Endrer reglene: Ikke lenger lov å ta ekstra betalt for samtaler til spesialnummer
Om du har forsøkt å ringe kundeservice hos et selskap, har du sannsynligvis inntil for ikke så lenge siden blitt henvist til et femsifret nummer.
Disse har gjerne kostet ekstra å ringe, og derfor ble alle selskaper påbudt å ha et «vanlig» åttesifret kundeservicenummer fra og med høsten 2017.
Skal koste det samme
Nå fjerner Nasjonal kommunikasjonsmyndighet også muligheten for operatørene å ta ekstra betalt for å ringe til spesialnummer.
– Nkom endrer nummerforskriften med virkning fra 1. september. Endringene gjelder spesialnummer med bare tre og fem tall og nummer som begynner på 85, 810 og 815. Det er typisk ulike kundeservice som har brukt slike nummer, skriver Nkom i en pressemelding.
– Det nye fra 1. september er at anrop til disse numrene ikke lenger kan belastes kundenes telefonregning med høyere priser enn vanlige nummer.
Det betyr i praksis at det blir gratis å ringe kundeservice for alle som har fri bruk av samtaleminutter i mobil- eller telefonabonnementet sitt. For alle andre skal samtaler til slike numre koste det samme som å ringe til en vanlig telefon.
Endringen kommer etter at en ny lovhjemmel ble vedtatt 1. juli, og som åpnet for at Nkom kunne gjøre nettopp denne prisreguleringen. Dette er noe Nkom har forsøkt å få til lenge, men Telia og Telenor har nektet.
Enkelte kan fortsatt ta betalt
Fra 1. september blir det også gratis å ringe til nummer i 800-serien.
– Dette er nummer som typisk benyttes til bedrifters kundeservice i mange land. Endringen gjør at Norge kommer på linje med resten av Europa som har gratis anrop til 800-nummer, skriver Nkom.
Numre som begynner med 820 eller 829, typisk rådgivningstjenester, spåtjenester og pratelinjer, er ikke omfattet av endringen. Disse skal fortsatt opplyse om pris før samtalen starter.
Igjen lov med femsifrede kundeservicenumre
Avdelingsdirektør Hans Jørgen Enger i Nkom sier til Tek.no at de siden 2017 har fått levert tilbake mange femsifrede numre fra selskaper som har byttet til åttesifrede kundeservicenumre, men at en del også har beholdt dem i påvente av et eventuelt nytt regelverk.
– I prinsippet vil det nå ikke være noe i veien for å bruke spesialnumrene til kundeservice igjen, ettersom det ikke vil bli mulig å ta ekstra betalt. Vi får se om toget har gått, eller om selskapene nå vil søke om å få sine femsifrede numre tilbake. Det kan jo også hende noen vil ønske å bytte til numre som starter med 800, sier Enger.
Enger henviser videre til Forbrukertilsynet, hvor nestleder Bente Øverli bekrefter at det igjen vil bli anledning til å bruke femsifrede kundeservicenumre.
– Vi kommer ikke til å gripe inn med hjemmel i markedsføringsloven så lenge det faktisk er slik at det ikke påløper ekstrakostnader for å ringe et slikt nummer. Årsaken til at vi tok opp saken i første omgang var nettopp at det vil være et lovbrudd å tilby et slikt nummer i kundeforhold så lenge prisen var høyere enn vanlig takst. Ved en omlegging av prisene vil det derfor være fullt mulig for næringsdrivende som ønsker å ta tilbake et kundeservicenummer de tidligere har brukt, sier Øverli til Tek.no.