Dataprisene presses ned
Selskapet Network Norway har inntatt førersetet når det gjelder å presse ned dataprisene på det norske mobilmarkedet. Å ha lave priser – også for de som ikke vil binde seg til en prisplan for data – er en forutsetning for at mobilkunder skal kunne surfe uten bekymring. Derfor har Network Norway – og One Call – senket prisen til 99 øre per megabyte for de som ikke har datapakker.
Og det ser ut til at Network Norways aggressive prispressing på datatrafikk fungerer. Både Netcom og Telenor lover i alle fall å revurdere sine datapriser.
Knekker duopolet
Network Norway påpeker at vi har en duopolsituasjon på det norske mobilmarkedet. Det vil si at det er kun to aktører med egne, fullverdige mobilnett – Telenor og Netcom – og at alle andre operatører er avhengige av disse på en eller annen måte. Network Norway og Tele 2 samarbeider derfor om å bygge et tredje mobilnett her til lands, blant annet for å skape større konkurranse på mobilmarkedet. Duopolet er på ingen måte positivt for kundene, hevder Network Norway.
- I Europa er det vanligvis tre til fem store aktører. I Norge har vi en duopolsituasjon. Vi er i ferd med å endre dette bildet, men da er det særdeles viktig å få bygd infrastruktur, sier konsernsjef Ingvild Myhre i Network Norway.
(Artikkelen fortsettes.)
Konsernsjef Ingvild Myhre i Network Norway.
Melkeku
Surfer du på mobilen uten en prisplan på datatrafikk, hevder Network Norway at du er en melkeku for de store operatørene. De har nemlig senket den løpende dataprisen til 99 øre per megabyte for sine kunder. Dette gjelder også One Call og Lebara. Telenor og Netcom har til sammenligning datapriser på henholdsvis 12,50 kroner og 20 kroner per megabyte. I motsetning til Network Norway, har imidlertid både Telenor og Netcom en makspris per dag (henholdsvis 75 kroner og 20 kroner per dag.)
- De som ikke har en dataplan, betaler en grov overpris for datatrafikk. Disse kundene er melkekuer for den operatøren. Vi ønsker å lukke gapet og få rettferdige priser, slik at folk kan bruke telefonen bekymringsfritt, sier Arne Igesund i Network Norway.
- Man må også ha makspris; vi har ikke det i dag, men vil få det snart, legger han til.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Arne Igesund i Network Norway.
- Inne i en tidlig fase
Telenor ønsker tilsynelatende ikke å komme med noe motsvar til Network Norways aggressive framstøt når det gjelder datatrafikk. I alle fall ikke med det første.
- Vi ser en kraftig økning av datatrafikk i mobilnettet, en utvikling som har tatt av med introduksjonen av mobilt bredbånd, nemlig å surfe med PC-en på mobilnettet. Telenor har tatt en lederrolle i dette markedet, og denne skal vi styrke. 2009 tegner til å bli et fartsfylt mobilt bredbånd-år for Telenor, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Mobilen.no.
- Vi skal huske på at mobilt bredbånd fortsatt er inne i en tidlig fase, og for Telenors del er vi opptatt av både å utvikle selve produktet samt å vurdere en rekke forskjellige forretningsmodeller. Men enn så lenge velger vi å holde kortene tett til brystet vedrørende fremtidige prisjusteringer, både på mobilt bredbånd og for løpende datapriser, legger han til.
(Artikkelen fortsettes.)
Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.
Viktigere med makspris
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom er heller ikke avvisende til å revurdere dagens datapriser.
- Hittil har det vært viktigere for oss å ha makspris, men at det skal skje noe på prisene per megabyte og abonnement er helt sikkert, sier han til Dagens IT.
Bra initiativ
Det hersker ingen tvil om at dataprisene har vært noe høyere enn det folk flest er villige til å betale for å surfe litt på internett på mobilen. Også for mobilt bredbånd ligger nok prisen litt i overkant for fri bruk, men her finnes det ganske gode alternativer for de som har behov for ”litt bruk”. At noen tar initiativ til å røske tak i dataprisene og trekke de ned på et akseptabelt nivå, ser vi på som svært positivt for norske mobilkunder generelt. Network Norway- og One Calls beslutning om å senke dataprisene til de grader, kommer utvilsomt til å få ringvirkninger på det norske mobilmarkedet.
- Vi tror vi har markedets beste datapriser. Det er ikke riktig pris på data i dag, sier Igesund i Network Norway.