Slik skal AMD stoppe strømslukene sine
Utvikler nok en funksjon som Nvidia-eiere allerede har.
Det er ikke mange dagene siden AMD rullet ut sin ekstra innholdsrike Omega-driver, som ga både en rekke funksjoner og bedre ytelse. Nå putrer imidlertid ryktegryta igjen, og det er etter sigende snakk om enda en ny funksjon kalt «Dynamic Frame Rate Controll».
Setter en maks-grense
Det som skal være uttalelser fra Markedssjef i AMD, Chris Hook, så overflaten på forumet 3D Center og låter som følger:
– Denne uken fikk jeg prøve vår nye dynamiske bildeoppdateringskontroll i en tidlig versjon av neste Catalyst-driver. Det å kunne begrense hvor mange bilder skjermkortet lager til for eksempel 60 bilder i sekunder for spill hvor flere bilder ikke utgjør noen forskjell, gjør underverker for strømsparingen.
Det er jo ikke til å komme unna for skjermbrikkeprodusenten at bærbare datamaskiner sliter med dårlig batteritid og lavere ytelse under spilling om laderen er trukket ut.
Ved å gi deg muligheten til å manuelt stille bildeoppdateringsfrekvensen ned, eller sette en maksimumsgrense, kan skjermkortet jobbe med redusert kapasitet og spare batteri, en funksjon som minner svært mye om Nvidias Battery Boost.
De fleste bærbare maskiner har skjermer som uansett ikke kan vise mer enn 60 bilder i sekundet, og alt over dette er dermed bortkastet energi for skjermkortet å lage. Ifølge Hook skal batteribesparelsene være særlig store i spill som til vanlig har høy bildeoppdateringsfrekvens.
Mye er ukjent enda
Det fremgår ikke hvordan AMD skal implementere begrensningen, men dynamisk opp– eller nedjustering av skjermbrikkens arbeidsfrekvens etter hvor krevende et spill er, er én mulighet.
Som Hook uttalte planlegger AMD å slippe sin bildeoppdateringskontroll i en kommende driver, angivelig i starten av neste år siden desember-driveren allerede er ute.
Det er ikke bare manuell styring av bildeoppdatering AMD er senere ute med enn Nvidia. Forrige uke lanserte de også VSR, en teknologi som gir deg jevnere bilder, slik som Nvidias DSR.
AMD mener de ikke kopierer Nvidia:
Vi spurte hva som er så unikt ved skjermkort-teknologien deres (Ekstra) »
(Kilder: Sweclockers, 3DCenter)