Tek.no

Nyhet

Nå får Spotify mer målrettet reklame

Tjenesten innfører nytt reklamesystem som blant annet baserer seg på spillelistene dine.

Vdovichenko Denis/Shutterstock.com
25 Juli 2016 11:00

Med den teknologiske utviklingen blir også annonseteknologien stadig «smartere», og nå melder den populære musikkstrømmetjenesten Spotify om en stor oppdatering av sin reklameløsning som vil føre til langt mer målrettet annonsering for brukerne.

Oppdateringen består i at Spotify nå får såkalt «programmatisk» annonsering, som i korte trekk innebærer at avspilling av reklame skjer automatisk og i sanntid, basert på bestemte kriterier som kjøperen av annonsene legger inn.

endermasali/Shutterstock.com

Gir tilgang til demografiske data

For Spotifys del innebærer løsningen at annonsørene får tilgang til strømmetjenestens demografiske data, slik som kjønn, alder, sjangre og spillelister. Dermed skal reklamen altså bli langt mer målrettet for brukerne.

Spotify samarbeider med tre store leverandører av infrastruktur for nettbasert reklame, og det nye tilbudet for annonsører skal omfatte samtlige av strømmetjenestens 59 markeder.

Fremstøtet gjelder altså for Spotifys gratistjeneste, og de programmatiske annonsene skal ifølge selskapet ha en lengde på enten 15 sekunder eller 30 sekunder. Mer informasjon kan du lese hos Spotify.

Det er hard konkurranse på strømmemarkedet: Nå vil Apple prøve å gjøre strømmingen dyrere for Spotify »

(Via Wall Street Journal)

Les også
Spotify lar deg nå slippe å bruke mye tid på å sette sammen spillelister
Les også
Spotify soper inn nye abonnenter
Les også
Sjekk ut Spotifys nye tjeneste for spillmusikk
Les også
Dette er Spotifys første originale videoserie
Les også
Med Spotifys nye, personlige spilleliste går du ikke glipp av nye låter fra favorittartistene
Les også
Spotify-brukerne har kastet seg over de personlige spillelistene
Les også
Spotify endrer prisene
Les også
Spotify sier de trenger noe mer enn musikk - satser på videoinnhold
Les også
Spotify holder ennå god avstand til Apple Music
Les også
Med denne lille saken kan du lytte til Spotify-musikk på farten – uten mobil
annonse

Les også