Tek.no

Nyhet

Nintendo snur om avbestillinger

Men bryter fremdeles loven, mener norske forbrukermyndigheter.

Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no
Vegar Jansen
2 Sept 2020 16:33

Nintendo har lenge hatt den tvilsomme æren av å være den verste spillplattformen å få pengene tilbake fra – de har hårdnakket nektet å returnere penger selv for forhåndsbestillinger.

Men nå har de – i hvert fall til en viss grad – gjort om på denne praksisen. Fra nå skal det være mulig å kansellere bestillingen fram til én uke før spillet offisielt slippes.

Det betyr stadig at Nintendo er strengere på dette enn andre spillplattformer, men i det minste blir ikke pengene nå trukket automatisk idet du klikker på «kjøp»-knappen. Og du kan altså angre deg frem til syv dager før spillet kommer på markedet.

Likevel vil denne praksisen, i hvert fall ifølge norske forbrukermyndigheter, fremdeles være lovstridig.

Oppdatert 03. september:
– Det er positivt at Nintendo tar et steg i riktig retning, slik at forbrukerne nå kan avbestille en forhåndsbestilling frem til 7 dager før lansering og på den måten få refundert pengene. Men problemstillingen knyttet til angrerettreglene vil fortsatt være gjeldende etter deres nye praksis, forklarer Mats Bjønnes, som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukertilsynet.

Trukket gjennom rettsapparatet

Nintendos linje med å ikke tillate kundene å avbryte en forhåndsbestilling har ikke bare irritert kundene, men også flere forbrukermyndigheter.

I fjor høst ble vi derfor vitne til at den tyske forbrukerorganisasjonen VZBV – med støtte fra norske forbrukermyndigheter – dro Nintendo for retten. Påstanden var at praksisen er lovstridig, og at forhåndsbestillinger skal kunne kanselleres og tilbakebetales før lansering.

Nintendo var uenig, og vant også frem med sitt syn. Men denne avgjørelsen ble anket, så Nintendo må belage seg på enda en runde i rettsapparatet.

Hvorvidt disse nye taktene vi nå får fra Nintendo er en måte å vise seg fra en bedre side på før en ny rettssak, vites ikke.

Men det er greit å se at selv Nintendo kan forandre på en praksis mange vil si er urimelig – og andre fremdeles vil mene er ulovlig.

Vi har kontaktet Nintendo for ytterligere kommentarer, og vil oppdatere saken hvis de svarer på forespørslene våre.

Les også
– Vi vil beklage overfor kundene våre
annonse

Les også