Godt fornøyd med mobilåret 2009
Godt fornøyd med mobilåret 2009
Det nærmer seg slutten på året, og tiden er inne for å oppsummere det. Vi synes det først hadde vært interessant å vite hva de norske operatørene selv er fornøyd og misfornøyd med, og sendte derfor ut henvendelser til Telenor, NetCom, Tele2, Chess, One Call, Talkmore og ferskingen Ludo Mobil. Alle operatørene ble spurt de samme spørsmålene.
Se hva operatørene trekker frem som lyspunkter fra 2009 ved å klikke på linkene til høyre på siden.
Mobilåret 2009
Kjapt oppsummert har mobilåret 2009 på operatørsiden vært preget av lavere datapriser på mobilsurfing, introdusering av spennende pakkepriskonsepter, videreføring og forbedring av eksisterende abonnementer og tjenester som har vært populære blant kundene, knivskarp konkurranse – kanskje spesielt i lavprissegmentet –, eksmilliardær Idar Vollviks retur til det norske markedet med det nye mobilselskapet Ludo Mobil, fortsatt vekst på mobilt bredbånd, NetCom har vist frem LTE, og større fokus på tilleggstjenester, bare for å nevne en del. I tillegg har flere aktører fått anledning til å selge iPhone 3GS, en telefon som tross alt har vært umåtelig populær i 2009.
Det har fortrinnsvis vært en kamp om å tilpasse abonnementene til å passe norske mobilbrukeres behov, noe som neppe kan være en enkel oppgave i et år der mobiltelefonene har blitt enda mer avanserte og funksjonelle, noe som har endret nordmenns mobilvaner.
- Vi burde ha forhåndsbestilt enda flere iPhone 3GS, sier Ragnar Kårhus, leder i Telenor Norge. (TELENOR)
- Mobilt bredbånd er og blir den store suksessen, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom. (NETCOM)
- Et tøft år med flere prisfighter mot ulike operatører, sier administrerende direktør Haakon Dyrnes i Tele2. (TELE2)
- Fastpris-produktet On10 t har virkelig slått an i markedet, sier markedsdirektør Jarle Alvær i Chess. (CHESS)
- Jeg tror kunden er opptatt av å velge en tydelig, trygg, rimelig og kundeorientert mobiloperatør, sier salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call. (ONE CALL)
- Pris vil nok alltid være et viktig kriterium, men tror mange kunder bytter operatør basert på andres gode erfaringer, sier daglig leder Pål Barth Nilsen i Talkmore. (TALKMORE)
- Ludo hadde en "krig" med Tele2 som vi ikke burde hatt. Både Ludo og Tele2 tapte på dette, sier administrerende direktør Idar Vollvik i Ludo Mobil. (LUDO MOBIL)
Telenor
Telenor er Norges største mobiloperatør, og vant i år prisen for Årets Operatør på Gulltasten. Juryens begrunnelse var delvis at Telenor hadde ”forsvart sin posisjon og tatt markedsandeler”, samt at de dominerer på mobilt bredbånd, og at de ”fremstår som en innovativ og trygg operatør, med Norges beste 3G-dekning.” Vi har snakket med Ragnar Kårhus, leder for Telenor Norge, om hva han synes om året som gikk for Telenors del.
Hva er du mest fornøyd med at Telenor har oppnådd i år?
- Vi gleder oss aller mest over at våre mobilkunder vil være hos oss, og vi skal virkelig stå på for at de fortsatt ser fordelene av å være Telenor-kunde. Det innebærer særlig å tilby gode familietilbud, gode abonnements- og mobiltilbud - samt å yte god service. Ellers er 2009 året da mobilt bredbånd fikk utbredelse. Vi er svært fornøyde med å ha vunnet tester der det går frem at vi har markedets beste produkt. Dekning, kapasitet, hastighet og stabilitet (programvare) blir viktig også fremover, sier Kårhus til Mobilen.no.
Hva skulle du ønske at dere hadde gjort annerledes?
- Vi burde ha forhåndsbestilt enda flere iPhone 3G s. Da etterspørselen oversteg forventningene, ble det vanskelig kjapt å få tak i flere mobiltelefoner. Dermed måtte dessverre mange vente lenge på mobilen. Dette har vi nå fått ordnet opp i, og leveransesituasjonen er nå god.
Hvilket abonnement- eller hvilken tjeneste har dere hatt mest suksess med i 2009?
- Jeg har lyst til å trekke frem datatjenester på mobilen. Vi har opplevd en høy vekst i både antall brukere og volum pr. bruker gjennom introduksjon av lave og forutsigbare priser for data på mobilen. Gjennom introduksjon av makspris på 10 kroner per dag for mobildata for alle våre privatkunder har mange flere fått den forutsigbarheten som skulle til for at de ønsket å prøve ut tilbudet, svarer han.
