Til hovedinnhold

Linux: Et potensielt spillmarked?

I Penumbra er du aldri trygg...

Introduksjon

Kritikerne skjulte ikke skuffelsen da Microsoft lanserte sin etterlengtede etterfølger til Windows XP, Vista, i 2007. Det nye operativsystemet var tregt og ressurskrevende i forhold til sin forgjenger, og kom att på til med en mer restriktiv lisens.

Flere har blitt skuffet over det seneste operativsystemet fra Microsoft, noe som har ført til at de har åpnet øynene for alternativer som Mac OS X og Linux. Spesielt sistnevnte har fått mye oppmerksomhet i det siste grunnet suksessen av minibærbare som Asus Eee og Acer Aspire One, som kommer i utgaver med Linux eller Windows XP forhåndsinstallert. Linux har også den fordelen av å være gratis i de fleste tilfeller, noe som er spesielt attraktivt i disse nedgangstider.

Likevel beholder Microsoft monopolet, med et estimert 90 prosent brukerantall på verdensbasis. Enkelte hevder at det er spillutvalget som holder Windows på toppen, da så og si alle spill lages for dette operativsystemet mens alternative operativsystem ofte får en mindre finpusset utgave eller rett og slett blir glemt.

I august 2008 stilte Gamer.no spørsmålet: "Om spillstøtten var bra på alle operativsystemer, hvilket ville du valgt?". Resultatet ble ganske interessant. I en undersøkelse med rundt 2800 stemmer kom Linux på førsteplass med 1160 av dem, Windows XP fulgte på en nær andreplass med 1063 stemmer, mens Mac OS X hadde 461 av disse stemmene.

Rundt samme periode ønsket Hardware.no å vite hvilket operativsystem som var mest i bruk blant leserne. Her kom Linux på en tredje plass med 1607 stemmer, bak Vista med 1898 stemmer, og Windows XP med 2905 stemmer. Mac OS X lå fortsatt bak Linux med 495 stemmer.

Det er med disse spørreundersøkelsene i bakhodet at undertegnede har brukt de siste ukene på å finne ut hvordan Linux klarer seg som spillplattform. Hvem vet? Kanskje er Linux en plattform å regne med i fremtiden?

Hvor stort er Linux-markedet?

Introversion og Frictional Games er to utviklere som har støtte for Linux-plattformen i sine spill, i tillegg til Windows og Mac OS X.

Introversions DEFCON

Introversion, skaperen av Uplink og Darwinia, kunne fortelle at antall brukere som kjøper Linux-utgaven av deres spill bare utgjør et estimert 2-3 prosent av salget deres totalt.

Frictional Games, som har utviklet Penumbra-serien, hadde et tilsvarende resultat, men påpekte at Linux-utgaven kun selges i deres egen nettbutikk og får så-å-si ingen PR, noe som ikke kan sies om Windows-utgaven. Hvis det kun var snakk om salg fra Frictional Games' egen nettbutikk, ville Linux-kjøperne utgjøre nærmere 10% av det totale salget.

Av flere grunner, ville verken Introversion eller Frictional Games oppgi nøyaktig hvor mange kopier de har solgt av sine spill.

Bruk av kompatibilitetslag

Kompatiblitetslag som Wine gjør det mulig å kjøre programmer laget for Windows i Mac OS X eller Linux, og er en populær måte å spille på nevnte operativsystem. Hvor mange benytter seg egentlig av denne muligheten?

Ifølge Jon Parshall fra Codeweavers - selskapet som sponser utviklingen av Wine og dens proprietære alternative, Crossover - sier at det er blitt solgt litt under ti tusen kopier av Crossover Games, en utgave av Crossover skreddersydd for spill. Det skal også nevnes at Games følger med Crossover Pro, som det i oktober ble gitt bort over 650 000 eksemplarer av i et PR-stunt.

Enemy Territory: Quake Wars fra ID Software

Jon kunne også fortelle at antallet som bruker Crossover er ca en åttedel av de som bruker Wine. Selvfølgelig er det vanskelig å vite hvor mange av disse som bruker kompatibilitetslag for spill, men vi får i hvert fall en pekepinn av at bedre støtte for Linux som plattform generelt er ønskelig for en del mennesker.

Dual-boot

Det er også en del mennesker som har Linux og Windows installert samtidig på samme maskin, hvor de starter opp Windows når de vil spille. Nøyaktig hvor mange som bruker Linux er vanskelig å fastslå, men i et intervju med Fedoras Tom Callaway, ble det estimert at rundt elleve millioner har installert Fedora på en datamaskin.

Fedora er en Linux-distribusjon for hjemmebrukere, og er i følge distrowatch.com den fjerde mest populære distribusjonen iløpet av de seks siste månedene. Hvis vi regner med at de tre øvrige Linux-distribusjonene også har rundt elleve millioner brukere og igjen 15 prosent av disse er spillere...

