Nyhet
Samsung dropper Windows RT
Ser ikke marked for Microsofts lett-OS i Europa.
Det har knyttet seg stor spenning til Microsofts lettversjon av Windows 8, Windows RT. Utgaven er laget for å kjøre på mobil maskinvare, men har foreløpig slitt med å ta av. Nå skal det være over og ut for Samsungs enheter med plattformen i Tyskland og en rekke andre europeiske land, melder nettstedet mobilegeeks.de.
Årsaken skal være svak etterspørsel i Europa, og kostnadene forbundet med å formidle forskjellene på vanlig Windows 8 og den enklere RT-utgaven. Samsung skal også ha sett at prisen på RT-brettene ble for høy.
Droppet USA også
Uttalelsene fra Samsung kom på CeBIT-messen (hardware.no) som foregår i Hannover for tiden. Foreløpig er nettbrettene fortsatt i salg i tyske butikker, og noen dato for salgsstoppen, eller endelig bekreftelse fra andre i selskapet har ikke kommet ennå.
Samsung har også avblåst salg av nettbrettet Ativ Tab i USA, etter å ha vist det frem i forbindelse med lanseringen i fjor. Salgsleddene skal ha vært skeptiske til at nettbrettet kunne gjøre et innhugg i markedet.
Operativsystem, pris eller maskinvare?
Det er vanskelig å si hvor mye av dette som kan knyttes direkte til operativsystemet, og hvor stor del som har med selve det fysiske produktet og pris å gjøre. Likevel er det rimelig å anta at skepsisen mot Windows RT fortsatt er høy blant mange.
En undersøkelse av førjulssalget i USA viste at Microsofts eget Windows RT-baserte nettbrett, Surface, solgte svært dårlig. Samtidig har andre undersøkelser vist at IT-folk over hele verden ønsker seg Windows-nettbrett.
Siden bare RT-utgaven av Microsofts Surface var i salg før jul i USA, er det lett å tenke seg at denne brukergruppen fortsatt venter på et nettbrett med komplett Windows 8 og kraftigere maskinvare.
Les også: Microsoft Surface selger dårligere enn ventet (Mobilen.no)
Amobil har kontaktet Samsung i Norge for kommentar, men foreløpig ikke fått svar. Artikkelen oppdateres.
(Kilder: mobilegeeks.de [Google-oversatt fra tysk] via engadget.com, engadget.com)