Til hovedinnhold

De elleville fremtidsbilene vi så på CES

Peugeots Inception-konsept fikk mye oppmerksomhet på CES-messen i Las Vegas.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Las Vegas/Tek.no: Verdens største forbrukerelektronikkmesse, CES i Las Vegas, har alltid vært et spennende sted for små dingser og ny teknologi, men de siste årene har de også blitt en gigantisk lekegrind for bilbransjen.

Nå har de en helt egen, ny messehall å boltre seg i, hvor det ble stilt ut alt fra ville konseptbiler til litt mer realistiske salgsmodeller som snart kommer på markedet.

Alle har ulike måter å løse fremvisningene sine på. Noen setter frem et konsept som man kan ta og føle på både utvendig og innvendig, mens andre gjør det så kronglete at man har et varig strev med å få tatt bilde av hva man har i vente.

Her har vi samlet det mest spennende vi så.

Nok en svær amerikaner blir elektrisk

Ram 1500
Ole Henrik Johansen, Tek.no

Amerikanere elsker sine pickuper. Og det er ingen tvil om at Ram 1500 i elektrisk drakt er blant bilene som fanget mye oppmerksom under årets messe. Standen var i alle fall fullpakket med folk som ville titte på den nye bilen.

Foreløpig er det fortsatt bare et konsept hvor selskapet viser frem en mulig løsning på bilen, og de sier at de tester ut ulike løsninger og utseende. Men skulle den bli noe i nærheten av konseptet vi fikk se, så er det all grunn til å glede seg.

Bilen er fortsatt stor og ruvende, men likevel ganske sporty utformet. Samtidig har Ram brukt mye tid på lysene til bilen, og dette er med på å gi den et ganske futuristisk inntrykk.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

I tillegg har den smarte, praktiske løsninger som at du kan laste inn lange ting via planet, gjennom kupeen på bilen og helt frem til frunken. Samtidig er setene festet i et skinnesystem som gjør det enkelt å endre antallet seter alt ettersom hva du trenger.

Samtidig fikk vi se en mulig ladeløsning der du kjører bilen inn på en slags ladestasjon, litt som en robotklipper gjør. Og en ganske annerledes løsning enn hva som er vanlig i dag.

Den norske Dodge- og RAM-distributøren Sandven sier informasjonen de har tilsier opp mot 800 kilometer rekkevidde, hengervekt på 3500 kg og et 800-volt-system som skal gi lading med 350 kilowatt. Informasjonen deres fra Europa-importøren tilsier at den elektriske RAM-pickupen skal bli tilgjengelig i Norge, med levering i 2025.

– Vi har informert om at vi ønsker et stort volum av biler til det norske markedet i 2025, så får vi se hvor mange som blir tilgjengelig. Om vi får 500 eller 1000 så blir disse garantert solgt, skriver daglig leder Frode Skaar-Ottesen i Sandven i en e-post til Tek.

Fransk fremtidskonsept

Peugeot Inception.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Peugeot er sammen med Dodge en del av Stellantis-gruppen, og også de var på plass på CES med et nytt konsept. Det er kalt Inception, og viser en av Stellantis’ fire kommende elbilplattformer, STLA Large. Lanseringene av biler på disse plattformene skal starte allerede i år, og Peugeot hevder de vil «revolusjonere» elbilmodellene deres i fremtiden.

Stålsetene skal være valgt i bærekraftens navn, men vi får vel bemerke at de ikke akkurat ser voldsomt komfortable ut.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Med Inception kaster også Peugeot seg på 800 volts-bølgen, som vi også har sett i biler som Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 og 6. Den har induksjonslading, og skal kunne lade 150 kilometer rekkevidde i løpet av fem minutter, ifølge Peugeot. Forbruket er dessuten så lavt som 12,5 kWh/100 km, som vil være imponerende om det stemmer - all den tid bilen er fem meter lang og har et batteri på 100 kilowattimer. Rekkevidden skal være opp mot 800 kilometer, og bilen har totalt 7,25 kvadratmeter med glass.

Konseptet har firehjulsdrift og totalt 680 hestekrefter (500 kW), som skal gi 0–100 kilometer i timen på under tre sekunder. Bilen skal kunne kjøre seg selv på nivå fire, som betyr at den i praksis skal være fullt selvkjørende innenfor visse geografiske områder, uten innblanding fra sjåføren. Styringen gjøres ikke gjennom et ratt, påpeker Peugeot, men gjennom det de kaller «Hypersquare» - uten mekanisk kobling til hjulene, så kalt steer-by-wire. Ved selvkjøring skal Hypersquare-styringen forsvinne og erstattes med en stor skjerm i hele bilens bredde.

