10x grafikkytelse innen 2010
I løpet av nær fremtid kommer Intel til å forbedre grafikkytelsen på sine integrerte grafikkløsninger betraktelig. Dette er noe som kommer sammen med "Nehalem"-arkitekturen der, GPU-en og CPU-en smelter sammen.
Ifølge de uttalelsene som har kommet denne uken, vil ytelsen på integrert grafikk være forbedret med seksgangeren i 2009, mens den innen utgangen av 2010 vil være tidoblet.
Den første "Nehalem"-prosessoren lanseres ved årsskiftet og er kjent under kodenavnet "Havendale".
Kraftig grafikkløsning
Intel planlegger også en "high-end"-grafikkbrikke som legger opp til stor grad av parallellisering og programmeringsfleksibilitet. Følgende spesifikasjonsdata ryktes rundt "Larrabee":
- 16-24 kjerner
- 32 kB L1-cache pr. kjerne
- Delt L2-cache på 4-6 MB
- 1,7-2,5 GHz klokkefrekvens
- 150W effektforbruk
- 45 nm produksjonsprosess
Prosessorkjernene sies å bli koplet sammen via en ringbuss på samme måte som benyttes i IBMs Cell-arkitektur.
Ytelsen forventes å ligge på et slikt nivå at man kan bruke raytracing for å vise sanntids-grafikk i spill. Dette vil gi en betydelig kvalitetsforskjell på virkelighetsfølelsen.
Den første "Larrabee"-prosessoren vil trolig også se dagens lys allerede i år.
(Kilde: Extremtech, PCmag)