Tek.no

Nyhet

Derfor krangler Tesla og amerikanske myndigheter om 14,5 kilometer

Uenige om rekkeviddeestimat.

Tesla Model S
Tesal
Niklas Plikk
4 Mai 2020 13:08

Tesla gjennomfører stadig vekk små forbedringer på elbilene sine, ofte for å klemme ut et par ekstra kilometer de kan skryte av i markedsføringen sin.

Nylig ble det gjennomført en ny rekkeviddetest, som vanlig gjennomført av den amerikanske miljøetaten Environmental Protection Agency (EPA), hvor en ny variant av Tesla Model S Long Range Plus-modell ble testet.

Da testen var gjennomført konkluderte etaten med at bilen hadde en rekkevidde på 391 miles - eller 629 kilometer. Et kjempegodt resultat, men tydeligvis ikke godt nok.

Tesla-sjefen Elon Musk hevder nemlig at hvis etaten hadde gjennomført testen riktig, ville de ha klart å klemme ut 14,5 kilometer ekstra, og krysset den magiske 400 miles-grensen.

Kritiserer testen

I fremleggingen av Teslas kvartalstall hevdet Musk at EPA-testerne skal ha glemt bilnøkkelen i bilen over natten og latt døren stå åpen, noe som gjorde at bilen ble stående i «venter på fører»-modus. Dette skal angivelig ha trukket to prosent av batteriet over natten.

Dette stemmer ikke, sier EPA i en offisiell uttalelse til nettstedet Cnet:

– Vi kan bekrefte at EPA har testet kjøretøyet korrekt, døren var stengt, og vi diskuterer gledelig situasjonen med Tesla, slik vi rutinemessig gjør med alle bilprodusenter.

Tesla håper EPA vil gjennomføre ytterligere en test, og Musk har sagt at han er sikker på at de vil få bedre resultater i neste test. Frem til da vil uansett den offisielle rekkevidden på 391 miles for Tesla Model S Long Range Plus bestå.

Hvem krysser 400 miles-grensen først?

14,5 kilometer kan virke som en bagatellmessig sum, men skulle Tesla klare det vil det være den første bilen med offisielle EPA-tall over 400 miles (644 kilometer).

Den bragden er det flere bilselskaper som forsøker å gjøre krav på, blant annet Rivian og Lucid.

annonse

Les også