Voldsom sluttspurt brakte Model 3 forbi ID.3 på årslista
Og aldri har elbilene hatt en bedre måned i Norge.
Tesla snuste nesten på egen leveringsrekord i desember, viser registreringstallene for desember. 4232 Model 3 ble fasiten, noe som gjorde det til den nest beste måneden i historien - kun slått av 5315 biler i mars 2019.
Tesla Model 3 var følgelig Norges desidert mest solgte bil i desember, med snaut dobbelt så mange registreringer som Volkswagens ID.3, ifølge tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Sluttspurten brakte også Model 3 forbi ID.3 på salgslistene for 2020 som helhet. Det ble solgt 7770 Model 3, mot 7754 ID.3, altså 16 biler i fordel Tesla.
– Vi synes det er fantastisk å se interessen for Model 3 mot slutten av fjoråret. Resultatene våre er takket være en fenomenal felles innsats fra hele det norske Tesla-teamet, og en omstillingsdyktig organisasjon, sier Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland.
Han medga i høst at de hadde hatt utfordringer med leveransene som følge av stengte fabrikker under coronapandemien, men situasjonen ser altså nå ut til å ha normalisert seg. Roland har imidlertid ingenting nytt å melde om Model Y, som Tesla hele veien har sagt at skal starte opp leveranser av i Europa «tidlig i 2021»:
– Vi vet det er mange nordmenn som gleder seg, men vi har ikke noen ny informasjon å dele om Model Y på dette tidspunktet, sier han.
Nådde akkurat ikke 500.000 - eller?
I en pressemelding varslet Tesla like etter nyttår at de nesten nådde målet om å levere 500.000 biler globalt i løpet av 2020. Den foreløpige fasiten ble 499.550 biler, altså manglet 0,09 prosent, men tallet kan også endres noe frem til de endelige tallene foreligger i forbindelse med kvartalsresultatene. Tesla anslår at tallene kan oppjusteres med inntil 0,5 prosent.
442.500 av bilene var Model 3 og Model Y, mens drøye 57.000 var Model S og X. For å få flest mulig kunder til å ta levering før nyttår la Tesla for øvrig inn en liten gulrot i form av tre måneders inkludert «full self driving»-pakke.
Historisk elbilandel
Totalt var elbilandelen i desember voldsomme 66,7 prosent, noe som er historisk. Aldri før har det blitt registrert en så stor elbilandel i Norge, og totaltallet for elbilene var også rekordhøyt: 13.718 biler i løpet av måneden.
På årsbasis ble elbilandelen 54 prosent, med totalt 76.789 nye biler.
20 prosent av bilsalget var ladbare hybrider, mens vanlige hybrider, kun bensin og kun diesel hadde rundt åtte prosent hver. Hydrogen som drivstoff for personbiler virker nærmest å være helt dødt i Norge - kun 15 nye hydrogenbiler ble registrert i 2020, selvfølgelig godt hjulpet av eksplosjonen på hydrogenstasjonen i Sandvika i 2019.
– Vi har registrert 51 ulike elbilmodeller i 2020, hvorav ni var helt nye modeller. De nye har tatt et stort jafs av markedet. De seks mest kjøpte elbilmodellene står for 50 prosent av det totale salget, mens de 12 mest kjøpte står for 75 prosent. Dette kan nok tenkes å bli annerledes i løpet av 2021, og vi kommer også til å få en rekke nye spennende elbilmodeller som bør svare på enda flere bilkjøperes behov i 2021, sa OFV-sjef Øyvind Solberg Thorsen på et pressemøte tirsdag.
Dette var de mest solgte bilene i desember, uansett drivlinje:
Desember 2020 | |
---|---|
Tesla Model 3 | 4232 |
Volkswagen ID.3 | 2303 |
Volvo XC40 | 850 |
Nissan Leaf | 692 |
Polestar 2 | 670 |
Toyota Rav4 | 638 |
BMW X1 | 528 |
Jaguar i-Pace | 517 |
Mazda MX-30 | 494 |
Volvo XC60 | 480 |
Audi e-tron | 442 |
Mercedes-Benz EQC | 426 |
Hyundai Kona electric | 364 |
MG ZS EV | 358 |
Toyota Yaris | 340 |
Suzuki Across | 277 |
Volvo XC90 | 257 |
BMW X3 | 255 |
BMW i3 | 240 |
BMW 3-serie | 239 |
Audi e-tron mest solgt
Både Volvo XC40, som nylig startet leveransene av den helelektriske modellen, og søstermodellen Polestar 2 hadde en god måned med henholdsvis 850 og 670 biler, mens Jaguar i-Pace nærmest gjør «comeback» på registreringslistene etter mange tamme måneder.
Den nye og billigere EV320-versjonen brakte 517 nye i-Pace ut på norske veier i desember. Det var nesten nok til å doble årsvolumet for bilen, som i større og større grad har havnet i skyggen av konkurrentene Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC.
