Til hovedinnhold

Finn det beste mobilabonnementet

Prisbildet er mindre oversiktlig enn noengang. Hvordan avgjør du hva som er riktig for deg?

iStockPhoto

Mandag lanserte Telenor to nye abonnementer. Med det skroter selskapet sin gamle abonnementsstruktur og lanserer nye datapakker.

Et tegn er at det blir stadig mindre forskjell på aktørene i mobilmarkedet. For noen år siden var priskonkurransen i det norske mobilmarkedet så heftig at mobilkunder som brukte mobilen lite, kunne ringe gratis i flere måneder av gangen.

Noen år før dét igjen var det helt dagligdags å betale fire-fem kroner for et ringeminutt.

Nå er et data som gjelder. Fra knallhard priskonkurranse har alle de norske mobiloperatørene klart å øke inntektene betydelig ved å legge om abonnementsløsningene sine, slik at tale og SMS er inkludert i abonnementet, mens datapakken er den som avgjør pakkeprisen.

Ikke lenger prisen alene som avgjør

For selskapene er det vinn-vinn. De kan ta mer for abonnementene, samtidig som de i stor grad fjerner kundnenes nytte av IP-telefoniløsninger for mobil, som Skype og Viber.

Ulempen for deg som forbruker, er at mobilmarkedet blir stadig vanskeligere å navigere. Det burde tilsynelatende være enkelt å velge abonnement, siden alle operatørene har tilnærmet like priser. Likevel er det mye som skiller, så her gjelder det for deg å kjenne ditt eget bruksmønster.

  • Er du en av dem som bruker mye data, eller surfer du stort sett på det trådløse nettet hjemme?
  • Er du mye på reise i Sverige eller Norden?
  • Strømmer du mye musikk på mobilen?
  • Trenger du nettskylagring?

Når prisene ellers er mer eller mindre like, er det disse faktorene som kan bli avgjørende for hvilket abonnement du velger.

Regn ut ditt forbruk her »

Fart, lagring eller surfing i Sverige?

Tele2 lar deg for eksempel surfe og bruke telefonen i Sverige med ordinært norsk mobilabonnement. Med NetCom kan du ringe uten tillegg i Norden. Det kan du spare mange penger på hvis du oppholder deg i ett av våre naboland noen uker tilsammen hvert år.

Telenor vil trekke kundene ved å tilby nettskylagring på kjøpet, slik at du alltid har en sikkerhetskopi av viktige dokumenter og bilder for hånden.

NetCom og Telenor har også begynt å differensiere på hastighet. Hos Telenor varierer hastigheten fra 6-40 mbit/s, hos NetCom fra 10-40 mbit/s. Telio tilbyr 4G fra NetCom med alle sine abonnement, men opplyser ikke om makshastighet for vanlig abonnement. Du kan imidlertd velge å betale 39 kroner i måneden for makshastighet på 40 mbit/s. Som med all 4G-surfing vil hastigheten variere med belastningen på nettet

Tele2 tilbyr foreløpig bare 4G på sine to storbrukerabonnementer Large og Extra Large, mens One Call ikke har 4G i det hele tatt. Begge disse tilbyr imidlertid 3G uten fartstak, og hevder dette noen steder oppleves raskere enn 4G. Både Tele2 og One Call vil forøvrig få 4G på alle sine abonnement i løpet av året.

Regn ut ditt forbruk med vår mobilkalkulator Ringepriser her »

Les mer: Nå får alle Tele2 og One Call-kundene 4G

annonse