Til hovedinnhold

LG vinner i mobilkampen

Vi har tidligere skrevet om Motorolas mobildivisjons problemer, og det er sør-koreanske LG som vinner mest på amerikanernes demise, skriver IDG.se.
Deres mobilavdeling har steget med hele 54 prosent i løpet av året, og har økt sin globale markedsandel fra 6,4 til 8,6 prosent, ifølge analyseselskapet Strategy Analytics. Dermed ligger LG på fjerdeplass etter Motorola, Samsung og Nokia, men analytikerne mener selskapet kommer til å stjele tredjeplassen i løpet av året.
LG startet sin framgang med det populære Chocolate-serien, som har solgt 18 millioner eksemplarer siden mai 2006. Også designmobilen Prada har solgt godt i Europa og Asia, og i år er det toppmodellen Secret som skal sikre framgangen.
Sør-koreanernes svake side er smartmobiler, hvor Apple, Rim og HTC har kapret størstedelen av markedet. Her er marginene også betydelig høyere, rundt 20 prosent mot LGs 14 prosent.

Mer om
annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her