Til hovedinnhold

7 måter sitting vil drepe deg på

Sitter du godt i godstolen? Kanskje du bør reise deg opp.

Tre konsekvenser

Mens vi sannsynligvis er genetisk programmert til å løpe rundt på savanner, har utviklingen de siste par tusen årene gått såpass fort at vi har blitt en gjeng med stillesittere.

Vi sitter på skolen, på jobb, på restaurant, på kino og hjemme foran TV-en eller PC-en. Så mye stillesitting kan umulig være det sunneste kroppen vår vet om, og derfor har vi kokt sammen noen potensielle faremomenter, basert på en liste fra Popular Science.

Vi starter med nummer én:

1. Kroniske sykdommer

Mye stillesitting kan gi deg hjerteproblemer.Foto: iStock/20551273

I februar ble 63 000 middelaldrende menn undersøkt i Australia. Forskerne fant ut at de som satt mer enn fire timer daglig, hadde en betydelig økt risiko for å få kroniske sykdommer som høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft.

Undersøkelsen viste også at desto mer tid mennene brukte på å sitte, desto høyere var sjansen for å få en av disse sykdommene – uavhengig av kroppsmasseindeks og hvor mye de trente ellers. Selv om studien tok for seg en spesifikk aldersgruppe med menn, kan likevel tallene overføres til andre grupper i samfunnet med visse justeringer.

2. Redusert levealder

Forventet levealder øker hvis du sitter mindre.Foto: iStock/19545826

En amerikansk studie fra juli i fjor viste at hvis man begrenset sittingen til mindre enn tre timer om dagen, økte forventet levealder blant amerikanere med to år.

Undersøkelsen anslo at en gjennomsnittlig voksen person bruker 55 prosent av tiden sin på å sitte rolig, men tok også høyde for at folks anslag om egen aktivitet muligens er misvisende. Det reelle tallet kan derfor være enda høyere.

3. Nyresykdommer

En undersøkelse fra oktober 2012 av nesten 6400 mennesker på alderen 40 – 75 år viste at de mindre stillesittende deltakerne hadde lavere sjanse for å få kronisk nyresykdom. Som i eksempelet med kroniske sykdommer var dette uavhengig av øvrig fysisk aktivitet og kroppsmasseindeks.

Funnet var spesielt tydelig hos kvinner. Når de kuttet ned på sittingen til under tre timer, minsket de samtidig risikoen med 30 prosent. For menn var tilsvarende tall 15 prosent.

Bli med til neste side for å se fire sittekonsekvenser til »

Vil du bli mer aktiv på arbeid?
Bli sprek på jobben med spinningsykkelen Active Desk »

Fire konsekvenser til

4. Dårligere mental helse

Som om ikke de fysiske plagene var nok?Foto: iStock/2138921

Det er ikke bare den fysiske helsa stillesitting er dårlig for, tydeligvis. En britisk undersøkelse fra april 2012 analyserte sammenhengen mellom sitting og mental helse, og resultatet var interessant.

Blant de 3500 deltakerne ble aktiviteter som å se på TV, bruke en PC, kjøre bil og så videre utenfor arbeidstid assosiert med negativ påvirkning av psykologisk velvære for kvinner. Menn kom seg bedre ut av undersøkelsen, ettersom det bare var tid med datamaskinen som kom dårlig ut for dem.

5. Problemer med overvekt og stoffskifte

Overvektige sitter naturlig nok mer enn slankere mennesker.Foto: iStock/15807869

Overvektige mennesker sitter 2,5 timer mer om dagen enn slanke individer, hevder en studie fra 2009. Sitting er videre forbundet med metabolsk syndrom, som blant annet er sykelig overvekt, lave nivåer med «god kolesterol» og høyt blodtrykk. Sammen gjør alle disse faktorene det mer sannsynlig at man får alvorlige sykdommer, som hjertesykdommer, slag og diabetes.

En undersøkelse fra i fjor viste at stillesittere har 73 prosent større sjanse til å få metabolsk syndrom. Forskere uttalte allerede i 2005 at en reduksjon i TV- og databruk til mindre enn én time daglig utenfor jobb kunne minske forekomsten av syndromet hos voksne amerikanere med 30 til 35 prosent.

6. Tarmkreft

Hva er dødeligst? Kanonen eller å sitte oppå den?Foto: Robert Hunter / Flickr

Selv om du har blitt diagnostisert med kreft, kan det likevel være stillesittingen som tar livet av deg. En studie fra januar i år oppdaget nemlig at pasienter med tarmkreft hadde en større sjanse for å dø hvis de satt mye.

Studien fulgte over 2000 pasienter med tarmkreft i en periode på opptil 16 år etter at de fikk diagnosen. De med mest fysisk aktivitet hadde 28 prosent mindre sjanse for å dø enn de som var mindre aktive.

7. Generelt raskere død ved sitting

Det å sitte mye ser ut til å gi deg en generelt raskere død. En australsk undersøkelse fra mars 2012 av mer enn 200 000 personer på over 45 år, viste at sitting øker risikoen for å dø av nesten hva som helst.

Folk som satt mer enn 11 timer om dagen, hadde 40 prosent større sjanse for å dø i løpet av de neste tre årene. De som trente fem timer eller mer ukentlig hadde mindre risiko, men det fjerner altså ikke sittedødsfella helt.

Dine tips

Har du noen tips til hvordan man kan få en sunnere livsstil? Del dem gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

Best å reise seg opp og mosjonere:
De 8 beste appene for trening »

(Kilde: Popular Science)

Les også
All nettporno kan bli forbudt i Europa
Les også
Bli sprek på jobben med Active Desk
Les også
Mobilen kan gi deg nakketrøbbel
Les også
PC-skjerm fra Philips ber deg rette opp ryggen
Les også
De 8 beste appene for trening
annonse