Ny kurs for djuice
djuice har i flere år vært en ungdomsoperatør, og har i stor grad siktet seg inn på foreldre som er ute etter abonnementer til sine barn- og unge, samt ungdom og unge voksne mobilbrukere generelt. Nå har djuice fått ny sjef, som allerede signaliserer at det kommer endringer. djuice vil bli en lavprisaktør.
– Skal vi lykkes i et nytt marked, er det avgjørende at vi ligger i toppsjiktet på priser. Både når det gjelder tjenester og populære mobiltelefoner. Samtidig vil vi fortsatt tilby Norges mest utbygde og raskeste mobilnett. Det vil være ett av våre viktigste konkurransefortrinn i et stadig tøffere lavprismarked. Vi leverer Telenors kvalitet og stabilitet, til en rimeligere pris til unge voksne, sier den nye lederen i djuice Kjetil Angell Kjerstad.
Priskutt og billige mobiler
I over to år har djuice analysert unge menneskers behov, spesielt de som nylig har flyttet hjemmefra, og har tydeligvis kommet frem til at de kan gjøre mer i nettopp dette brukersegmentet. Priskutt, billige mobiltelefoner, og oversiktlige og populære tjenester skal nå lokke 20-30-åringer djuice. Dermed skifter de fokus fra ungdommer med sponset mobil- og mobiltelefoni fra foreldre, til unge voksne som betaler sine egne regninger. Det betyr omfattende endringer både i merkevaren og produkttilbudet til Telenors datterselskap.
– Målgruppen 20-30 år befinner seg mye på nett, noe som gjør at djuice må ha en sterk posisjon nettopp her. Men, vi skal fortsatt være tilgjengelige og selges gjennom de butikkene målgruppen befinner seg i. De gode mobiltelefontilbudene vil for eksempel både finnes på nettet og ute i butikk, sier Angell Kjerstad.
(Artikkelen fortsettes.)
Færre abonnementer
Vi får inntrykk av at djuice i større grad blir automatisert, og mobiloperatøren opplyser også om at personlig kundeservice per telefon og papirfaktura vil koste ekstra. Årsaken er at de vil kompensere for lavere abonnementspriser. Selve abonnementstilbudet har også blitt forenklet, og djuice tilbyr nå kun fire abonnement – to for deg som vil kjøpe ny mobil, og to for deg som kun vil ha et rimelig abonnement. Pakkeprisabonnementet combi finnes riktignok i tre varianter: small, medium og large.
– Dette er en vinn-vinn-situasjon for både oss og kunden. Færre og tydeligere abonnement betyr at det blir enda lettere for brukerne å ha full oversikt over tjenestene våre. Samtidig reduserer vi administrasjonskostnadene våre, noe som igjen gjør at vi kan sette ned prisene på det aller viktigste for de mellom 20 og 30 år, nemlig ringeminutter og SMS, sier Angell Kjerstad.
Alle djuice-abonnementene er lagt inn i Ringepriser, hvor du kan raskt sjekke om ett av disse abonnementene er gunstig for deg.
iPhone til en krone
Med djuices kursendring vil de også gi deg gunstigere priser på utvalgte populære mobiltelefoner, som går under konseptet Deal. For øyeblikket er iPhone på listen over prioriterte telefoner, og denne kan du nå skaffe deg til en krone med binding til abonnementet djuice explore.
– Samtidig som iPhone-tilhengerne får tilfredsstilt sine behov, vil det i kampanjeperiodene alltid være mellom tre og seks sterkt rabatterte kvalitetstelefoner å velge mellom for de som velger djuice Deal, forklarer Angell Kjerstad.
Gratis SMS til 550 000 kunder
Du kan ikke knytte noen av djuice-abonnementene til Telenor Fri Familie, men djuice har i stedet fokusert på at venner skal kunne kommunisere billigere seg imellom. Forutsatt at dine venner også har djuice-abonnement, kan dere sende gratis SMS til hverandre. Med en kundemasse på 550 000 abonnenter, kan det tross alt få en viss betydning for deg som djuice-kunde.
– Nye djuice skal tilby det som de unge voksne er opptatt av, nemlig lavere og mer forutsigbare priser til venner og kjente, sier Angell Kjerstad.
(Artikkelen fortsettes.)
Riktig kurs
Da djuice lanserte abonnementet SIMply i mars i år, signaliserte det at de var i ferd med å bevege seg ned i lavprissegmentet. Med kursendringen som den nye djuice-sjefen Angell Kjerstad nå presenterer, markerer det et spennende tilskudd i nettopp dette segmentet. Særlig ettersom Telenor stiller seg sterkt bak denne operatøren. Vi stusset litt på at djuice ville konkurrere i samme prissegment som Telenor-eide Talkmore, men når vi ser på abonnementene til de to selskapene, ser vi at de utfyller ulike behov.
Vi ser av resultatlisten på Ringepriser at djuices abonnementer ikke helt kan måle seg med de aller rimeligste abonnementene fra Tele2, Ludo Mobil og One Call i kategorien middels forbruk (eller høy, for den saks skyld), men vi ser likevel klare tegn på at djuice går rett vei. Vi liker det nye og oversiktlige abonnementstilbudet, og løsningen for å selge mobiltelefoner med abonnement er heller ikke så ille – med unntak av den høye oppstartsprisen på 89 øre for abonnementene explore og phone. Det er dessuten positivt at alle djuice-kunder kan sende gratis SMS til hverandre, og dette kan få en viss betydning for noen kunder ettersom kundemassen til djuice er av en betydelig størrelse.
Nye djuice ser langt friskere ut enn gamle djuice, og det blir interessant å se hvordan Telenors datterselskap fører skuta videre i lavprissegmentet.