Om Inception-konseptet faktisk resulterer i en produksjonsbil gjenstår å se, men det sier i alle fall noe om retningen for fremtidige Peugeot-modeller. Fem nye elbiler skal komme fra Peugeot de neste to årene.

Elektrisk muskelbil-fornying

Dodge Charger i elektrisk 2024-versjon.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Dodge viste frem sitt konsept for en elektrisk versjon av muskelbilen Charger, som mest sannsynlig også vil være basert på den nye STLA-plattformen. Navnet er Dodge Charger Daytona SRT Concept, og Dodge har foreløpig dratt sløret av tre versjoner av bilen, hvorav de to første bærer motorkreftene i kilowatt som navn - 340 og 440 - og den siste og kraftigste vil hete Banshee.

340 kilowatt tilsvarer 462 hestekrefter, mens 440 kilowatt betyr helt oppunder 600 hestekrefter, så den elektriske Charger-versjonen blir uten tvil også rimelig sprek - selv i rimeligste versjon. Dodge offentliggjorde i høst også at det blir mulig med ytelsesoppgraderinger via en «nøkkel» du plugger inn i dashbordet, som skal øke ytelsene til enten 488 eller 528 hestekrefter for innstegsmodellen eller 621 eller 661 hestekrefter for 440-versjonen.

Dodge har også varslet at bilen vil få et system med flere gir, slik Porsche Taycan og Audi e-tron GT også har. Det brukes vanligvis for å kunne prioritere enten effektivitet/rekkevidde eller ytelser, og vil også gi følelsen av et girskift når du akselererer kraftig. Bilen har også et heftig lydsystem som skal kunne levere inntil 126 desibel med V8-liknende lyd for å kompensere for at den elektriske motoren ikke lager støy.

Informasjon om batteri eller rekkevidde er foreløpig ikke tilgjengelig, men Dodge har sagt at også denne vil komme med et 800-volts-system - som bør bety lynrask lading, om ikke annet.

Bilen skal komme i 2024.

En enhjørning som faktisk blir noe av?

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Faraday Future har vi stort sett hørt om hvert eneste år vi har vært på CES, med ganske luftige lovnader om hva bilen deres en gang skal bli. Mange ganger skal de også ha vært nær produksjonsstart, men manglende finansiering (og tilsynelatende en viss hang til pengesløsing) har ført til utsettelse på utsettelse. Nå er budskapet at de skal være produksjonsklare med modellen FF91 i slutten av mars, og at de første bilene skal leveres til kunder i april.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Bilen, den er i hovedsak den samme som først ble vist frem i 2017, med et voldsomt batteri på rundt 130 kilowattimer, godt over 600 kilometer rekkevidde etter den amerikanske EPA-standarden (som sannsynligvis betyr minst 700 etter WLTP), over 1000 hestekrefter og 0–100 på under 2,5 sekunder.

FF91 er tilsynelatende ellers en bil ment for at eieren skal sitte i baksetet, med svære lenestoler som kan legges ned i nesten flat modus og et relativt begrenset bagasjerom for et bil på 5,25 meter. Akkurat som i BMWs i7 får du også en relativt stor skjerm mellom seteradene, så det skal ikke mangle på underholdning når du sitter bak.

Produksjonsklar i mars, altså, kun for USA foreløpig. Og prisen er satt til 250.000 dollar, rundt 2,5 millioner kroner med dagens kurs.

Kommende ID.7 skimtet på diskotek

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Også Volkswagen var på plass i Las Vegas med en smakebit på det som etter hvert skal bli ID.7. En nokså stor elbil som trolig kan sammenlignes med Passaten i størrelse.

For det er noe av de få tingene vi fikk et slags inntrykk av: Størrelsen. Annet enn det sitter vi stort sett igjen med langt flere spørsmål enn svar rundt den kommende modellen.

Volkswagen hadde nemlig nok en gang dratt bilen med inn på et «diskotek», akkurat slik de gjorde med ID.4 en gang i tiden.

Med andre ord kunne vi få se bilen inne i en sort kube hvor alt av lys var slått av, med bilen stående i midten på en roterende plate. Kanskje ikke så ille, tenker du? Problemet var bare at bilen var tapet opp i reflekterende kamuflasje som gjør det vanskelig å se hvordan bilens linjer er. I tillegg ble røykmaskiner brukt samtidig som strobelys var den eneste lysformen under den 1–2 minutter lange seansen der bilen ble rotert en runde rundt.