- Vi har også veldig gode erfaringer med SurfPrat-abonnement solgt sammen med iPhone, og ser at kunder som kjøper denne kombinasjonen mangedobler sitt databruk (til en fast pris). Introduksjonen av MobilSurf i september har gitt alle kunder med surfemobiler og aktiv mobilbruk tilgang til det vi kan kalle fastpris (500 MB inkludert) for kun 99 kroner per måned, legger Kårhus til.
Hva tror du kundene vektlegger ved valg av mobiloperatør?
- Vi vet at kundene er opptatt av gode tilbud, både på mobilbundles og rene abonnementspriser. I tillegg kommer krav om god dekning og kapasitet inn med fornyet kraft som følge av stadig flere anskaffer seg surfetelefoner, sier han.
Er det noen av de øvrige norske operatørene – konkurrentene deres – som har utmerket seg positivt i år, synes du?
- Synes det er vanskelig å trekke frem én enkelt aktør, men vil rose konkurrenter for at vi har stått sammen for å sikre ryddige forhold i det mobile innholdsmarkedet. I samarbeid med Forbrukerombudet har vi utviklet gode og strenge retningslinjer til det beste for kundene.
Noe annet du vil legge til om mobilåret 2009?
- Sammen med Røde Kors, BarneVakten og Medietilsynet har Telenor gjennomført Norges største kampanje mot digital mobbing. I løpet av tre måneder har 50 ungdomsskoler, 14 000 elever og 2 500 foreldre fått besøk av "Bruk Hue"-turneen som skal forebygge digital mobbing gjennom å spre kunnskap om hvordan foreldre og barn bør håndtere digitale mobbesituasjoner. Tilbakemeldingene fra foreldre og barn er at opplegget har vært kjærkomment og vellykket. Dette inspirerer oss til å fortsette dette viktige arbeidet, avslutter Ragnar Kårhus, leder i Telenor Norge.
NetCom
NetCom har først og fremst hatt fokus på mobilt bredbånd i 2009, og har blant annet foretatt omfattende testing av LTE/4G, noe som blir veldig spennende for alle som vil ha høyhastighets mobilt bredbånd i årene som kommer. Ellers har NetCom fokusert mye på tilleggstjenester for å øke mobilkundens muligheter til å spesialisere sitt abonnement. Vi spurte kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus om hans synspunkter på året som gikk.
Hva er du mest fornøyd med at NetCom har oppnådd i år?
- NetCom har klart å forbli en sterk utfordrer til Telenor, som har drevet markedet videre med nye produkter og tjenester. Vi har vært gjennom en gigantisk modernisering av nettet, der så og si hele 3G-nettet har blitt byttet ut. Samtidig har vi kommet langt med 4G-utbyggingen i Oslo, sier Vederhus til Mobilen.no.
Hva skulle du ønske at dere hadde gjort annerledes?
- Vi skulle selvsagt gjerne vært foruten oppsigelser. Det var en tøff prosess for alle. Vi skulle selvsagt også vært foruten nettrøbbelen langs kysten i Sør-Norge nå i november, svarer han.
Hvilket abonnement- eller hvilken tjeneste har dere hatt mest suksess med i 2009?
- Mobilt bredbånd er og blir den store suksessen. FlexiTalk er den store vinneren blant de vanlige abonnementene.
Hva tror du kundene vektlegger ved valg av mobiloperatør?
- Mer enn pris. Selvsagt må og skal man være konkurransedyktig på pris, men den norske mobilkunden er veldig avansert og setter krav til solide nettverk, et stort spekter av tjenester og muligheter, en kundeservice som både svarer fort og gir gode svar, samt at selskapet arbeider for å utvikle både markedet og seg selv til det beste for kunden, sier Vederhus.
Er det noen av de øvrige norske operatørene – konkurrentene deres – som har utmerket seg positivt i år, synes du?
- Chess! Vi i NetCom er stolte av søsteren i Bergen. Vi setter også pris på å ha en så tøff konkurrent som Telenor - de skjerper oss, og sørger for at vi legger inn litt ekstra gass for både å kunne henge med, og noen ganger ta teten, svarer NetComs kommunikasjonssjef.
Noe annet du vil legge til om mobilåret 2009?
