Nå kommer filmene først som digitale kopier
Fox planlegger å lansere nedlastbare utgaver av filmer flere uker før utgivelse på Blu-ray og DVD.
Det blir ikke slutt på piratkopieringen før bransjen selv tar ansvar, skrev vi i en kommentar i går. I løpet av de siste årene har måten vi ser filmer på endret seg drastisk, hovedsakelig takket være fildelingsteknologi som BitTorrent og tjenester som iTunes.
Selv om kino og plateformater som DVD og Blu-ray fremdeles holder stand, er det ingen tvil om at forbrukermønsteret har endret seg betraktelig. Dette ønsker Fox å gjøre noe med. Ikke med søksmål og rettslige tiltak, men rett og slett med et bedre tilbud til kundene.
Det amerikanske selskapet ønsker nå å tilby nedlastbare utgaver av nye filmer hele tre uker før utgivelse på Blu-ray, DVD og video-on-demand (VOD). Kinolansering er fremdeles kongen på haugen, men en tidlig utgivelse av digitale kopier blir nå den ubestridte tronarvingen.
Utgis i 50 land samtidig
Den nye tjenesten blir hetende Digital HD, eller DHD, og prisen for en digital kopi blir 15 dollar, eller cirka 85 norske kroner. Tjenesten skal rulles ut i 50 land samtidig den 18. september med over 600 filmer ombord. Det er ikke kjent om Norge er ett av disse landene.
DHD blir tilgjengelig på flere ulike plattformer, deriblant UltraViolet, Amazon, CinemaNow, iTunes, PlayStation, VUDU og Xbox. Om dette blir enkel kjøp-og-last-ned og hvorvidt det vil være fullspekket med DRM eller ei, er fremdeles ukjent.
Første nye film ut i DHD er Ridley Scotts sci-fi-film Prometheus, som hadde norgespremiere 1. juni i år. Andre aktuelle filmer er Abraham Lincoln: Vampire Hunter, The Watch og Istid 4. Som navnet på tjenesten antyder, kommer filmene til å tilbys i HD.
Tidligere forsøk
Kortere tid mellom kinovisning og hjemmeforbruk er ingen ny tanke. I fjor annonserte de fire store – Sony, Twentieth Century Fox, Warner Bros. og Universal – Home Premiere, en video-on-demand-tjeneste som skulle levere filmer kun to måneder etter kinopremieren. Her var prisen imidlertid 30 dollar (170 kroner).
Et annet eksempel fra fjoråret var Universals soloprosjekt med såkalt premium video-on-demand, der kundene kunne kjøpe en rykende fersk VOD-film kun 21 dager etter kinopremieren. Her var prisen på hele 60 dollar (340 kroner) for én film.
Fox' nye tjeneste DHD ser med andre ord ut til å være både billigere og mer brukervennlig enn de tidligere forsøkene. Da gjenstår det å se om tjenesten blir noen suksess.
- Les også: Fremtidens TV-er er griselekre
(Kilder: The New York Times, Engadget)