Vi skjønner jo at Volkswagen ikke vil avsløre for mye rundt en bil som blant annet enda ikke har et ferdig interiør. Men å gjøre det på denne måten gjør heller ikke all verden av nytte. Du får noen få bilder av en delvis uidentifiserbar bil som lyser som en refleks i mørket.

Heldigvis fikk vi noen brukbare bilder idet vi gikk ut, hvor lyset fra den åpne døren ut til parkeringsplassen utenfor sto åpen.

BMW med bil som skifter farger

BMW i Vision Dee
Ole Henrik Johansen, Tek.no

Bilprodusenten BMW hadde også tatt turen til messen, og hadde med seg et litt annerledes konsept. Et konsept der bilen bruker såkalt e-ink-teknologi som lakk slik at den kan skifte farger eller mønster på hele bilen.

Det er ikke først gangen BMW prøver seg på et slikt stunt, da vi for noen år siden så en variant av iX-elbilen som kunne skifte mellom sort og hvitt i ulike mønstre. Den gang ble det sagt at en fordel ville være at bilen kunne skifte fra sort til hvitt på varme dager for at bilen ikke skulle bli så varm inni.

Men nå er det snakk om farger, hele 32 ulike for å være eksakt. Denne gangen i en konseptbil som seiler under navnet BMW i Vision Dee. En bil som gir undertegnede assosiasjoner til 2002-modellen selskapet hadde på 70-tallet, selv om Dee selvsagt er langt mer avrundet og futuristisk - og en del av BMWs såkalte «Neue Klasse»-serie med elbiler som skal introduseres i 2025.

Hele bilen kan skifte farge og mønster på et blunk, bortsett fra dekkene og glassrutene. Det betyr at du også kan skifte farger på selve felgene. Totalt er bilen delt inn i 240 soner som kan styres individuelt, og BMW introduserer oss også for et helt nytt ord sammen med konseptbilen. «Fygital» er en sammenslåing av fysisk og digital, og brukes blant annet til å beskrive kombinasjonen av frontlyktene og grillen til en flate som kan vise «en rekke ulike uttrykk og ikoner og gi bilen et helt eget ansikt».

Vi er derimot litt usikre på hvor holdbar denne løsningen er over tid. Men det er jo utvilsomt en forfriskende løsning for deg som går fort lei av fargen på bilen din. Samtidig vil det jo være enklere for de som er avhengig av reklame på bilene å legge til dette. Men det spørs om myndighetene er like begeistret om bilen skal skifte farge eller blinke i ulike mønstre mens du kjører.

Mindre Mercedes-luksus

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Betydelig forbi konseptstadiet er Mercedes-Benz’ kommende EQE SUV, som vi fikk se for første gang på CES-messen. Inntrykket vi satt igjen med var at dette i praksis er som en litt mindre EQS, men med de aller fleste av luksusfunksjonene du kan få på storebror - enten det gjelder komfort eller kjøreegenskaper.

EQE SUV har imidlertid et litt mindre batteri på drøyt 90 kilowattimer netto, men som likevel skal gi en rekkevidde på inntil 558 kilometer i den mest utholdende utgaven med bakhjulstrekk. Toppmodellen vil være EQE 53 4Matic+, med inntil 687 hestekrefter, 1000 Nm moment og 0–100 på bare 3,5 sekunder (med den såkalte AMG Dynamic Plus-pakken). Den skal ha en rekkevidde på inntil 470 kilometer.

Mercedes-Benz viste også frem sitt lenge omtalte EQXX-konsept, som takket være store forbedringer i aerodynamikk og effektivitet skal kunne skvise ut over 1000 kilometer rekkevidde fra et batteri på rundt 100 kilowattimer. I april i fjor offentliggjorde Mercedes-Benz hvordan de hadde klart over 1000 kilometer på en lading i vanlig trafikk, deriblant strekk i 140 kilometer i timen på Autobahn i Tyskland. Forbruket ble elleville 8,7 kWh/100 km på turen.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ellers har den fem seter, til forskjell fra EQS SUV, som kan fås med sju - og er rundt tretti centimeter kortere. Vi opplevde likevel bakseteplassen som flott, og det er ikke minst svært god plass i høyden og en luftig følelse takket være et stort panoramaglasstak. Bagasjeplassen på 520 liter er også ålreit, og setene kan legges ned 40–20–40. Med alle setene nedslått har du 1675 liter tilgjengelig.

