Mobilutgavene blir bedre
Mobilutgavene blir bedre
(Publisert 26.1.2010)
I forrige uke presenterte vi vår samletest av mobilsidene til de fire største nettavisene i Norge, der Dagbladet og VG Mobil endte opp med terningkast 5, mens Aftenposten og Nettavisen fikk 4-ere. Alt i alt var vi godt fornøyd med hvordan samtlige av de fire nettavisene har gjort seg tilgjengelig for mobilbrukere, men det er likevel rom for forbedringer også. Særlig tilpasning til ulike mobiltyper med forskjellig skjermstørrelse og oppløsning er en betydelig utfordring.
Men vi er ferdige med denne testen. Nå gir vi heller ordet til avisene selv, som røper at deres respektive mobilsider på langt nær er ferdig utviklet, og at vi har mye spennende i vente.
Fokus på brukervennlighet
Dagbladet på mobilen kom marginalt best ut i vår samletest, og fikk skryt for brukervennlighet, god sidetilpasning, godt design og både nyttige- og underholdende tjenester. Mobilansvarlig Erik Saastad i DB Medialab (Dagbladet) sier til Mobilen.no at de jobber med å gjøre mobilutgaven av Dagbladet enda bedre.
- Vi har hatt fokus på to ting - å holde oss så tett opptil Dagbladet.no på web som mulig og å lage så brukervennlige og leservennlige sider og tjenester som mulig. Det første gjenspeiles ved at vi utseendemessig prøver å se ut som websiden, at vi støtter det meste som gjøres der; for eksempel har vi som eneste mobilavis kommentarer på artiklene tilgjengelig – både lese og skrive, nettmøter, tagsøk, twittersøk og mye mer, sier Saastad.
- Når det gjelder brukervennlighet er det min bakgrunn. Har jobbet med det i mange år tidligere. Som nr. 2-avis er det viktig for oss å vinne lesere, og jeg tror at vi vinner det blant annet ved at folk opplever at vi har en mobilsite som ser bedre ut og har mer å tilby. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre ting bedre for flere, legger han til.
(Artikkelen fortsettes.)
iPhone-optimalisert
VG Mobil har flest brukere på mobilen, og legger ikke skjul på at det har vært viktig å lokke til seg iPhone-brukerne. Det er overhodet ingen tvil om at disse brukerne har vært med på å rette fokuset mot mobiltilpassede sider, men VG Mobil er også tilgjengelig i en enklere utgave (wap) for mobiler som ikke har surfeegenskapene til blant annet iPhone.
- Vi har hatt størst fokus på å tilgjengeliggjøre det som vi anser som den viktigste delen av vårt nyhetsinnhold på en brukervennlig og lettfattelig måte. Vi har to mobilversjoner av VG Nett, den ene er optimalisert for de enkle mobiltelefonene uten store skjermer mens den andre er optimalisert for iPhone og lignende telefoner. Vi har tilstrebet oss å bevare den samme nyhetsstrømmen på begge to, slik at nyhetsflyten er identisk på VG Mobil som på VG Nett. På sistnevnte versjon for iPhone (og andre avanserte telefoner med stor skjerm) er oppsettet og uttrykket identisk med det som lages for VG Nett, sier Produkt- og utviklingsdirektør Morten Jacobsen i VG Multimedia AS til Mobilen.no.
(Artikkelen fortsettes.)
Aftenposten ”for alle”
I motsetning til Dagbladet og VG Mobil skiller Aftenposten seg ut ved at de tilbyr en mobilside som ser temmelig lik ut på de fleste mobiltelefoner. Fordelen er nettopp det at sideoppsettet fungerer godt uansett hvilken mobil du surfer med. Ulempen er at du med en mer avansert mobil som er godt egnet til mobilsurfing kanskje ikke får en like bra brukeropplevelse som du burde hatt. Vi spurte mobilansvarlig Archna Sharma i Aftenposten hva de hadde hatt størst fokus på i utviklingen av deres mobilsider.
- Fokuset har vært å tilby brukerne mobiltilpassede utgaver som raskt gir dem en oversikt over de viktigste nyhetssakene til enhver tid. Vi har hatt et enhetlig design for alle mobiltyper, og ikke en egen publikasjon for et enkelt håndsett (iPhone), sier Sharma til Mobilen.no
Snart er det alvor
Nettavisen, som kom dårligst ut i vår test på grunn av svært sjenerende annonser og for dårlig tilpasning for ulike mobiltyper, vil tilsynelatende satse langt mer på mobilsidene sine i tiden fremover enn de gjør i dag.
- Selve driftingen av plattformen er outsourcet og siden Nettavisen inntil våren 2008 hadde mobilsider i samarbeid med TV2, har ikke brandingen av en egen Nettavisen-portal vart så lenge. Vi har ikke hatt mye ressurser på dette området, men fremveksten av touch og vesentlig mer funksjonelle mobiltelefoner gjør at vi kommer til å øke fokuset på mobil markant fremover, sier salgsdirektør Kurt Leirvåg i Nettavisen til Mobilen.no.
