Tek.no

Nyhet

Nå skal Instagram begynne å sensurere bildene dine

Og to-stegs-verifisering er også en del av den nye oppdateringen.

Instagram
24 Mar 2017 15:03

Enten man liker det eller ei er mange IT-aktører i stadig økende grad opptatt av å skape «trygge» arenaer for brukerne sine ved å gjøre potensielt støtende materiale noe mindre synlig. Nå har den populære bildedelingstjenesten Instagram kunngjort noen nye endringer som skal gjøre nettopp det.

Tjenesten kan nemlig opplyse om at brukere fremover vil oppleve at bilder dekkes av et filter med melding om at bildet har «sensitivt» innhold som kan oppfattes som krenkende for noen mennesker.

Vises med ett trykk

Dette er altså ikke nødvendigvis bilder som brytes tjenestens retningslinjer som sådan, så trolig dreier det seg om bilder som befinner seg i et slags grenseland. Det er imidlertid ikke helt klart hva Instagram definerer som «sensitivt» i denne sammenhengen.

Chukcha/Shutterstock.com

Om du tar sjansen på å se det sensurerte bildet er det bare å trykke på det, så det er altså bare snakk om å unngå «overraskelser» når man surfer rundt på profilene, og ikke en fjerning av innholdet.

Dette er imidlertid ikke den eneste nyheten fra bildetjenesten. Instagram kan også opplyse om at de nå har fått på plass to-stegs-autentisering. Denne fungerer ved at man kan sende forespørsel om å få tilsendt en kode på mobil, og aktiveres via tannhjulikonet i Instagram-appen.

To-stegs-autentisering skal være på plass for alle brukere nå, mens den nye sensurfunksjonen vil bli tilgjengelig etter hvert, uten at det foreligger et spesifikt tidspunkt. Mer informasjon kan du finne på Instagram-bloggen.

Google Maps har nå også fått en oppdatering: Nå kan du vite akkurat hvor vennene dine befinner seg i karttjenesten »

Les også
Varsler om «stalkere» som tar bilde av historien din
Les også
Instagram soper inn nye brukere som aldri før
Les også
Snapchat lanserte «smarte» solbriller – nå skal de få en bred lansering
Les også
Nå har Facebook begynt å merke «falske nyheter» i Europa også
Les også
Instagrams Snapchat-lignende «Stories» har blitt en suksess
Les også
Nå blir det vanskeligere å være troll på Instagram
annonse

Les også