«Teknisk oppdatering» gir Audis e-tron lengre rekkevidde
Men kun for nye kunder.
Audi melder nå at de lanserer en oppdatering til e-tron 50 og 55 som gir høyere effektivitet og lengre rekkevidde.
Både 50- og 55-versjonene vil fremover komme med «rundt 25 kilometer» bedre WLTP-rekkevidde, totalt 436 kilometer for 55 og 336 kilometer for 50.
Ny brems, bedre regenerering
Forbedringene skal skyldes flere ting. Først og fremst skal Audi ha kommet opp med en ny type brems som reduserer såkalt «residual brake torque», altså tap som oppstår fordi bremsekaliperen og bremseskiva kommer borti hverandre under drift.
I tillegg skal selve drivlinja ha blitt mer effektiv, blant annet ved at bilen kjører nærmest kun på bakhjulsdrift ved normale forhold. Motoren foran er nærmest fullstendig frakoblet under vanlig drift, og kommer kun i sving når føreren ber om mer krefter, skriver Audi i en melding.
I tillegg skal systemet som håndterer batterivarming og -kjøling ha blitt mer effektivt, blant annet ved at mindre væske sirkulerer i systemet og at pumpa derfor bruker mindre strøm. Bilen skal også kunne regenerere energi under bremsing mer effektivt enn før, ifølge Audi.
Bruker mer av batteriet
Viktigst er nok likevel at Audi endelig velger å redusere den enorme bufferen de har holdt av i batteriet. Av det 95 kWh store batteriet i e-tron 55 har nemlig faktisk utnyttbar kapasitet bare vært 83,6 kWh.
Det økes til 86,5 kilowattimer i de nye versjonene, opplyser Audi, en økning på snaue 3,5 prosent og mer enn halvparten av de rundt seks prosentene bedre rekkevidde bilen får. For modellen med det mindre batteriet økes netto utnyttbar kapasitet til 64,7 kWh.
Forbedringene kommer imidlertid ikke eksisterende e-tron-kunder til gode, og kun for biler produsert etter uke 48, altså inneværende uke.
– Økt utnyttelse av høyvolt-batteriet og økt effektivitet i batteriet, i tillegg til andre endringer i maskinvaren, har gjort at man fra den aktuelle produksjonsuken får mer rekkevidde. Siden den nye rekkevidden krever endringer i maskinvaren er det ikke mulig å nå oppgradere biler produsert før uke 48, skriver PR-sjef Morten Moum for Audi i Harald A. Møller i en e-post til Tek.no.
For e-tron 50 gjelder oppdateringene fra produksjonsstart, slik at alle som har bestilt denne vil få bilen med de innvendige oppgraderingene.