(Artikkelen fortsettes.)
Ulikt brukermønster?
Vi innbiller oss (men er langt i fra sikre på) at folk flest leser nyheter ulikt på mobilen i forhold til foran PC-en. For eksempel kan det være at vi er litt mer selektive når det gjelder å trykke oss inn på en artikkel, og i stedet bare velger de som helt klart vil være av interesse for oss. Flere av aktørene hadde intetsigende titler på forsiden – gjerne sitater – som utvilsomt fungerer bedre sammen med bilde og ingress på en webside enn på mobilen. Dessuten leser vi kanskje nyheter på mobilen på andre tider av døgnet, eller i andre settinger (på bussen, i lunsjpausen etc.). Vi spurte aktørene hva de trodde om brukermønstre på mobil kontra på nett.
- På nett ser vi at vi har trafikktopper når folk kommer på jobb, mens på mobil starter de kanskje allerede surfingen i sengen og fortsetter på vei til jobb. Lesersituasjonen blir annerledes siden vi i dag kan bruke mobil andre steder enn der vi bruker nett. Mindre skjerm bestemmer mye av bruksmønstret, og at bruksmønsteret fra web derfor ikke nødvendigvis passer for mobil, sier Sharma i Aftenposten.
- Brukermønsteret på mobil er nok ikke nødvendigvis så veldig ulikt på mobil kontra nett. Det er de samme sakene som leser, men den største forskjellen er kanskje den at annonser har en vesentlig høyere klikkrate på mobil kontra nett. Betalingsviljen er også vesentlig større på mobil. Utfordringen ligger i å få de store massene på mobil, og ikke minst jentene. Det er fortsatt en stor overvekt av menn som bruker mobilt internett, sier Leirvåg i Nettavisen.
- Mobil er nok primært en kanal i tillegg til nett, men det er også slik at en del mennesker med gode telefoner velger å oppdatere seg på nyheter på mobilen også der PC-er er lett tilgjengelig. I alle år har det vært slik at de beste timene for mobilsurfing er de siste på kvelden. Hvis du med spørsmålet mener om folk leser annerledes på mobil enn på nett, så tror jeg ikke det er så forskjellig. Både på PC og mobil bruker man nettavisene for å oppdatere seg raskt. Motivasjonen kan nok både være å se hva som har skjedd og killtime – i begge kanaler. At det er omtrent like mange sidevisninger per dag per bruker i begge kanalene støtter dette, sier Saastad i Dagbladet.
- Vi ser at trafikkmønsteret er forskjellig og ganske komplementært på VG Mobil i forhold til VG Nett. For eksempel er trafikktoppen på mobil kl. 23 om kvelden, samt at den også veldig høy kl. 7-8 om morgenen. Dette viser at for mange er det å sjekke nyhetene på mobil det siste de gjør før de sovner og det første de gjør når de våkner om morgenen. De stadig skiftende kontekstene (situasjonene) du beveger deg mellom med mobilen – senga, frokostbordet, buss/trikk, jobben, lunsj, osv – gjør at du kanskje er interessert og mottagelig for forskjellig innhold basert på den konteksten du da befinner deg i. Vi ser også at frekvensen for hvor ofte du sjekker om det har skjedd noe i nyhetsbildet også øker parallelt med tilgjengeligheten, sier Jacobsen i VG Mobil.
Artikkelen fortsettes på neste side - tjenester og fremtidsutsikter.
forts: Tjenester er viktig
Enkel tilgang til oppdaterte nyheter på farten er nok hovedårsaken til at du besøker VG, Dagbladet, Aftenposten eller Nettavisen på mobilen, men det får du hos dem alle. Tilleggstjenestene de tilbyr kan derfor være tungen på vektskålen for hvilken side du besøker oftest. For Dagbladet å vise ferske Pondus-striper på mobilsidene sine må sies å være et sjakktrekk i så henseende, for eksempel.
- De mest populære tjenestene på Dagbladet mobil er live (som er fotball, men også mye annen sport og også livedekning av tv-programmer etc.), tegneserier (Pondus, Nemi og Sofies Verden), vær, 6 trivielle (Trivial Pursuit spørsmål), Se.no (Tv program), skattesøk, trafikanten, lenkesamling, filmtrailere, tippespillene, tog, vei og fly - omtrent i den rekkefølgen. Varierer selvsagt med ukedag, togforsinkelser, vær/ferie med mer, sier Saastad.
