Til hovedinnhold

Her er NASAs nye X-fly

X-56 ser lite og rart ut, men kan være livsviktig når du setter deg inn i
fremtidens superfly.

USA lanserte sitt første eksperimentelle fly, X-1 i 1946. Det var det første flyet i verden som brøyt lydmuren, og siden har de såkalte x-flyene stått for en rekke verdensrekorder.

X-15 fra 1959 har fremdeles rekorden som det raskeste bemannede flyet i verden mens det kanskje i overkant eksperimentelle Rockwell X-30 skulle frakte turister ut i rommet.

X-35 kjenner vi i dag som jagerflyet Lockheed Martin F-35 Lightning II, gjerne kalt Joint Strike Fighter (JSF).

I juni 2012 offentliggjorde romfartsorganisasjonen NASA og Det amerikanske luftforsvarets forskningslaboratorium (AFRL) det 56. x-flyet i rekken, X-56A MUTT.

MUTT står for «Multi-Use Technology Testbed». Flyet skal ifølge NASA brukes til å teste en ny generasjon lettvektsfly med fleksible vinger.

- Fleksible vinger og flyskrog kan gi en betydelig vektreduksjon, sier prosjektleder Gary Martin i NASA.

Men det er et problem.

I motsetning til de korte og stive vingene vi ser på dagens fly, er lange og tynne vinger som på X-56 følsomme for uønsket vibrasjon, såkalt «flutter». Vibrasjonen kommer av trykket fra luften som flyr over vingen. Også kastevinder og turbulens kan utsette vingene for stor påkjenning.

- For å sørge for at flyskroget holder, er vi nødt til minske påkjenningen fra vindkast og dempe uønsket vibrasjon. Dette er to kjerneteknologier som NASA ønsker å forbedre, sier Martin.

Ved hjelp av MUTT skal ingeniørene få teste teknologien i praksis ved å justere programvaren i flyets styresystem.

X-56 er utviklet for å fly i lave hastigheter, men forskningsflyet skal også gi viktig testresultat i forhold overlydsflyet NASA X-54 utvikler i samarbeid med Boeing, Lockheed Martin og Gulfstream - omtalt som «Concordens sønn».

Vibrasjoner og turbulens er utfordringer også X-54 står overfor og testresultatene fra X-56 vil være med på å designe det kommende superflyet.

Les også: Slik flyr vi i fremtiden

Kilde: NASA

Les også
Oslo – New York på under én time
Les også
Slik er det å reise med luksusflyet
Les også
Superflyet styrtet etter 16 sekunder
Les også
Dette kan flyet ditt krasje med i Kristiansand
Les også
Er «gudepartikkelen» funnet?
Les også
Her er Concordens avløser
Les også
Se hvordan NASA skal lande på Mars
Les også
Så utrolig blir din framtid
Les også
Dette flyet kan kjøre på motorveien
Les også
Se NASAs forbløffende romplaner
annonse