Nvidia: – Det vil ta 20 år før VR er bra nok
VR-hype til tross, skjermkortgiganten mener teknologien har langt igjen.
Begeistringen rundt VR-teknologien har vært så intens at det er lett å glemme at produkter som Oculus Rift og HTC Vive kun representerer første generasjon VR-briller, med de manglene det innebærer. Nå har Nvidia kommet med en kanskje betimelig påminnelse om hvor ungt VR ennå er.
Som blant andre Trusted Reviews og Geek melder uttalte Nvidia-sjefen Jen-Hsun Huang nylig at det vil ta VR-teknologien rundt 20 år å løse de tekniske utfordringene. Uttalelsene kom under den pågående Computex-messen.
Mener det mangler mye
Huang oppga flere grunner til at han mener teknologien har langt igjen før den kan kalles realistisk.
– Vi mangler så mye. Først og fremst er VR-hodesettene for store og brysomme. De må bli mye mer elegante, og det at de bruker ledninger må løses. Oppløsningen må bli mye høyere. Omgivelsene oppfører seg ikke i henhold til fysikkens lover og er ikke vakre nok, sa Huang.
Nvidia-sjefen mener altså at det trolig vil bli jobbet med disse problemene de neste 20 årene. Hvorvidt det faktisk vil ta så lang tid å løse de verste flokene gjenstår jo å se, men det er ingen tvil om at det meste av det Huang nevner er velkjente utfordringer.
Les om våre erfaringer:
Krevende teknologi
Først og fremst er VR grafisk krevende, som er hovedgrunnen til at de fleste VR-applikasjonene så langt har relativt enkel grafikk. Som vi meldte i april har Nvidia vist frem en løsning for fotorealistisk VR, men denne krever profesjonelle skjermkort til flere titalls tusen kroner.
Et annet problem kan nok sies å være kontrollsystemer til VR-brillene. Her finnes det som kjent mange eksperimentelle løsninger, men mye arbeid gjenstår trolig også på dette feltet når det gjelder å bringe kroppen inn i VR-verdenen på en naturlig måte.
Oppløsningsproblemet kan være i ferd med å bli løst: Samsung har vist frem en mobilskjerm for VR med 4K-oppløsning »