Til hovedinnhold

10x grafikkytelse innen 2010

"Nehalem" blir utvilsomt spennende 
(Bildekilde: Chip-architect)

I løpet av nær fremtid kommer Intel til å forbedre grafikkytelsen på sine integrerte grafikkløsninger betraktelig. Dette er noe som kommer sammen med "Nehalem"-arkitekturen der, GPU-en og CPU-en smelter sammen.

Ifølge de uttalelsene som har kommet denne uken, vil ytelsen på integrert grafikk være forbedret med seksgangeren i 2009, mens den innen utgangen av 2010 vil være tidoblet.

Den første "Nehalem"-prosessoren lanseres ved årsskiftet og er kjent under kodenavnet "Havendale".

Kraftig grafikkløsning

Intel planlegger også en "high-end"-grafikkbrikke som legger opp til stor grad av parallellisering og programmeringsfleksibilitet. Følgende spesifikasjonsdata ryktes rundt "Larrabee":

  • 16-24 kjerner
  • 32 kB L1-cache pr. kjerne
  • Delt L2-cache på 4-6 MB
  • 1,7-2,5 GHz klokkefrekvens
  • 150W effektforbruk
  • 45 nm produksjonsprosess

Prosessorkjernene sies å bli koplet sammen via en ringbuss på samme måte som benyttes i IBMs Cell-arkitektur.

Ytelsen forventes å ligge på et slikt nivå at man kan bruke raytracing for å vise sanntids-grafikk i spill. Dette vil gi en betydelig kvalitetsforskjell på virkelighetsfølelsen.

Den første "Larrabee"-prosessoren vil trolig også se dagens lys allerede i år.

(Kilde: Extremtech, PCmag)

annonse