Apple angriper selskap for å bruke pærelogo
Sier fruktlogoen ligner for mye på deres egen.
Prepear logo til venstre, Apple logo til høyre.
Apple er ikke ukjent for å gå til rettslige skritt for å beskytte det de anser som deres varemerkede og patenterte eiendom - enten det er
formen på en mobil
eller
teknologien som blir brukt i en mobilbrikke
.
Men der tidligere kamper har vært mot giganter som Samsung og Qualcomm, viser det seg at Apple kjemper mot et helt annet selskap om dagen.
Nemlig nettstedet Super Healthy Kids og appen deres kalt Prepear (fra ordene prepare og pear), som bruker en pære som logo.
Apple mener fruktlogoen bidrar til å svekke deres egen eplelogo, fordi de ligner for mye på hverandre. Slik lyder rettsdokumentet de har sendt inn:
– Søkers logo består av et minimalistisk fruktdesign med et høyrevendt blad, som lett kan minne om Apples berømte eplelogo og skape et lignende kommersielt inntrykk. [... ] Apples logo er så berømte og øyeblikkelig gjenkjennelige at likhetene i søkerens merke vil overskygge eventuelle forskjeller og få den vanlige forbrukeren til å tro at søkeren er relatert til, tilknyttet eller godkjent av Apple.
Vil kjempe imot
Ikke overraskende er skaperen av appen og Super Healthy Kids - Russel Monson - uenig.
Til iPhone nettstedet
iPhone in Canada
forteller Monson historien om hvordan de søkte om å varemerkeregistrere pærelogoen i 2017.
Logoen ble godkjent, og de fikk beskjed om at det ikke var noen andre selskaper med en lignende logo. Men det var fortsatt et vindu for andre selskaper å klage inn avgjørelsen, noe Apple gjorde akkurat før fristen gikk ut. Deretter fulgte det en lang og kostbar rettsprosess, som har blitt stadig utsatt og utvidet - en prosess Monson mener Apple utnytter for å gjøre det så dyrt som mulig for selskapet.
Prosessen har så langt kostet det lille selskapet flere tusen dollar, og ifølge Monson har de måttet si opp én av sine ansatte som en direkte konsekvens.
Monson har nå satt opp en
underskriftskampanje på Change.org
i et forsøk på å synliggjøre situasjonen i håp om å få Apple til å tenke seg om:
– Vi mener saken er tydelig useriøs, og at når saken nå blir offentliggjort vil det kanskje gjøre at Apple blir mer villige til å henlegge den. I stedet for at publikum skal se hvordan de tydelig skader oss uten noen tilsynelatende forsvarlig grunn, sier Monson til iPhone i Canada.
Dette er ikke første gang Apple går til angrep for å beskytte sin egen logo.
I fjor gikk Apple etter Fremskrittspartiet og deres røde eplelogo »