Tek.no

Nyhet

Her er de første Polestar 2 på vei til norske kunder

Står nå på havna i Belgia.

Polestar
26 Juni 2020 09:00

Den første forsendelsen av Polestar 2 som skal leveres til kunder er nå ankommet havna i Zeebrugge i Belgia, melder Polestar. Det er ifølge selskapet snakk om et par hundre biler som skal leveres til kunder både i Norge og Sverige, som er de første landene ut.

Fremover vil bilene fraktes til et «sentralt knutepunkt» i Belgia, hvor de vil bli gjort endelig klar for kundelevering. De første bilene er ventet til Norge i august, etter at coronaviruset førte til visse forsinkelser. Opprinnelig var disse bilene nemlig ventet i juni.

Polestar opplyste tidligere i år at to av tre reservasjoner i verden kom fra Norge. Polestar-sjef Thomas Ingenlath sier i et e-postintervju med Tek.no at Norge fortsatt er et nøkkelmarked for selskapet.

– Kunder i Norge var veldig raske med å engasjere seg i Polestar, og vi så en høy andel reservasjoner fra Norge tidlig. Markedet er fortsatt sterkt, men det er riktig å si at våre andre europeiske lanseringsmarkeder har balansert ut ordrebøkene nå, sier Ingenlath.

Leveransene vil komme jevnt og trutt fremover, fordelt på flere europeiske land. Nå står den første bolken med leveranser i Belgia, der klargjøring venter.
Polestar

Har holdt prisen

Det vil etter hvert også bli anledning til å få prøvekjøre bilen, enten på vanlig vis eller gjennom det Polestar kaller prøvekjøringsarrangementer.

Etter Norge og Sverige følger biler til kunder i Belgia, Tyskland, Nederland, Storbritannia og Sveits. I motsetning til de fleste andre merker - inkludert søstermerket Volvo - har ikke Polestar sett seg nødt til å jekke opp prisen på bilen som følge av den svake norske valutaen. Bilen starter fortsatt på 469.000 kroner inkludert levering.

– Norske kunder har ventet tålmodig på å få tilgang til Polestar-merket, og de gjorde mange reservasjoner tidlig i reisen vår. Det var viktig for oss at vi overholdt prisløftet vårt når de ble i stand til å gjøre om reservasjonene til ordrer, sier Ingenlath.

– Hvordan ser du på konkurransen mot den likt spesifiserte Volvo XC40 Pure Electric? Slåss dere om de samme kundene eller er det en ulik målgruppe for de to?

– Polestar 2 og XC40 er to veldig ulike biler. Polestar 2 er en «performance fastback» med et ekte førerfokus og en unik avant-garde- og minimalistisk estetikk. Vi er fokuserte på å overbevise kundene som vurderer en premiumbil med forbrenningsmotor om å tenke seg om en gang til.

Polestar

Nytt Space i Trondheim

Polestar åpnet sitt første «Space» på verdensbasis i Oslo i oktober i fjor.

Torsdag meldte selskapet at de har sikret seg et lokale i Trondheim, nærmere bestemt i Bassengbakken 1 på Solsiden. Nardo Bil skal drifte Polestar Space Trondheim, og de vil også stå for både utlevering og service i området.

Fra og med slutten av juli og inntil Space-lokalet åpner vil Polestar 2 være tilgjengelig for beskuelse på Solsiden kjøpesenter, og her vil det også bli anledning for prøvekjøringer.

Polestar har også sikret seg avtaler med Kverneland Bil, Frydenbø Bilsenter og Bilia Personbil om service, som totalt gir 30 lokasjoner i Norge.

Polestar 2 på bilmessen i Frankfurt høsten 2019.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kraftig konkurranse

Polestar 2 er altså det Polestar kaller en «fastback» – ikke helt like høyreist som en SUV, men hakket mer sporty enn en stasjonsvogn.

Versjonen som skal produseres i første produksjonsår kommer med en motor på 300 kilowatt (408 hestekrefter), 660 Nm dreiemoment og firehjulsdrift. Batteripakken er på 78 kWh, noe som skal gi en rekkevidde etter WLTP på inntil 470 kilometer.

Dette er et segment som kommer til å fylles opp kraftig i tiden fremover, med biler som Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, nevnte Volvo XC40 Pure Electric, Volkswagens ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og flere.

Her er noen av dem:

annonse

Les også