- Det er primært nyhetsdekningen vår som er mest populært for mobilbrukerne i dag, men vi ser også at sport er viktig for mange av våre brukere. Vi har laget en TV-Guide for iPhone som har ligget på topp 10 i AppStore helt siden vi lanserte den i juli 2009 og er kanskje den mest kjøpte applikasjonen på iPhone de siste 6 månedene. Her ser vi at knytningen vår mellom generell programinfo og våre egne filmanmeldelser, trailere, brukeranmeldelser og filmdatabase er en nyttig og populær kombinasjon som ikke så mange andre kan levere på, sier Jacobsen i VG.
Aftenposten trekker frem sin iPhone-applikasjon som en populær tjeneste, men understreker at det er forsiden folk er mest opptatt av. Nettavisen hevder at deres Live-tjeneste skiller seg ut som en populær tjeneste.
(Artikkelen fortsettes.)
Utfordringer og forbedringer
Til tross for at alle de fire mobilsidene fungerer tilfredsstillende, føler vi at ingen av dem har nådd sitt fulle potensial. Vi spurte aktørene om å nevne noen utfordringer de har støtt på, og hvilke planer de hadde for fremtiden.
- Brukervennligheten kan alltid bli bedre. Vi må bli bedre og større på iPhone, og vi må ha fokus på å lage spennende applikasjoner. Mest av alt vil vi ha flere lesere, konkluderer Leirvåg i Nettavisen.
- Vi møter stadig på utfordringer når det slippes nye mobiler på markedet med feil eller mangelfull informasjon i håndsettdatabasen (WURFL). Vi ser også at vi må fokusere mer på brukervennlighet og den gode leseopplevelsen på ulike mobiler. Fokuset fremover vil være å forbedre brukeropplevelsen og å jobbe mer målrettet med å tilby innhold vi tror vil være ekstra attraktivt for våre mobilbrukere. Vi vil fokusere på å tilpasse opplevelsen til touch/high-end telefoner, samtidig som vi ønsker å unngå at brukeropplevelsen forringes på low-end mobiler, sier Sharma i Aftenposten.
- Det som alltid er utfordrende er å få tilbakemelding fra en bruker med en telefon vi ikke har tilgang på. Men vi løser det alltid, og jeg tar gjerne tilbakemeldinger på esaa@dagbladet.no hvis noen har kommentarer til oss. Ellers bruker vi WURFL som devicedatabase, og den fungerer veldig bra, sier imidlertid Saastad i Dagbladet, som også legger til at de for øyeblikket jobber med å få siden til å se bra ut på flere ulike mobiltelefoner.
- Mobil er et strategisk viktig satsningsområde for VG og vi etablerer i disse dager et eget selskap, VG Mobil AS, som får som oppgave å bygge VGs mobilsatsning videre slik at vi styrker vår posisjon i markedet og kan bidra til mer kraft bak utviklingen av de kommersielle løsningene som ennå ikke er gode nok. Mobil må være den mest spennende arenaen i medielandskapet og oppholde seg i for tiden. Det har vært en eventyrlig vekst i 2009 med en oppgang på unike brukere på 121 prosemt for vår del, og det er lite som tilsier at denne veksten skal avta i 2010, snarere tvert i mot. Derfor er tidspunktet riktig for oss å ta neste steg i mobilsatsningen og derfor går vi nå aktivt ut i markedet for å finne de dyktigste utviklerne på mobil til disse jobbene, avslutter Jacobsen i VG Mobil.
(Artikkelen fortsettes.)
Tøff kamp om kundene?
Vi støtter oss til påstanden om at mobil blir et særdeles viktig satsningsområde for nettavisene i 2010. Selv om de fire avisene til sammen ”bare” har litt over 400 000 unike brukere i uka for øyeblikket, vil nok dette tallet fort kunne dobles innen utgangen av året. Og om det ikke er tøff nok kamp om mobilbrukerne allerede, vil det garantert bli det i tiden som kommer.
For å komme seirende ut av mobilkampen er det foruten leservennlige nyheter særdeles viktig å ha skalerte/tilpassede versjoner av mobilutgaven som passer til mobiler med forskjellig skjermstørrelse, et brukervennlig grensesnitt, og et tiltalende design. Men det er også imperativt å tilby så gode tjenester at dersom brukeren ikke egentlig er på utkikk etter siste nytt likevel besøker mobilutgaven av andre årsaker – enten det er på grunn av gode tegneserier, gratis spill (Tippeliga-manager?), et spennende videoarkiv, sanntids trafikkinfo, en eksepsjonelt bra værtjeneste eller daglige middagstips (MatPrat?), for å nevne noen forslag. Datatrafikk kan ikke lenger sies å være avskrekkende dyrt, selv om vi trolig også vil se dataprisene synke ytterligere i løpet av året. Det, samt at mobilbrukere i 40-, 50- og 60-årsalderen sannsynligvis også vil få øynene opp for mobilsurfing innen rimelig tid, taler til fordel for nettavisene som satser tungt på sine respektive mobilutgaver.