Tek.no

Nyhet

Nvidia: – Det vil ta 20 år før VR er bra nok

VR-hype til tross, skjermkortgiganten mener teknologien har langt igjen.

Nvidia/YouTube
Eigil Knudsen
2 Juni 2016 16:16

Begeistringen rundt VR-teknologien har vært så intens at det er lett å glemme at produkter som Oculus Rift og HTC Vive kun representerer første generasjon VR-briller, med de manglene det innebærer. Nå har Nvidia kommet med en kanskje betimelig påminnelse om hvor ungt VR ennå er.

Som blant andre Trusted Reviews og Geek melder uttalte Nvidia-sjefen Jen-Hsun Huang nylig at det vil ta VR-teknologien rundt 20 år å løse de tekniske utfordringene. Uttalelsene kom under den pågående Computex-messen.

Mener det mangler mye

Huang oppga flere grunner til at han mener teknologien har langt igjen før den kan kalles realistisk.

Entusiasmen er stor rundt produkter som Oculus Rift, men dagens VR-briller har mange mangler ifølge Nvidia.
YouTube/Oculus VR

– Vi mangler så mye. Først og fremst er VR-hodesettene for store og brysomme. De må bli mye mer elegante, og det at de bruker ledninger må løses. Oppløsningen må bli mye høyere. Omgivelsene oppfører seg ikke i henhold til fysikkens lover og er ikke vakre nok, sa Huang.

Nvidia-sjefen mener altså at det trolig vil bli jobbet med disse problemene de neste 20 årene. Hvorvidt det faktisk vil ta så lang tid å løse de verste flokene gjenstår jo å se, men det er ingen tvil om at det meste av det Huang nevner er velkjente utfordringer.

Les om våre erfaringer:

Krevende teknologi

Først og fremst er VR grafisk krevende, som er hovedgrunnen til at de fleste VR-applikasjonene så langt har relativt enkel grafikk. Som vi meldte i april har Nvidia vist frem en løsning for fotorealistisk VR, men denne krever profesjonelle skjermkort til flere titalls tusen kroner.

Et annet problem kan nok sies å være kontrollsystemer til VR-brillene. Her finnes det som kjent mange eksperimentelle løsninger, men mye arbeid gjenstår trolig også på dette feltet når det gjelder å bringe kroppen inn i VR-verdenen på en naturlig måte.

Oppløsningsproblemet kan være i ferd med å bli løst: Samsung har vist frem en mobilskjerm for VR med 4K-oppløsning »

Les også
Snuser du på VR-briller? Vi har testet 23 grafikkort for VR
Les også
HTC Vive er mer populært blant utviklere enn Oculus Rift
Les også
Et av de største problemene med VR-teknologien kan være løst
Les også
Endelig skal det bli mulig å bruke hendene i VR-verdenen på en realistisk måte
Les også
Denne skal gjøre HTC Vive mye mer avansert
Les også
Om du bestiller Oculus Rift nå vil brillene bli sendt i løpet av et par dager
Les også
Folk kaster seg over den mobile VR-teknologien
Les også
Slik skal Nvidia gjøre VR fotorealistisk
Les også
Oculus-grunnlegger: Vi vil støtte Mac når Apple lager en god nok maskin
annonse

Les også