- Norske mobilkunder er heldige. I Norge har vi svært god dekning, vi er i verdenstoppen når det gjelder utvikling og bruk av avanserte tjenester og konkurransen i markedet virker slik at operatørene hele tiden pusher hverandre fremover til beste for brukerne. Der er mange bevis for dette i 2009 - mobilt bredbånd, 4G, utvikling i 3G-nettene, iPhone, musikktjenester et cetera, et cetera, avslutter Vederhus.
Tele2
Fjorårets vinner av Gulltasten for Årets Operatør har gjort sine saker bra også i år, men det vi kanskje husker best er ”priskrigen” mellom Tele2 og Ludo Mobil i sommer – der vinneren til slutt ble kundene, og ikke de to operatørene. Tele2 hadde langt høyere datapriser enn flesteparten av konkurrentene i lang tid, men så mot slutten av året kom de meget sterkt tilbake og lanserte gunstige datapakker. Administrerende direktør Haakon Dyrnes i Tele2 har fullt fokus på alt det positive som har skjedd i 2009, når vi spurte ham om å oppsummere året.
Hva er du mest fornøyd med at Tele2 har oppnådd i år?
- Kommer selvsagt ikke unna at vi 2. november feiret 426 dager som #1, altså billigste mobilleverandør på telepriser.no i godt over ett år. Tele2 har et vidt produktspekter som tilbyr løsninger mot mange kundesegmenter. Det at vi klarer å holde prisposisjonen samtidig som at vi er mobilselskapet som vokser aller mest på EPSIs målinger for kundetilfredshet (godt foran Telenor og NetCom), gjør at vi virkelig er godt rustet til å kjempe videre mot "dupolistene" Telenor og NetCom i 2010, forteller Dyrnes til Mobilen.no.
Hva skulle du ønske at dere hadde gjort annerledes?
- (ikke besvart)
Hvilket abonnement- eller hvilken tjeneste har dere hatt mest suksess med i 2009?
- Tele2 Champion er som alltid flaggskipet til Tele2. Egne undersøkelser viser at Champion er det mest kjente enkeltstående abonnementet i det Norske markedet, og da sammenligner vi ikke bare med egne abonnement, men også våre konkurrenters. Samtidig kunne vi endelig komme på markedet med en slagkraftig løsning for mobilkunder med høyt dataforbruk. Tele2 Champion med Tele2 Mobilsurf (1 GB til kun 169 kroner) er en spennende kombinasjon som vil lønne seg for svært mange med høyt dataforbruk. Kanskje noe å tenke på for de som har kjøpet iPhone hos Telenor eller NetCom, svarer han.
Hva tror du kundene vektlegger ved valg av mobiloperatør?
- Ingen tvil om at pris og valg av mobilterminal er de viktigste driverne. Det er liten forskjell mellom operatørene på hygienefaktorer som for eksempel dekning, og da er det viktig å ha gode produkter, for de riktige kundesegmentene, og til en god pris. I tillegg må man naturligvis ha en god kundeservice.
Er det noen av de øvrige norske operatørene – konkurrentene deres – som har utmerket seg positivt i år, synes du?
- Synes vi har mange flinke konkurrenter. Morsomt at Idar Vollvik er tilbake, svarer Dyrnes.
Noe annet du vil legge til om mobilåret 2009?
- Et tøft år med flere prisfighter mot ulike operatører. Fortsatt ligger vi som #1 i alle kategorier på telepriser.no, og det har vi tenkt til å gjøre i 2010 også. Når det er sagt, må vi fortsette å jobbe knallhardt med kostnadsfokuset fremover siden priskonkurransen er høy, samt at termineringsinntektene stadig blir regulert nedover, sier han.
- Ellers gjorde Tele2 sin største konseptlansering noensinne i 2009. "Frank - Born to be Cheap" ble introdusert for de norske forbrukerne med en ordentlig D-dag 2. februar 2009. I løpet av få dager hadde nesten hele Norges befolkning fått med seg at Frank var lansert. Telenor lanserte samtidig et nytt konsept, og vi synes det er moro at for eksempel oppmerksomheten rundt vår kampanje var høyere enn hos Telenor, selv om de brukte vesentlig mer penger, avslutter administrerende direktør Haakon Dyrnes i Tele2.
Chess
Selv om Chess på mange måter har gjort få endringer i sitt abonnementstilbud i forhold til flere av konkurrentene, har de klart å ta markedsandeler i år. De var tidlig ute med å lansere pakkeprisabonnementet Chess On 10t, som etter sigende ble svært godt mottatt av kundene. Vi mistenker at TV-kampanjene som rettet seg mot småbarnsforeldre har vært en knallsuksess for Chess i år. Når de nå mot slutten av året følger opp med ”barnevennlige” kontantkort – et meget positivt initiativ – befester de sin posisjon blant denne kundegruppen. Vi spurte markedsdirektør Jarle Alvær i Chess hva han synes om mobilåret 2009 for Chess’ del.
