuelt skulle ha lyst til å ta over kontrollen. Da kan du rett og slett ta tak i rattet og dra det mot deg, enten du sitter til høyre eller venstre i bilen – eller midt på, skulle du være alene i «sofaen» foran.

Også når du kjører selv vil imidlertid bilen kunne assistere, og sensorer og annet som inngår i selvkjøringsbiten vil uansett være aktive, slik at de kan bryte inn om nødvendig.

Åtte nivåer av selvkjøring

Honda sier bilen har totalt åtte ulike grader av selvkjøring, og at den vil kunne lese førerens intensjoner – blant annet med kameraer som følger øynene dine – for å bytte sømløst mellom disse. Om du kjører bilen og lar deg distrahere av noe du ser på veien, vil du i praksis bare kunne sveipe kjapt over rattet og la bilen overta.

Selve kjøringen gjøres også kun med rattet, siden bilen ikke har pedaler. Et dobbelttapp på en metallring på rattet skrur på bilen, og så kan du altså dra den mot deg for å overta kontroll over bilen. Akselerasjon gjøres ved å skyve rattet fra deg, og bremsing motsatt, altså ved å dra rattet mot deg.

Selve bilen er en typisk konseptbil – relativt urealistiske linjer og enorme hjul. Det er imidlertid konseptet Honda vil vise mer enn selve bilen.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

En liten skjerm midt i rattet forteller deg hva hastigheten er, men det er kanskje vanskelig å se for seg at ikke Honda ville utstyrt bilen med noen andre former for skjermer om de skulle finne på å bringe denne bilen til en produksjonsklar versjon.

Om bilen skulle vurdere at det å øke farten er en veldig dårlig idé, vil den for øvrig nekte. Det er også grunnen til at Honda kaller modusene enten helautonome eller semi-autonome. Metallringen fungerer også som en sensor som følger med på om du har hendene på rattet.

Retroaktig styling i Augmented Driving Concept.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ikke problemfritt

Vi fikk prøve konseptbilen kjapt i Las Vegas. Og selv om demobilen virket å være plaget av ganske mye programvarerot som stadig krevde restarter, fremsto akselerasjonen og bremsingen i det minste som ganske myk og enkel å ha med å gjøre, selv om det unektelig kommer til å være underlig å ikke skulle bruke pedaler.

Bilen i seg selv er en fireseters kabriolet, men Honda har ikke sagt noe om hvilken drivlinje bilen vil ha om den skulle finne veien til markedet. Den veldig Honda e-aktige fronten kan imidlertid kanskje indikere at den vil være helelektrisk, til tross for at Honda har vært veldig tilbakeholdne med å satse på elbiler så langt.

Fronten minner om Honda e.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Bilen er også veldig romslig innvendig takket være at gulvet er helt flatt og det ikke finnes noen pedaler eller liknende.

Honda har for øvrig ikke sagt noe om hvor langt inn i fremtiden de ser for seg at en slik bil vil kunne være aktuell.

Fikk du for øvrig med deg de andre bilkonseptene vi fikk se på CES-messen?

Les også
Mercedes-Benz’ elleville nye konseptbil er inspirert av filmen Avatar
Les også
Sonys konseptbil stjal showet
annonse

Les også