Fiskers el-SUV Ocean kan bli en aldri så liten prisbombe
Las Vegas / Tek.no: Elbilen Fisker Ocean vises for første gang frem til offentligheten her på CES-messen i Las Vegas. Like før messen varslet bilprodusenten Fisker Inc, som er ledet av dansken Henrik Fisker, at bilen vil starte på 37.499 dollar.
Med det føderale amerikanske skattefradraget på elbiler på 7.500 dollar betyr det i praksis at bilen her akkurat lurer seg under den magiske grensen på 30.000 dollar.
En Tesla Model Y Long Range starter til sammenligning på 49.000 dollar i USA og 455.000 kroner inkludert frakt og levering i Norge, mens Volvo XC40 vil koste 490.000 kroner før frakt og levering.
Hvis vi bruker samme vekslingskurs på Fisker Ocean som på Teslaen, får vi en norsk pris på i underkant av 350.000 kroner, selv om det foreløpig selvfølgelig bare er spekulasjon.
Rundt 80 kWh
Fisker har ikke offentliggjort endelig batterikapasitet og rekkevidde, men anslår at batteriet vil være på rundt 80 kilowattimer. Det vil i tilfelle være meget solid til prisen.
Batteripakken skal gi en rekkevidde på mellom 250 og 300 miles, altså et sted mellom 402 og 483 kilometer, sannsynligvis oppgitt etter den realistiske amerikanske EPA-standarden.
Model Y har til sammenligning en estimert EPA-rekkevidde på 300 miles, så disse to vil sannsynligvis være relativt sammenlignbare. Fisker hadde opprinnelig planer om først å lage en elektrisk luksus-sedan, men utsatte i fjor disse planene for først å satse ordentlig på Ocean, som de kaller «verdens mest bærekraftige kjøretøy».
Innvendig er de fleste materialene resirkulerte, blant annet er teppene på gulvet laget av nylon hentet opp fra fiskegarn i havet og alt i interiøret er fritt for animalske produkter. Bilen kommer også med solcellepaneler på taket som tilvalg, og disse skal gi inntil 1.600 «gratis» kilometer i året, selv om vi nok gjetter at det vil være noe mindre på våre breddegrader.
0–100 på drøye tre sekunder
Bilen er 4.64 meter lang, og er med det for eksempel drøye 20 centimeter lenger enn for eksempel en Volvo XC40 Recharge, men noen få centimeter kortere enn en Tesla Model 3. Plattformen legger grunnlaget for ytterligere to modeller på sikt, ifølge Fisker.
Selskapet har ikke offentliggjort mye om hvilke ytelser bilen vil få, men avslørte på avdukingen nylig at den vil bli tilgjengelig med flere motorvarianter, hvor den heftigste skal kunne gi en 0–100-akselerasjon på rundt tre sekunder. Den vil også få mulighet for både én og to motorer, sistnevnte med firehjulsdrift.
Fisker har ellers fortalt at Ocean vil få en såkalt «California mode» som åpner alle vinduene samtidig – inkludert vinduet i bakluka. Det gjør også at du kan få inn lange, flate ting som for eksempel surfebrett gjennom denne, med tilhørende stropper som skal holde dem på plass.
Headsup-display vil den også få, komplett med en egen Tesla-lignende karaokefunksjon. To radarer i front vil dessuten gi noen form for selvkjøring, men hvor avansert har Fisker foreløpig ikke sagt noe om.
Skulle bare leases
Opprinnelig var planen kun å tilby Ocean for leasing, og Fisker hadde varslet en pris på så lite som 379 dollar (cirka 3.400 kroner) i måneden, uten bindingstid. At de nå kom med en salgspris skal ha vært etter stor etterspørsel fra kunder. Selskapet fokuserer i hovedsak på USA og Europa, og tar allerede imot reservasjoner i app og på egen nettside mot et depositum på 250 dollar (drøye 2.200 kroner).
Om du skulle være interessert må du imidlertid belage deg på å vente en god stund. Produksjonen skal ikke starte opp før i slutten av 2021, med volumleveranser ventet i 2022. Fra 2022 til og med 2027 hevder imidlertid Fisker at de samlet skal kunne produsere over en million biler.
Henrik Fiskers forrige forsøk på bilproduksjon havarerte for øvrig med pluginhybriden Fisker Karma i 2012, hvorpå selskapet hans gikk konkurs året etter. Tidligere designet han biler for selskaper som BMW og Aston Martin.
Selskapet har varslet flere detaljer om Fisker Ocean og produksjonsprosessen på bilmessen i Gènéve i mars.