Nå kan bedriftene strømme musikk lovlig
Wimp lanserer bedriftsabonnement i samarbeid med Tono og
Gramo.
Wimp lanserer nå et bedriftsabonnement til en grunnpris på 999 kroner per måned for bedrifter som ønsker å benytte seg av musikkstrømming. Prisen er imidlertid bare veiledende, og vil variere fra bedrift til bedrift.
– Prisen vil være avhengig av bruken, og vi jobber fortsatt opp mot Tono i forhold til hvordan inndelingen skal være. Det er ikke meningen at en liten frisørsalong skal betale like mye som en stor kleskjede, sier daglig leder Per Einar Dybvik i Wimp Norge.
Treningssenterkjedene er blant bedriftene som i lengre tid har ønsket seg en strømmingsløsning for bedrifter. Både Wimp og Spotify har hittil hatt et forbud mot annet enn privat bruk i sine brukerbetingelser.
Sterk vekst i digitalinntektene
Bedriftene vil også kunne styrke sin musikkprofil og bygge merkevaren gjennom for eksempel å dele spillelistene med kundene gjennom sosiale medier.
Blant bedriftene som allerede har tatt i bruk Wimp Professional er hotellet The Thief på Tjuvholmen, Ikea og treningssenterkjeden Elixia.
Hos låtskrivernes interesseorganisasjon Tono jubler de over nyheten.:
– Nå er våre medlemmers online-inntekter på nivå med CD-salget fra 2006. Samtidig er dette en blodig ærlig teknologi, og du ser veldig tydelig hvilke låter som blir spilt. På den annen side kan artister oppleve å få inntekter på et album fra 1995, som ville vært dødt i CD-sammenheng, sier kommunikasjonssjef Willy Martinsen i Tono til Mobilen.no.
Tono tror tjenesten i utgangspunktet vil være aktuell for større aktører som kleskjeder, alpinsentre og hotellkjeder. Dybvig i Wimp sier selskapet vil tilpasse seg markedet etter hvert.
– Vi vil tilpasse oss etterspørselen og markedet slik at dette blir overkommelig for de fleste, sier Dybvig til Mobilen.no.
Les også: Nordmenn digger musikkstreaming