Twitter vil gå på børs
New York-børsen skal få en ny følger.
Det kvitres i gangene på New York-børsen i dag, da det ble kjent at de snart ville få en ny følger, nemlig Twitter selv.
Selskapet som ble grunnlagt i 2006 av Jack Dorsey og startet ut som en feilet podkast-tjeneste, kan i dag sies å være alt annet enn ett feilsteg. Mikrobloggtjenesten har vokst fra å være en miniputt, til å utfordre selveste Facebook på få år, og i følge investorer skal tjenesten i dag være verdt mer enn 10 milliarder dollar. Nettopp derfor er det knyttet stor spenning til hvilket nedslag selskapet vil gjøre når det går på børsen i løpet av kort tid.
Ryktene startet allerede i vinter, så det var kanskje ikke alle som mistet hatten da selskapet selv annonserte nyheten om å gå på børs i dag tidlig, på Twitter selvsagt:
"We’ve confidentially submitted an S-1 to the SEC for a planned IPO. This Tweet does not constitute an offer of any securities for sale.— Twitter (@twitter) September 12, 2013"
Lite er foreløpig gjent om planene selskapet har, da de med en ny lov i hende har søkt om børsnotering som ikke krever offentlig innsyn i selskapets papirer.
Store tall
I fjor omsatte Twitter for 350 millioner dollar, og dette er ventet å stige til 583 millioner dollar i år, i følge BBC. Men det er ikke bare på omsetningssiden selskapet kan melde om gode tall. I dag, bare 7 år etter oppstarten, brukes Twitter aktivt av 200 millioner brukere som til sammen sender over 500 millioner meldinger over tjenesten daglig.
Twitter tjener i hovedsak penger på reklame og selskaper som betaler for fremhevede meldinger på tjenesten.
Følger Facebook
I mars 2012 gikk Facebook på børs til skyhøye forventninger. Det som ventet dem var tidenes nedtur, og ny bunnrekord for California-selskapet. Aksjen falt med 25 prosent bare få dager etter noteringen, men siden har selskapet steget igjen.
Både Twitter og Facebook er i samme marked, og Nate Elliot fra konsulentselskapet Forrester uttaler til BBC at en av hovedfokusene til Twitter ved en børsnotering bør være å holde brukerne deres engasjerte og aktive. I følge Elliot er dette noe Facebook virkelig har fått til, og ikke bare kan de skryte av en voksende brukermasse, men de kan også vise til mer aktive brukere.
Akkurat når Twitter gjør sin entré på børsen blir sannsynligvis kjent noen uker før bjellen ringer de inn, noe som er forventet å skje mot slutten av året eller i første halvdel av 2014.
Det blir spennende å følge Twitters børsnotering:
La oss håpe det går bedre enn for denne ikke fullt så smarte Twitter-enheten (Ekstra) >>
(Kilder: BBC, Ars Technica, The Verge)