Nyhet

Sparkesykkel-giganten Bird kjøper opp konkurrenten Circ

De oransje Circ-sparkesyklene kan bli erstattet av de mindre fargerike Bird-syklene i Oslo fremover. Bird kjøper nemlig Circ for en ukjent sum.

Bird, en av de virkelig store aktørene på elsparkesykkelutleie, kjøper konkurrenten Circ, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Circ – tidligere Flash – lanserte i Oslo i mai i fjor, og profilerte seg med mer behagelige sparkesykler og bedre byggekvalitet enn konkurrentene. Prisen var tre kroner minuttet – det dobbelte av hva Tier, som da var den billigste aktøren, tok. Senere la også de fleste av konkurrentene seg rundt dette nivået.

Måtte si opp folk

Circ har operert i totalt 43 byer i 12 land, og oppkjøpet gjør at Bird øker staben med rundt 300 ansatte, ifølge meldingen.

Circ har slitt den siste tiden, og det ble i november kjent at de hadde sagt opp rundt 10 prosent av staben. I den forbindelse sa Circ at de var i ferd med å gå over til sparkesykler med utbyttbare batterier, slik at man ikke trenger å frakte med seg syklene for å lade dem.

Slik så Flash-syklene ut da selskapet lanserte i Oslo i mai.

Lanserte ny sparkesykkel

Også Bird har gjort endringer, og trukket seg ut av en rekke byer den siste tiden. På våre trakter har den nærmeste byen de har operert i vært Stockholm.

De lanserte nylig også Bird Two, deres tredjegenerasjons elsparkesykkel. Den øker blant annet batterikapasiteten med 50 prosent sammenliknet med Bird One, har dobbel fotstøtte for å stå stabilt, luftfylte, punkteringsfrie, «selv-forseglende» hjul og ikke minst sensorer som automatisk sender varsler til operatøren om sparkesykkelen trenger service.

– For å videreføre vårt oppdrag er vi glade for å ta over Circ, som er den klare europeiske lederen. Vi liker laserfokuset de har på å behandle byer som sin nummer én-kunde og tankegangen om å prioritere lønnsomhet foran vekst, sier Bird-sjef Travis VanderZanden i meldingen.

Bird varsler for øvrig også at de har hentet inn nye 75 millioner dollar i friske penger. Pengene vil brukes til å gjøre investeringer for raske fremskritt på veien til lønnsomhet, til å øke fokuset på kjøretøyutvikling og annen forskning og å støtte opp under vekstplanene i Europa, melder selskapet.

Vi har for øvrig vært i kontakt med Circs europeiske pressekontakt vedrørende hva som skjer med driften av Circ i Norge. De lover å komme tilbake med et svar så raskt som mulig.

Les også
Tusenvis kjører ulovlig elsparkesykkel. – Ingen planer om organiserte kontroller, sier politiet
annonse