Til hovedinnhold

Testet 31 elbiler på norske veier – bare 10 gikk så langt som forventet

Fra rekkeviddetesten til Motor.no og NAF. Mercedes-Benz EQS 450+ gjorde det godt i årets test.
Tomm W. Christiansen

God rekkevidde er blant de viktigste egenskapene for mange når de kjøper en elbil. Stadig flere bilprodusenter skryter av stadig større batteri og mer effektive motorer, og det er ikke uvanlig å se rekkeviddeestimat på godt over 500 kilometer i spesifikasjonslisten.

Men estimater og faktiske resultater er sjeldent nøyaktig det samme, og her i Norge har NAF og bilmagasinet Motor hatt tradisjon for å se om lovnadene fra elbilprodusentene faktisk stemmer.

I år testet de rekkevidden på 31 nye elbiler, og trenden virker å være ganske tydelig: Bilprodusentene lover mer enn de faktisk klarer å levere.

Av de 31 bilene som ble kjørt i rekkeviddetesten var det bare 10 som gikk så langt som WLTP-målingene estimerte.

Dette skyldes nok delvis at værforholdene under rekkeviddetesten ikke var optimale.

– Med skiftende vær, spredte regnbyger og mellom 7 og 15 grader ble rekkevidden langt unna de sommernoteringene vi har hatt tidligere, skriver Motor-redaktør Peter Raaum i testen.

Seier til Mercedes

Den mest utholdende bilen i testen ble Mercedes-Benz’ flaggskip-sedan EQS, som holdt koken i 620 kilometer før den takket for seg. Det var riktignok et godt stykke unna WLTP-rekkevidden på 711 kilometer.

Begge EQS-variantene plasserte seg faktisk helt i toppen av lista, med den firehjulsdrevne 4Matic-varianten hakk i hæl på den litt mer nøkterne EQS 450+, med 596 kilometer. Også det var bak WLTP-tallet på 647. Motor presiserer imidlertid at disse tallene ikke er helt endelige, da de hadde utfordringer med å lese av eksakt rekkevidde når bilene ble tømt for strøm.

BMWs i4 var en av de av ti bilene som gikk lenger enn WLTP-rekkevidden, både for eDrive 40- og M50-modellene. De stoppet etter henholdsvis 583 og 521 kilometer, som var 18 og 24 kilometer mer enn de oppgitte WLTP-tallene. Også BMWs iX-modeller hadde kun små avvik fra WLTP.

Tesla Model Y utmerket seg også i positiv retning. Den ga seg ikke før etter 545 kilometer, som var betydelig mer enn WLTP-tallet på 507. Også Maxus Euniq6 klarte seg bedre enn den «offisielle» rekkevidden skulle tilsi. Der er WLTP-rekkevidden 354 kilometer, men den holdt ut i 388 kilometer.

Av de testede bilene var det giganten Hongqi E-HS9 som fikk størst negativt avvik. Den var tom etter 371 kilometer, over 20 prosent lavere enn de 465 den skal klare etter WLTP.

Sjekk ut alle resultatene her.

Tesla har fortsatt rekkevidderekorden

Selv om det var Mercedes-Benz EQS som kom aller lengst i år med 620 kilometer, var det ikke nok til å slå rekkevidderekorden til Tesla. NAF og Motor.no tester nemlig bare rekkevidden til elbiler én gang, og tar dem ikke med i påfølgende tester hvis de allerede har blitt testet før.

Tar man derimot et titt på testene fra 2021 og 2020 og inkluderer resultatene derfra, blir topplisten seende ganske annerledes ut:

I fjor kjørte nemlig Tesla Model 3 hele 654 kilometer på den samme ruten, mens Model S klarte 645 kilometer i 2020.

Her er det imidlertid viktig å påpeke at værforholdene ikke var de samme, så selv om det er den samme kjøreruten, er det ikke direkte sammenlignbart. Kanskje ville Mercedes-Benz EQS gått de 35 kilometerene ekstra hvis været var bedre, og dermed havnet på førsteplassen totalt sett. Det er vanskelig å si.

Det gir likevel en pekepinn på hvilke modeller som gir deg lengst rekkevidde om sommeren, enten det er regn og litt kaldt, eller strålende sol og varmt.

annonse