Hva er du mest fornøyd med at Chess har oppnådd i år?
- 2009 har vært et kjempe år for Chess! Kundeveksten vår kan vi relatere til en økt forståelse for alle de mediekanalene vi opererer i, styrking av merkevaren Chess og gode produkter. Økt markedsandel var en målsetting og det har vi klart, sier Alvær til Mobilen.no.
Hva skulle du ønske at dere hadde gjort annerledes?
- Det er alltid noe å forbedre og som burde vært gjort annerledes i etterpå klokskapens ånd. Påske-kampanjen kunne vi vært foruten, her bommet vi litt.
Hvilket abonnement- eller hvilken tjeneste har dere hatt mest suksess med i 2009?
- Fastpris-produktet On 10t har virkelig slått an i markedet. Produktet passer godt til ”folk flest” og gir kundene mye for pengene. I tillegg har vi befestet vår posisjon i kontantmarkedet, svarer han.
Hva tror du kundene vektlegger ved valg av mobiloperatør?
- Den norske kunden er smart, stiller krav og er flink til å orientere seg. Totalpakken der telefon, abonnement og kundebehandling ivaretar kundens behov til konkurransedyktig pris, er avgjørende for valg av operatør. Omdømme og tro på at leverandør er der ”i morgen” med de tjenester man forventer er også viktige elementer, sier Alvær.
Er det noen av de øvrige norske operatørene – konkurrentene deres – som har utmerket seg positivt i år, synes du?
- NetCom har vært svært offensiv i 2009 når det gjelder styrking av 3G nettet, både på kapasitet og dekning. I tillegg bygges nå 4G som vil gi våre kunder mange nye muligheter og en enda bedre kvalitet på mobilt bredbånd.
Noe annet du vil legge til om mobilåret 2009?
- Klondyke stemningen rundt lanseringen av iPhone 3GS var helt vanvittig og noe jeg ikke hadde spådd på forhånd. Vi må tilbake på 90-tallet for å kunne sammenligne den etterspørselen og trykket som var i den perioden. Det var frustrerende å ikke kunne svare når kundene kunne få oppfylt sin ”drøm” med å eie en iPhone, avslutter markedsdirektøren til Chess.
One Call
One Call har tatt steget opp blant de seriøse mellomstore operatørene på det norske markedet i år, og har vist seg å være en prispresser. Tidlig i 2009 senket One Call (og søsterselskapene Network Norway og Lebara) den løpende dataprisen til 99 øre per MB – 12 ganger billigere enn enkelte operatører på den tiden –, noe som bidro sterkt til at andre aktører også gjorde noe med sine datapriser. I ettertid kan vi slå fast at dette ble året da mobilsurfing slo igjennom på markedet. Salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call oppsummerer året for One Calls del slik:
Hva er du mest fornøyd med at One Call har oppnådd i år?
- Gjennom 2009 har vi klart å fortsette veksten samtidig som undersøkelser viser at vi har Norges mest fornøyde og lojale mobilkunder. Det er vi veldig stolte av, sier Sandaker.
Hva skulle du ønske at dere hadde gjort annerledes?
- Er mer opptatt av hva vi fikk til en hva vi skulle gjort annerledes.
Hvilket abonnement- eller hvilken tjeneste har dere hatt mest suksess med i 2009?
- Skal jeg trekke frem en ting må vel det være den enorme prisreduksjonen vi fikk til på data. Bruk at av data øker hele tiden og databaserte tjeneseter vokser enormt. Da er det også forutsetning at kundene våre har en bra pris på denne bruken, svarer han.
Hva tror du kundene vektlegger ved valg av mobiloperatør?
- Jeg tror kunden er opptatt av å velge en tydelig, trygg, rimelig og kundeorientert mobiloperatør. Vi vet at mobilkundene synes (helt berettinget) at det norske mobilmarkedet er en jungel og at det er vanskelig å orientere seg. Alt for mange mobilselskaper bidrar i alt for stor grad til denne forvirringen. Vår jobb i One Call er å være tydelig på hvem og hva vi er vil være for kunden – billig og enkelt!
Er det noen av de øvrige norske operatørene – konkurrentene deres – som har utmerket seg positivt i år, synes du?
- Er imponert over våre kolleger i Lebara som har til tross for et meget spesielt år vist en enorm vekst og knallgode resultater, sier Sandaker.
Noe annet du vil legge til om mobilåret 2009?