Dette var de mest solgte elbilene i desember:
Desember 2020 | |
---|---|
Tesla Model 3 | 4232 |
Volkswagen ID.3 | 2303 |
Volvo XC40 | 791 |
Nissan Leaf | 692 |
Polestar 2 | 670 |
Jaguar i-Pace | 517 |
Mazda MX-30 | 494 |
Audi e-tron | 442 |
Mercedes-Benz EQC | 426 |
Hyundai Kona electric | 364 |
MG ZS EV | 358 |
BMW i3 | 240 |
Peugeot e-2008 | 213 |
Kia e-niro | 212 |
Volkswagen e-up | 196 |
Hyundai Ioniq EV | 173 |
Peugeot e-208 | 135 |
Skoda Citigo-e | 131 |
Porsche Taycan | 122 |
Tesla Model X | 120 |
E-tron mest solgt
E-tron ble som forventet Norges mest solgte bil i 2020, med 9.170 biler. Det var likevel langt bak den mest solgte bilen i 2019, som var Tesla Model 3 med 15.683 registreringer.
– De merkene som har attraktive, særlig elektriske, modeller, kommer høyt opp på lista nesten fra intet og tar et stort jafs av markedet. Andre, som ikke har klart å levere elbiler i det samme omfanget som det norske markedet krever, faller nedover på lista, sier Solberg Thorsen, og viser blant annet til merker som MG og Polestar som nye merker som tar markedsandeler i Norge.
Fire av fem elbiler går til privatpersoner
OFV har beregnet at seg frem til at rundt 23.600 av de snaut 77.000 nyregistrerte elbilene i 2020 var registrert i næring, men at drøye 9000 av disse gikk til leasingselskaper og dermed endte opp hos privatpersoner likevel.
Totalt mener de dermed at over 80 prosent av solgte elbiler går til norske privatpersoner, og de konkluderer følgelig med at det er Ola og Kari Nordmann som er driverne bak elbilsuksessen i Norge, ikke bedriftene.
Elbilforeningens Christina Bu sier de ved innledningen av året hadde trodd det skulle gå bedre.
– Det kom en trå vår, blant annet på grunn av corona, men det har vært veldig bra utover høsten, med mange måneder over 60 prosent elbilandel. Og 2020 er det året hvor det virkelig har blitt fart på elbilsalget i distriktene - selv i Troms og Finnmark har man bortimot doblet elbilsalget etter sommeren. Over 40 prosent markedsandel i Troms og Finnmark i november er et eksempel på at distriktene virkelig kommer, sier Bu til Tek.no.
– Er dette en god dag?
– Jeg tenker at med den sterke høsten, så er det en god dag. Vi rundet tross alt for første gang 50 prosent markedsandel. For første gang har noe land i verden opplevd at over halvparten av alle personbilene som selges er helelektriske. Det er en milepæl, og det synes jeg vi skal glede oss over. Men vi må ikke miste målet av syne, og da må vi løse de utfordringene som står i veien.
Bu peker spesielt på to ting: Ladeinfrastruktur og elbilpolitikk. Med rundt 850 nye hurtigladere på landsbasis det siste året har riktignok utbyggingstakten vært høy, men den holder likevel ikke følge med elbilsalget. Elbilforeningen har beregnet at vi vil trenge nærmere 10.000 hurtigladere før 2025, når 100 prosent av personbilsalget skal være nullutslippsbiler. Tallet i dag er rundt 3200.
– Folk er klare for å velge elbil og bilene er her. I 2021 vil det ifølge våre beregninger bli lansert flere elbilmodeller enn bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler til sammen. Vi mener regjeringen har en for tilbakelent holdning når de sier at bransjen må ordne dette med hurtiglading selv. Vi mener de må ta politisk ansvar for det som er helt essensiell infrastruktur, sier Bu.
– Ingen på myndighetsnivå har regnet på behovet. Man burde ha en viss planlegging på hvordan vi skal få det til, selv om utbyggingen skal gjøres privat. Vi etterlyser en større vilje til å ta politisk ansvar, først og fremst på regjeringsnivå, men også på lokalt plan i fylke og kommune, sier Bu, som sier det var viktig at Esa nylig sa ja til fortsatt momsfritak på elbiler.
– Det var et veldig viktig signal til det som blir den nye regjeringen etter stortingsvalget i høst om at vi trenger en fortsatt forutsigbar og god elbilpolitikk om vi skal lykkes med dette veldig viktige klimatiltaket. Vi har store forhåpninger for 2021, og det er viktig at det slår til med tanke på å nå 100 prosent i 2025. Det er bare fire år igjen, sier Bu.
Volkswagen størst
Coronapandemien gjorde at 2020 startet seigt for importørene, men året sett under ett havner nå omtrent på nivå med fjoråret: 141.412 nyregistreringer var bare 0,7 prosent lavere enn i 2019.
Volkswagen var Norges største merke året sett under ett, en tittel Audi lånte et par måneder i starten av året. Toyota ble nummer to og Audi nummer tre.
Dette var de mest solgte bilene i løpet av året:
Hele 2020 | |
---|---|
Audi e-tron | 9184 |
Tesla Model 3 | 7770 |
Volkswagen ID.3 | 7754 |
Nissan Leaf | 5221 |
Hyundai Kona electric | 4999 |
Volkswagen e-Golf | 4770 |
Toyota Rav4 | 4412 |
MG ZS EV | 3720 |
Mercedes-Benz EQC | 3614 |
Mitsubishi Outlander PHEV | 3257 |
Volvo XC40 | 2950 |
Polestar 2 | 2831 |
BMW i3 | 2714 |
Volvo XC60 | 2537 |
Toyota Yaris | 2506 |
Toyota Corolla | 2487 |
Renault Zoe | 2346 |
Skoda Octavia | 2246 |
Hyundai Ioniq EV | 2210 |
Toyota C-HR | 2105 |