Nyhet

EU vil ha slutt på «gratis»-spill

Lei av stadig nye Smurfebær-saker.

Italienske forbrukermyndigheter etterforsker nå om flere gratis-apper fra Google Play i virkeligheten bare er laget for å lure brukerne til å laste ned betalt innhold.

EU-kommisjonen har tidligere kritisert praksisen med apper som tilsynelatende er gratis, men som går over til å trekke faste betalinger fra brukerens kredittkort, gjerne uten enkeltstående godkjenning.

Nå kan du kjøpe Android-apper med PayPal

EU-kommisjonen mener dette er en trussel mot hele den fremvoksende app-økonomien i Europa. Dette er bakgrunnen for at italienske konkurransemyndigheter nå gransker Google Play, Apple, Amazon og franske Gameloft, skriver Wall Street Journal.

Googles Android er ikke den eneste mobilplattformen som har vært i hardt vær på grunn av ukontrollerte kjøp i apper. Til sammen står de fire selskapene som blir gransket for over halvparten av omsetningen av online-spill i Europa.

Mange apper har som mål å få brukerne til å kjøpe seg fordeler eller snarveier, uten at dette blir tydeliggjort før nedlasting.Foto: Teknofil.no

Les mer: Nå blir du ikke lenger loppet i Google Play

Det begynte med smurfebær

Apple endte med å betale ca. 200 millioner kroner til rasende foreldre etter at småbarn hadde kunnet kjøpe smurfebær for mange titalls tusen i Smurfelandsbyen, et spill som åpenbart var myntet på barn. Apple har fått 37 000 klager på at barn har kunnet gjøre kjøp i apper uten ytterligere autentisering.

Kjøp i app har lenge vært den største inntektskilden til utgivere av freemium-apper, og regnes som den mest lukrative inntektsmodellen for app-utviklere. Brukerne er imidlertid ikke alltid like fornøyd.

For to måneder siden valgte Google å gi brukerne mulighet for å skru av kjøp i app. Brukerne kan også velge hvor ofte man skal taste passord ved kjøp; aldri, hver halvtime, eller ved hvert kjøp.

EU-kommisjonen varslet i februar at de var lei av svindyre «gratis»-apper. Allerede året før hadde britiske forbrukermyndigheter signalisert at de var sterkt skeptiske til praksisen.

Italienske konkurransemyndigheter blir nå første prøveinstans som skal avgjøre hvorvidt appenes gratis-merkelapp i seg selv utgjør villedende markedsføring, og dermed er egnet til å forvirre forbrukerne angående de egentlige kostnadene ved bruk av appen.

Les mer: Derfor tviholder de på løsningen du hater

Kilder: (Wall Street Journal, Apple Insider)

Les også
Overveldende EU-flertall for tiltak mot Google
Les også
– EU ønsker å dele opp Google-tjenester
Les også
Android-apper lastes ned mest
Les også
Googles app-butikk klages inn til EU
Les også
Mener Apple bryter norsk lov
Les også
Google må slette personlig informasjon om deg
Les også
Knallhard kamp om toppspillene
Les også
Vil gi deg dårligere vilkår når du betaler med mobil
Les også
Bare én av ti tusen apper vil lønne seg
annonse