Tek.no

Nyhet

Dette er produktene nordmenn gikk mann av huse for å kjøpe

Ikke overraskende var varme- og kjøleprodukter en vinner i første halvår.

Tore Kristiansen, VG/produsentene/montasje
22 Aug 2018 12:07

Mer småelektrisk, mindre mobil, TV, foto og stort sett alt annet. Det er fasiten for første halvår, som Stiftelsen Elektronikkbransjen presenterte tirsdag.

Etter en svært kald vinter og en hetebølge som varte i flere måneder, var det imidlertid ikke overraskende at det var varmeovner, vifter og aircondition som var de store vinnerne i første halvår.

Vifter og mobil aircondition firedoblet salget sammenliknet med samme periode i fjor, og enda ble både butikker og leverandører flest fullstendig utsolgt i sommer. Varmeovner økte på sin side med ni prosent.

Totalt sett går salget ned

Totalt sett var salget av elektronikk 5,7 prosent lavere enn i samme periode i fjor.

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen kunne melde om fallende salg av elektronikkprodukter i fjor, men kjempesalg i enkelte kategorier.

– Elektronikksalget i første halvår i fjor var usedvanlig godt, hele 14 prosent høyere enn året før. Nå ser vi at salget har stabilisert seg, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Det bransjen kaller «småelektrisk» er i hovedsak kjøkkenprodukter og produkter innenfor kategorien helse og velvære. Av disse er det førstnevnte som driver veksten, mens helse og velvære går noe ned.

Vinnerne: Hårfjerning, kjøkkenmaskiner og støvsugere

Likevel er det én produkttype som har enorm vekst, og det er såkalte IPL-systemer for hårfjerning. Her har salget godt over doblet seg fra samme periode i fjor. Det som tidligere har vært en salongtjeneste gjør vi nå i langt større grad hjemme, påpeker Elektronikkbransjen.

Kjøkkenprodukter vokser med hele 25 prosent både i volum og verdi, og spesielt er det de avanserte kjøkkenmaskinene som har eksplodert. Nesten dobling i salget og firedobling i verdi, som altså betyr at snittprisen på kjøkkenmaskinene vi kjøper grovt sett har doblet seg.

Elektronikkbransjen peker på en trend hvor vi har blitt mer opptatte av hva vi lager og putter i oss, og gjerne skal ha full kontroll selv. I tillegg har kjøkkenmaskinene blitt stadig mer avanserte, som har drevet snittprisen opp.

Blendere har også hatt solid vekst, og det samme gjeldere juicere, spesielt såkalte slowjuicere. Her har veksten vært henholdsvis 69 og 93 prosent. Kaffemaskiner har også økt noe, og her er det kaffetraktere som står for hele veksten, mens kapselmaskinene ligger stabilt.

Støvsugerposen er i ferd med å dø

En annen vinner er poseløse støvsugere, som hadde en vanvittig vekst i fjor, men fortsetter veksten i år.

I volum er veksten 78 prosent, mens verdien faktisk er gått ned med 10 prosent. Det mener Elektronikkbransjen skyldes at det er kommet flere aktører inn, noe som har bidratt til å presse ned prisene.

Robotstøvsugere står for øvrig nå for 10 prosent av støvsugermarkedet i Norge.

Dyrere og dyrere hodetelefoner

I en undersøkelse Elektronikkbransjen har fått utført av Norstat, svarer også 17 prosent at de har kjøpt nye hodetelefoner i første halvår, en liten vekst fra 15 prosent i fjor.

Trenden med at snittprisen øker gjelder også i første halvår.

– Hele 17 prosent av de som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner, mot 13 prosent i fjor. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, 37 prosent mot 35 prosent i fjor. Hodetelefoner under 1.000 kroner står for 40 prosent av markedet, mot 47 prosent i første halvår 2017, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen.

Taperne: Mobil, TV og DAB

De tradisjonelle kategoriene er det imidlertid verre med.

Mobilsalget gikk ned med 11 prosent i antall enheter, mens snittprisen økte med 16 prosent. Nordmenn kjøper altså dyrere mobiltelefoner, og gjerne flaggskipmodellene, ifølge Elektronikkbransjen.

99,99 prosent av salget var smarttelefoner, opp fra 95,5 prosent i fjor.

TV-salget gikk også ned med 13 prosent. Klassen mellom 55 og 65 tommer utgjorde 58 prosent av salget, opp fra 48 prosent i fjor. 2,9 prosent var 65-tommere og større, mer enn en dobling fra 1,2 prosent i fjor.

85 prosent av de solgte TV-ene har dessuten 4K-oppløsning, opp fra bare 28 prosent i første kvartal i fjor.

Aktivitetsarmbånd faller med 22 prosent, men likevel ble det solgt 360 000 enheter. Kategorien er aller mest populær blant kvinner mellom 30 og 39, viser en undersøkelse Elektronikkbransjen har fått utført av Norstat.

De tidligere års vekst i salget av DAB-radioer har dessuten stanset opp. 25 prosent av husholdningene svarer at de har kjøpt bordradio med DAB i første halvår, mot 35 prosent i fjor. Flere kjøper imidlertid DAB-adapter til bilen.

Kamerasalget faller også videre, med 18 prosent ned fra samme halvår i fjor. Kompaktkameraene har det største fallet, med 37 prosent nedgang. Det kan tyde på at stadig flere tar til takke med mobilkameraet.

Speilreflekssalget øker på sin side med 11 prosent, mens speilløse systemkameraer faller like mye.

Nesten ingen kjøper dessuten VR. I Elektronikkbransjens Norstat-undersøkelse svarer bare 1 prosent at de har kjøpt VR-utstyr siste halvår.

Les også
Dette ønsker nordmenn seg til jul
annonse

Les også