Markedet er kanskje ikke så fryktelig stort, men det er stort nok til å tjene penger på det, selv om det er fryktelig mer å hente fra de andre leirene... Finnes det noen andre grunner for å støtte Linux i spill?

Fordeler med å støtte Linux

Små, uavhengige utviklere

Ved spørsmål om hvorfor Introversion og Frictional Games støttet Linux (2-3 prosent er tross alt ikke veldig mye) ble publisitet, forkjærlighet for operativsystemet og et ønske om å appellere til et så bredt publikum som mulig oppgitt som grunner.

Vicky Arundel fra Introversion kunne fortelle at de opprinnelig laget en Linux-utgave av deres første spill – Uplink – fordi de tenkte at det var noe avanserte databrukere, som du gjerne finner på Linux-baserte operativsystem, ville like. Det de ikke hadde regnet med var den økte publisiteten de fikk innenfor Linux-miljøet.

World of Goo

Linux-brukere har en tendens til å lage mer bråk enn brukere av andre operativsystem. Når det da kommer et godt spill til et spillfattig operativsystem blir det gjerne nevnt på flere nettsider som dekker dette operativsystemet. Eksempelvis har vi på Hardware.no dekket lanseringen av Linux-utgaver for Enemy Territory: Quake Wars, Savage 2 og World of Goo, bare for å nevne noen.

Sistnevnte spill solgte også 40% flere kopier samme dag som en Linux-klient av spillet ble gjort tilgjengelig for salg. For små utviklere som Introversion, Penumbra og 2D Boys, er denne ekstra publisiteten gull verdt.

Dette er nok ikke så viktig for større aktører som har et stort PR-budsjett, så hvilke andre fordeler finnes det i å skrive inn støtte for Linux i et spill?

De store gutta

Ryan C. Gordon er mannen å snakke med for innsikt i hva store kommersielle utviklere har å gavne fra Linux-støtte i sine spill. Dette er mannen bak utviklingen av Linux-klienter for bla. Unreal Tournament-serien og Prey.

Ryan mener at en enkelt utvikler kan legge til Linux-støtte i et spill iløpet av relativt kort tid, noe som kan være alt fra 24 timer til tre måneder. Dette er ingenting for store prosjekter med flere millioner i budsjett og en tidsramme på flere år. Utvikleren som har ansvaret for at spillet skal fungere på Linux kan i tillegg være med på hovedutviklingen av spillet.

Strategi og FPS i Savage 2

Hvis man er smart, legger man til Mac OS X- eller Linux-støtte tidlig i utviklingen, slik at disse utgavene kan dra nytte av markedsføringen for Windows-utgaven. Ryan mener vi er i en alder hvor programvare får positiv anmeldelse for å støtte flere operativsystem, det er ikke lenge til dette også vil gjelde spill i større grad.

Det er altså minimalt med utgifter å nå ut til en ekstra 2-3 prosent av folkemassen, men hvis det ikke er nok forteller Ryan at du vanligvis finner flere feil ved å støtte flere enn ett operativsystem fordi koden må jobbes mer med for å fungere på flere operativsystemer. Et mer feilfritt produkt gir selvfølgelig bedre omtale og mer fornøyde kunder.

Hvordan spare penger?

Hvis utviklerne ikke er villig til å ha en betalt ansatt som legger til ordentlig Linux-støtte i diverse spill, er det fullt mulig å benytte seg av et kompatibilitetslag som Wine eller Cedega, noe EVE Online gjør for sin Linux-klient og som EA bruker for en rekke Mac OS X spill.

EVE Online er avhengig av et kompatibilitetslag for Linux-støtte

Problemet med dette er at du gjerne får dårligere ytelse og problemer som skyldes kompatibilitetslaget, samtidig som at du må slite med spillets egne feil. Dette kan være en grei løsning for eldre spill som støttes veldig godt av kompatibilitetslag som Diablo 2 eller Balder's Gate, men er langt ifra en god løsning for nye spill.

Et annet alternativ er å la Linux Game Publishing stå for utviklingen. Da tar de alt finansielt ansvar for utviklingen, imot en liten del av kaka når spillet er klar for Linux-brukere.

Konklusjon

Darwinia fra Introversion har støtte for Linux

Med rundt 10 prosent markedsandel og langt flere spill, er det mye mer sannsynlig at Mac OS X blir det neste "store" spillmarkedet, mens Linux blir hengende etter. I hvert fall foreløpig.

Som vi har vist i denne artikkelen, har utviklere lite å tape på Linux-støtte i spill. For å gjøre det mer attraktivt for utviklere, må Linux øke sine markedsandeler, og den positive opplevelsen små uavhengige utviklere som Introversion og Frictional Games opplever med Linux må fortsette.

Etter den positive utviklingen av brukervennlige Linux-distribusjoner å dømme, er det kun et tidsspørsmål før Linux øker markedsandelen. Alt vi trenger å gjøre, er å vente og stemme med lommeboka når tiden kommer.

Hva er din mening om saken? Diskuter i forumtråden under.

annonse