Chrome har omsider tatt igjen Internet Explorer
Kongen på haugen er kåret (igjen).
Nettlesermarkedet har vært i kraftig endring de siste årene, og etter at Microsoft lenge har hatt en dominerende posisjon med sin Internet Explorer, har først og fremst Google tatt kraftig innpå. Nå ser det ut til at Chrome faktisk har inntatt førsteplassen.
Som blant andre PC World melder viser de seneste beregningene fra analysebyrået NetMarketShare at Googles nettleser har tatt igjen Internet Explorer.
41,67 prosent
Tallene indikerer i skrivende stund at Chrome har en global markedsandel på 41,67 prosent, mens Microsofts nettleser ender på 41,37 prosent, og er dermed skjøvet ned fra tronen med ganske knapp margin.
Et annet stort analysebyrå, StatCounter, har riktignok hatt Chrome på en overlegen førsteplass blant nettlesere i lengre tid. StatCounters tall for april gir Chrome en markedsandel på hele 60,47 prosent, og kun 13,25 prosent for Internet Explorer.
Ulike målemetoder
Det store avviket mellom de to byråene har sammenheng med at de benytter ulike målemetoder. StatCounter måler kun sidevisninger, mens NetMarketShare blant annet måler unike besøk.
Hvilken målemetode som er best kan nok diskuteres, men nå er i alle fall begge de viktigste byråene enige om at Chrome er størst, og dermed er det grunnlag for å slå fast at Google er den ubestridte nettleserkongen.
Bak Chrome og Internet Explorer ligger Firefox, Safari og Opera med markedsandeler på henholdsvis 9,76, 4,91 og 1,89 prosent, ifølge tallene til NetMarketShare.
Vi har testet den nye, norske proff-nettleseren: Så godt yter Vivaldi (Ekstra) »