Tek.no

Nyhet

Operatører i gapestokk

Silje Gomnæs
6 Des 2005 14:19

Det er ikke alltid slik at det billigste er det beste. De siste årene har antallet klager til landets forskjellige teleselskaper økt betraktelig, og handler om alt fra sen leveringstid til dårlig kundeservice.

Neste år 2006 er det imidlertid noen av teleselskapenes tur til å få seg en skikkelig blåmandag når klagestatistikkene blir offentliggjort.

På ordre fra EU om målinger av telebransjen har nemlig Post- og Teletilsynet beordret alle norske teleselskaper, både leverandører av bredbånds-, mobil- og fasttelefoni, til å levere en rapport innen 15. januar. Rapporten skal inneholde blant annt selskapenes leveringstid, oppkoblingstid og andel klager på regninger.

I mars skal disse resultatene legges ut på nettstedet Telepriser.no, som er Post- og Teletilsynets opplysningsorgan for abonnements- og tjenestepriser fra de forskjellige teleaktørene i Norge.

Post- og Teletilsynet har nemlig ikke makt til å straffe noen av telesynderne. Det beste og kanskje mest virkningsfulle tilsynet kan gjøre, er å offentliggjøre slike rapporter fra selskapene og la folket gi sin nådeløse dom.

I tillegg til at telebransjens sorte får vil bli tydeligere, skal også selve klagingen bli enklere. I første halvdel av 2006 skal Samferdselsdepartementet opprette Brukerklagenemnda For Elektronisk Kommunikasjon, eller BKN. Du kan lese mer om klagenemnda i vår artikkel "Straffer telesynderne".

(Kilder: Digi, Post- og Teletilsynet, Samferdselsdepartementet)

Les også
Betaler ikke regningen
Les også
Ulovlig SMS-reklame øker
Les også
Kutter klageorgan
annonse

Les også