Nå skal Photoshop kunne merke manipulerte bilder

Illustrasjonsbilde.

Det er ikke alltid lett å identifisere hvilke bilder som er tuklet med eller ikke. Det har Adobe, selskapet bak Photoshop, ytret at de ønsker å gjøre noe med.

I et dokument på Adobes egne nettsider har de tidligere omtalt en teknologi som skal kunne vannmerke redigerte bilder.

Nå er den altså her - i en betaversjon av Photoshop, ifølge The Verge. Content Authenticity Initiative (CAI) skal gjennom metadata kunne vise hvem som har opprettet bildet, når det ble opprettet, hvordan det ble laget og hvilke verktøy som er brukt.

I en demonstrasjonsvideo viser Adobe hvordan systemet med enkle tastetrykk kan vise hvordan bildet har blitt endret fra originalen.

Enklere å spore

Dermed kan det enkelt spores tilbake de de opprinnelige kildene.

Andre endringer som er gjort med bildene, og når og hvor bildene ble tatt, vil også lagres som etiketter i bildeinformasjonen.

Systemet kan i tillegg til å kreditere fotografer som ellers ikke ville fått noen anerkjennelse også gjøre det enklere for sosiale medier som Facebook og Twitter å gjenkjenne bilder bedre.

Samtidig krever teknologien at brukeren velger å utstyre bildene med Adobes digitale «vannmerke», så den er ikke egnet til å «kjenne» igjen et manipulert bilde om ikke skaperen har valgt det, for eksempel.

Hvor effektivt det blir handler dermed om hvor mange som velger å ta teknologien i bruk, men Adobe har i alle fall nevnt store partnere som Microsoft, Twitter og New York Times.

Teknologien skal foreløpig testes ut på noen Creative Cloud-brukere, og så rulles ut bredere på sikt.

annonse