Nyhet

Vi bruker mer tid på streaming

Sosiale medier påvirker TV-vanene, ifølge en undersøkelse.

Ericsson ConsumerLabs årlige «TV & Video Consumer Trend Report» viser at vi bruker noe mindre tid på tradisjonelle TV-sendinger og mer tid på streamet TV on-demand. Flere enn 44 (38) prosent av respondentene svarte at de ser på nettbasert TV on-demand mer enn en gang i uken, mens tilsvarende tall for tradisjonelle TV-sendinger er rundt 80 prosent.

Undersøkelsen ble utført i Australia, Østerrike, Brasil, Kina, Tyskland, Nederland, Russland, Spania, Sverige, Taiwan, Storbritannia, USA og Sør-Korea. I alt ble det foretatt 22 kvalitative og 13 000 kvantitative intervjuer, som representerer nærmere 400 millioner forbrukere.

– TV on-demand øker i popularitet, mens TV-sendinger fortsatt er den vanligste måten å se TV på. Folk ønsker både TV-sendinger og TV on-demand. TV og video har ikke blitt negativt påvirket av Internett på samme måte som print. Vi ser bare TV på flere måter enn tidligere, sier Anders Erlandsson, Senior Advisor i Ericsson ConsumerLab i en melding.

Undersøkelsen viser også at sosiale medier har påvirket TV-vanene. Flere enn 40 prosent av respondentene svarte at de benytter sosiale medier på ulike enheter, eksempelvis smartmobiler, mens de ser på TV.

Ericsson

– Våre dybdeintervjuer, særlig i USA som ligger i front innen TV/video-trender, viser hvordan sosiale medier har påvirket TV-vanene. De fleste familier kombinerer TV-titting med Twitter, Facebook, SMS, ringing og forumdiskusjoner. Dette er særlig tilfellet når man ser på realityprogram og sport. Det gir nok en dimensjon til TV-opplevelsen, fordi forbrukerne synes et dårlig realityprogram er mer morsomt ved å kunne kommentere om «dårlige sangere», «stygge klær» eller når favorittlaget scorer mål på sosiale medier, sier Erlandsson i meldingen.

Når det gjelder hva forbrukerne ønsker seg mest fra sine TV’er, er fortsatt høy kvalitet det klart viktigste, og viktigere enn for eksempel tilgang til 3D TV og applikasjoner. Tjenesten forbrukerne er mest villige til å betale for er ferske filmer, som fortsatt går på kino, direkte til sin TV.

Undersøkelsen viser også hvor mange timer i uken mennesker i gjennomsnitt ser på TV, og hvor stor andel av den totale TV-bruken som gjelder on-demand-innhold. Folk i Tyskland bruker under 25 timer i uken på TV og video, men bare 28 prosent av dette innholdet er on-demand. I Spania er så mye som 44 prosent av all TV-bruk on-demand.

Ericsson ConsumerLabs trendrapporter fokuserer på forbrukernes adferd og hva de mener om telekom- og TV-produkter og -tjenester, for å hjelpe operatører å forstå sine abonnenter og utvikle attraktive inntektsgivende strategier.

Les også
Slik blir TV-ene i 2012
Les også
Kan TV-en din dette?
Les også
Bytt ut fjernkontrollen med tankekraft
Les også
Hvor stor TV skal du ha?
Les også
Flere får se YouTube på TV
Les også
Dette er NRKs nye programspiller
Les også
TV-Skolen: Slik kobler du PC-en til flatskjermen
annonse