Prisen er foreløpig ikke kjent, men etter det vi skjønner er den ikke langt unna. Med moms og vektavgift snakker vi nok opp mot 950.000 kroner, men det er før du legger til eventuelt ekstrautstyr.

– Vi forventer at EQE 350 4Matic blir den mest populære utgaven i Norge, men vi vil ha flere tilgjengelige alternativer, deriblant også AMG-modellene. Bilene er forventet på norske veier mot sommeren, sier kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz i Mercedes-Benz Norge til Tek.no.

Les hele sniktitten på Mercedes-Benz EQE SUV her >

Blir Sony-bilen noen gang noe av?

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Sony overrasket med å vise frem en elbil på CES-messen for et par år siden, med budskapet om at den aldri skulle produseres, men bare vise frem hvordan en Sony-elbil kunne se ut. Siden den gang har de imidlertid inngått et samarbeid med Honda, og har tilsynelatende planer om faktisk å lage elbiler sammen. På CES-messen ble navnet på samarbeidet offentliggjort, et navn som umiddelbart var gjenstand for latterliggjøring. «Afeela» er nemlig navnet på Sony og Hondas elbilmerkevare, og sammen med navnet ble også en ny konseptmodell vist frem.

Lite er foreløpig kjent om den, og det kan kanskje virke som om Sony ikke er helt sikker på hva deres del av samarbeidsprosjektet egentlig skal være. Konseptbilen er uansett stappet full av sensorer, har lassevis med prosesseringskraft ombord og vil garantert ha et stort fokus på underholdning når du sitter inne i bilen.

Ingenting om motorkraft, batteri eller rekkevidde er foreløpig kjent, men Sony hevder at bilen skal i produksjon i 2025, med første leveranser i første halvår i 2026. Før den tid håper vi de har betydelig mer informasjon å by på.

DeLorean som elektrisk konsept

DeLorean Omega.
Ole Henrik Johansen, Tek.no

Man kan vel på sett og vis si at den originale DeLorean-bilen gjorde seg best i samkjøring med strøm i Back to the Future-filmene. For dette er bilen som i utgangspunktet ble tegnet og utformet av en eksentrisk bildesigner, men som neppe blir stående igjen i historien som verdens mest solide og velkonstruerte bil.

Men den fikk til gjengjeld legendestatus etter å ha blitt en ekte filmhelt i kinosalene i 1985, og kan sole seg sammen med andre kjente filmbiler som Batmobilen og James Bonds utallige biler.

Vi blir derfor overrasket over å se DeLorean-merket i et futuristisk konsept. Denne kan virke å være en enda mer kraftig modifisert utgave av Alpha 5-konseptet som DeLorean Motor Company of Texas eier rettighetene til – sammen med den originale DMC-12-bilen. Navnet er også Omega, og skal være et konsept ment for så langt frem som 2040.

Dette er en bil som ser ut til å komme enda mer fra fremtiden enn selv filmbilen klarte å komme.

Vi skal la bildene gi deg mesteparten av inntrykkene av denne konsept-modellen, men noe av det man først legger merke til er jo selve fasongen på bilen. Her er det ingen sideruter å spore, og bilen ser ut som en slags «pod» på hjul.

Og når vi snakker om hjulene, så er også disse spesielle. Det er svære dekk som ikke er helt komplette og runde, slik vi normalt tenker et dekk skal være. Her er det heller noen slags gummierte plater som er satt sammen, og resultatet er meget tøft å se på.

En annen ting som også er tøft er lyktene på bilen. Det er rett og slett gjennomsiktige plater som lyses opp ved hjelp av dioder. Foran er glasset naturlig nok gjennomsiktig hvitt, mens baklampene er røde.

Vi fikk aldri se inne i bilen, men ut ifra det vi kan se så virker også denne bilen å ha de ikoniske måkedørene som blant annet originalen ble kjent for.

Delorean Alpha5 skal lanseres i 2024 - med måkevingedører.
Delorean

Delorean har for øvrig også to andre modeller på gang. Alpha5 ble vist i fjor vår, og er en knappe fem meter lang sportssedan som også har måkevingedører. Den har et batteri på 100 kilowattimer, skal gjøre 0–100 på rundt 3,5 sekunder og skal i produksjon i 2024.

En «shooting brake»-versjon (i praksis en stasjonsvogn med ekstra spreke linjer) er også på gang, kalt Alpha5 Plasmatail. Den vil nok få rimelig like spesifikasjoner, men betydelig bedre plass innvendig. Denne ligger an til å dukke opp et par år etter sedanversjonen.

annonse