Tek.no

Nyhet

Prisene på webkamera til himmels

Billigkamera økte fra 227 til 1854 kroner.

Logitechs C270-kamera har skutt til himmels i pris hos enkelte butikker. Det koster vanligvis mellom 200 og 300 kroner.
27 Mar 2020 17:51

Vi har kommet et par uker inn i pandemi-isolatet her til lands, og de av oss som er henvist til hjemmekontor merker allerede mer viltvoksende hårsveis og slitasje på joggebuksene etter mange hundre prosent økning i bruken av «hjemmeklær». Men det som også har økt kraftig er mengden videomøter vi har.

Det har økt så mye at vi for en uke siden kunne melde om at Prisjakt hadde hatt sett 1735 prosent økning i søk på kategorien. Nå skyter også prisene til himmels. Hos nettbutikken Multicom.no pleide et Logitech C270-webkamera å koste en drøy 200-lapp i februar. Nå koster det samme kameraet 1854 kroner.

Mange ganger høyere pris

Voldsomme økninger ser vi også hos nettbutikene CDON.com og IT-store.no. Hos førstnevnte finner vi Logitechs Brio 4K-kamera som pleide å koste 17–18 hundrelapper. I dag er prisen du må ut med passert 5.000 kroner, altså rundt tre ganger så høy. IT-store selger på sin side Logitech C920 HD Pro til en pris på rundt 3200 kroner - kameraet kostet i februar rundt 600 kroner i de billigste butikkene.

Forfjamset av de vanvittige prishoppene kontaktet vi de tre butikkene for å finne ut av hva som foregår.

Slike ekstreme prisutslag har webkamera hos enkelte av de norske forhandlerne for tiden. Logitech sier at de ekstreme prisøkningene ikke kommer fra dem.
Skjermdumper

– Prisene er automatiske

– Vår netthandel «speiler» I stor grad lager fra andre distributører og gjenspeiler ikke eget lager. Priser oppdateres automatisk via filutveksling i Webmercs (ehandelssystem, red. anm), forklarer Kjetil Valhovd fra It-store.no.

Han forklarer videre:

– Det kan være flere distributører som har samme vare, dog med ulike priser. I dette tilfellet er det kun 2 distributør som har nevnte vare tilgjengelig, vi speiler deres pris med et lite påslag. Vi har varen i systemet til en langt lavere pris, men da ikke tilgjengelig/ikke på lager avslutter Valhovd.

Multicom: – Noen som skor seg på den spesielle situasjonen?

Hos Multicom er det Svein Skaare som svarer på vegne av butikken.

– Det som har skjedd de siste dagene er at spesielt Logitech har satt opp prisene sine noe voldsomt. Skrekkeksempelet er for så vidt det du viser til her, men vi ser det generelt på Logitech, og ikke bare på webcamera. Hvorfor det skjer er for meg helt uforståelig, men det er vanskelig å la være å tenke tanken på at det er noen som skor seg på den spesielle situasjonen vi er midt oppe i nå om dagen.

Samtidig påpeker han at det har vært en generell prisoppgang på rundt 30 prosent på grunn av kronekursen siden nyttår, og at produksjonskapasiteten i Kina nok forklarer noe økte priser. Men han avslutter likevel;

– Marginene våre er de samme, med unntak av et lite ekstra påslag som vi har nå de dagene som valutaen endrer seg så mye.

Hos CDON er de ikke riktig sikre på hvorfor prisene på Logitechs Brio 4K-kamera er som de er. De henviser til at prisen på kameraet der tilhører en ekstern forhandler som selger produktene gjennom CDON.

– Vi ser ikke den prisen du gjør men har tatt kontakt med selgeren for å få en forklaring, sier Kristoffer Väliharju i nettbutikken.

Logitech svarer

Henrik Staff er nordisk salgssjef for bedriftsmarkedet hos Logitech. Han sier at de bare har justert prisene for valutakursene.
Brandwold Photography

Vi tok kontakt med Henrik Staff som er sjef for bedriftssalg hos Logitech i Norden. Han forklarer at de slett ikke prøver å sko seg på krisen, men henviser til at butikkene vi har hentet priseksempler fra ikke kjøper direkte fra Logitech.

- De handler jevnt over ikke av offisielle norske eller nordiske distributører. De eneste som sitter igjen med kamera er gråmarkedet, som har gamblet på å kjøpe inn enheter her og der, og nå prøver å selge dyrt videre, forklarer Staff, før han fortsetter:

- Våre priser vil bare bli påvirket av valutaen. Vi har ikke gjort noenting i vår ende. Om distributør har gjort noe vet jeg ikke, men det er i så fall bare få prosent. De store aktørene, så som Atea, Elkjøp, Dustin og Komplett har kun de små endringene, og de skyldes valutaer.

Bedre tilgang i mai

Salgssjefen bemerker dessuten at de har hatt en enorm økning i salg av kamera den siste tiden.

– Vi har hatt helt ekstrem etterspørsel de siste to-tre ukene. Vi har egne fabrikker i Kina. De har hatt litt utfordringer de siste ukene, men det har begynt å ta seg opp. Det meste av det som ble solgt nå var ting som ble laget før kinesisk nyttår (25. januar red. anm), mens produksjonen fortsatt var der. Nå er de i gang igjen, og vi prøver å få raskere levering med flyfrakt på ting som er lette nok til å forsvare det, sier Staff til Tek.no, før han bemerker at det fortsatt vil være ganske tynt med kamera i april.

– Men hvis du har tid til å vente til mai vil det bli bedre?

- Det vil det definitivt. Men det er en ny situasjon for oss å ha en så ekstrem etterspørsel. Så vi gjør det vi kan for å få økt produksjonen på fabrikkene. Det jobber vi veldig hardt med. Vi har jo lyst til å selge produktene, og har ingen planer om å sko oss på det i det hele tatt.

Staff forklarer dessuten at webkamera ikke er en like «glemt» kategori som det er lett å se for seg. Logitech leverte nemlig 40.000 av disse kameraene i Norge i løpet av fjoråret. Konferansekamera skal produsenten ha solgt 100.000 av siden de startet å selge dem for sju år siden.

Prisjakt: - Følg ekstra nøye med

Norgessjef i Prisjakt, Are Vittersø mener det er viktigere enn vanlig å følge med på prisene for tiden.

Vi spurte Are Vittersø, sjef hos Prisjakt i Norge, om voldsomme prisøkninger av denne typen er noe de ser på andre områder.

– Vi ser en generell økning i pris i de aller fleste kategorier, med unntak av klær, sko og mote som har holdt seg relativt stabilt, forklarer Vittersø til Tek.no.

– I en tid som denne, der økonomien er ustabil og uforutsigbar, så må vi som forbrukere følge ekstra nøye med på hva som skjer med prisene. Ifølge våre tall ser det ut som dette ikke er tidspunktet å kjøpe noe blindt på - det vil si å kjøpe uten å sjekke prishistorikk eller andre aktører og produkter i markedet. Man kan også vurdere å ha litt is i magen og vente til prisene stabiliserer seg noe mer.

– Prisene varierer normalt sett såpass mye gjennom hele året at jeg er helt sikker på at det kommer gunstigere tider å handle på enn akkurat nå.

For ordens skyld nevner vi at Prisjakt er eid av Schibsted, som også eier VG og Tek.no.

annonse

Les også