- (ikke besvart)
Talkmore
Talkmore har fortsatt sitt sterke fokus på fastpris i 2009, men har i tillegg kommet med gode løsninger for andre brukere og dermed styrket sin posisjon som en lavprisaktør i markedet. Særlig positivt er det at Talkmore har lik pris på SMS til utlandet – der de fleste andre operatører tar seg temmelig godt betalt –, og vi har også lagt merke til at Talkmore opptrer med ryddige priser i et ellers ganske uoversiktlig marked. Daglig leder Pål Barth Nilsen oppsummerer inneværende år som følger:
Hva er du mest fornøyd med at Talkmore har oppnådd i år?
- Talkmore har hatt svært god kunde- og omsetningsvekst i år. Dette tror jeg er fordi vi har gode tilbud til kunder som ringer mye. Spesielt tror jeg kundene merker seg at det ikke er noe som er skrevet med ” liten tekst ”hos Talkmore. Dette er også noe som er blitt bekreftet gjennom undersøkelser gjort av mobilen.no, sier Barth Nilsen.
Hva skulle du ønske at dere hadde gjort annerledes?
- Selv om nå Talkmore kommer sterkt på data, så skulle vi nok vært raskere ute med å justere prisene her. Med nye priser om blir lansert om noen dager så kommer Talkmore imidlertid sent, men godt, svarer han.
Hvilket abonnement- eller hvilken tjeneste har dere hatt mest suksess med i 2009?
- Talkmore Fastpris. Dette er fortsatt det mest attraktive produktet. Vi ser også at Fastpris SMS, 1000 sms til 99 kroner, begynner bli veldig populært.
Hva tror du kundene vektlegger ved valg av mobiloperatør?
- Pris vil nok alltid være et viktig kriterium, men tror mange kunder bytter operatør basert på andres gode erfaringer. Da blir også kundeservice og tjenester viktige parametre, hevder Barth Nilsen.
Er det noen av de øvrige norske operatørene – konkurrentene deres – som har utmerket seg positivt i år, synes du?
- Jeg er imponert over hvordan NetCom og Telenor har klart å posisjonere produktet mobilt bredbånd. Selv om veksten på dette produktet har vært formidabel, er jeg ganske sikker på at mobilt bredbånd er et produkt som også vil ha en sterk vekst i 2010, så de har ingen grunn til å hvile på laurbærene.
Noe annet du vil legge til om mobilåret 2009?
- Spennende år med flere nye konkurrenter. Registrer at det har bidratt til en hard kamp om de kundene som ringer minst. Blir spennende å se hvordan dette vil utvikle seg i 2010, avslutter Talkmore-sjef Pål Barth Nilsen.
Ludo Mobil
Ludo Mobil, Idar Vollviks nye mobilselskap, har bjeffet og brølt godt fra seg og har på kort tid skaffet seg en kundemasse på over 25 000 kunder. Helt fra lansering snakket Vollvik & co. om at de ville presentere nye abonnementskonsepter og tjenester på det norske markedet, men fremstod heller som en hermegås – først etter Chess, og deretter med Tele2 som inspirasjonskilde. De lanserte imidlertid Ludo Blå, et genialt konsept der kunden kan skreddersy sitt eget abonnement – men prisnivået var for høyt til at dette ble et gunstig valg. Den frittalende eksmilliardæren oppsummerer Ludo Mobils første leveår på denne måten overfor Mobilen.no:
Hva er du mest fornøyd med at Ludo Mobil har oppnådd i år?
- At vi har klart å etablere oss i et knalltøft marked, og til og med klart å gå ”break even”!
Hva skulle du ønske at dere hadde gjort annerledes?
- Hm... det er jo alltids noe som kan gjøres bedre, men faktisk så er jeg så stolt over alle ansatte, og samarbeidspartnere, at det blir dumt å nevne noe i denne sammenheng, svarer Vollvik.
Hvilket abonnement- eller hvilken tjeneste har dere hatt mest suksess med i 2009
- Ludo Gul! Voldsomt mange som velger dette abonnementet!
Hva tror du kundene vektlegger ved valg av mobiloperatør?
- Service, pris, kvalitet på nett (vi har Telenor-nett), hyggelige folk, merkevarekunnskap og kjennskap, sier Ludo-sjefen.
Er det noen av de øvrige norske operatørene – konkurrentene deres – som har utmerket seg positivt i år, synes du?
- Alle! Utrolig at de fremdeles har kunder når Ludo er så mye billigere og bedre!
Noe annet du vil legge til om mobilåret 2009?
- Ludo hadde en "krig" med Tele2, som vi ikke burde hatt. Både Ludo og Tele2 tapte på dette. Den store krigen skal gå mot Telenor og NetCom, avslutter Idar Vollvik.