Tek.no

Nyhet

Ny app skal gjøre taxibransjen bedre rustet mot konkurransen fra Uber

Den nye Taxifix-appen bringer med seg en del funksjoner vi blant annet kjenner fra Uber, som muligheten for samkjøring og å etterspørre biltype på forhånd.
Torstein Norum Bugge, Tek.no
29 Juni 2020 13:50

Taxibransjen har oppdatert sin TaxiFix-app med nytt design og en rekke nye funksjoner. Oppdateringen skal være ute både på Android og iOS, men foreløpig ser den kun ut til å være tilgjengelig på sistnevnte.

Taxifix-appen har vært i drift siden 2013 og dekker i skrivende stund rundt 42 prosent av drosjene i Norge.

Blant nyhetene i den nye versjonen er estimert tid fra bestillingen gjøres til bilen er klar, estimert tid til du er framme ved destinasjonen og valg av betalingsmetode. Du kan velge å betale i bilen eller forhåndsbetale med Vipps eller kort, og sporingen av bilen skal også være forbedret.

Du vil også kunne velge biltype der det er aktuelt, om det for eksempel er viktig at bilen er stor eller at den er ekstra miljøvennlig. En estimert makspris følger for alle biltypene, og du vil fortsette å betale den laveste prisen mellom taksameteret og den på forhånd estimerte maksprisen.

I byer der det er flere taxitilbydere kan du velge favoritt-tilbyderen din, og appen vil huske det til neste gang. Du vil også kunne bestille ekstratjenester som barnesete eller definere at du ønsker en stille bil hvor sjåføren ikke snakker underveis.

Flyplass-samkjøring

Det er selskapet CenCom som har utviklet appen, og de sier de har sett på de største og beste taxi-appene i verden. En helt ny funksjon er muligheten for å bestille samkjøring til flyplasser. Dette har vært under testing i Stavanger siden januar, og er nå klar til gradvis utrulling (foreløpig i Harstad og Stavanger).

Man legger inn adressen man vil bli hentet på, dato og hvilken flyavgang man skal ta. Appen vil oppgi fast pris uavhengig av hvor mange som blir med i bilen, tidspunkt for henting og tilby en kalenderoppføring. Samkjøring er riktignok avhengig av at sentralene åpner for det, og vil nok være mest aktuelt i byer hvor det er et visst stykke til flyplassen.

– Vi håper at dette kan bidra til å rekruttere et kundesegment som ikke allerede tar taxi til flyplassen. Det kan være et rimeligere alternativ for de som av forskjellige grunner har behov for å hentes hjemme, men som synes en taxi alene til og fra flyplassen er for kostbart, sier daglig leder Espen Thorsen i CenCom i en melding.

I eksempelet Taxifix viste oss koster en vanlig taxi fra Stavanger sentrum til Sola 429 kroner, mens samkjøring koster 237 kroner. Om ingen andre vil kjøre sammen med deg, vil turen altså bare koste 237 kroner selv om du har bilen for deg selv. Den risikoen er det taxiselskapet som tar.

Eksempel på bestillingsforløp, hvor du kan velge samkjøring underveis. Foreløpig er dette kun tilgjengelig i Harstad og Stavanger.
Taxifix

Markedet slippes løs

At den nye app-versjonen rulles ut nå er sannsynligvis ikke en tilfeldighet. Den nye drosjereformen skulle egentlig tre i kraft 1. juli, men ble etter hvert utsatt til 1. november på grunn av coronasituasjonen. Denne vil blant annet åpne for at aktører som Uber og Bolt kan starte opp taxitjenester på det norske markedet.

– Norge er et attraktivt og spennende marked for Uber. Vi har planlagt dette siden reformen ble vedtatt av Stortinget i fjor. Vi venter fortsatt på noen detaljer, som hvordan tildelingen av løyver vil foregå, men vår ambisjon er utvide våre tjenester i løpet av 2020. Og UberX er først ut, sa policy-sjef Robert Torvelainen i Uber til E24 i april. Uber trakk som kjent tjenesten UberPop ut av Norge etter at sjåfører ble politianmeldt for brudd på yrkestransportloven.

De var ikke overraskende imot en utsettelse av liberaliseringen. Det var også både Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet. De mente begge at taximarkedet fungerer for dårlig i dag, og at en utsettelse i frislippet vil gå ut over kundene. De pekte også på at taxibransjen uansett ville være imot et frislipp, og at det ikke var riktig å bruke coronasituasjonen som et argument.

Mange av de nye funksjonene i TaxiFix minner jo også om funksjoner for eksempel Uber har hatt lenge i andre markeder, som for eksempel muligheten til å spesifisere at du vil ha en miljøbil og mulighet for samkjøring.

En konkurrent er for øvrig Svippr, som har mange av de samme funksjonene som TaxiFix. Den er i hovedsak i bruk på taxisentraler på Øst- og Vestlandet.

Appen Mivai hevder på sin side å dekke hele landet, men også der kan du kun bestille direkte i appen fra sentraler som er partnere. For resten blir du bedt om å ringe. Også Vy tilbyr taxibestilling i egen app, men foreløpig kun i Sarpsborg og Fredrikstad.

annonse