– Flere smartbriller enn smartklokker i 2014
Markedet for «wearable devices» vil være verdt 3 milliarder dollar i år, ifølge ny rapport.
Deloitte har gitt ut sin årlige rapport hvor de prøver å spå om den teknologiske utviklingen i året som kommer og den nærmeste fremtiden. Rapporten er basert på diskusjoner med ledere, analytikere og kommentatorer, samt titusenvis av intervjuer med forbrukere.
I årets rapport skriver Deloitte at de venter at 2014 blir året da salget av smartbriller, smartarmbånd og smartklokker vil begynne å skyte fart.
Flere smartbriller enn smartklokker
Det vil bli solgt rundt 10 millioner slike enheter i 2014, med en totalomsetning på 3 milliarder dollar, ifølge Deloitte. Og det er smartbrillene som vil genere de største inntektene, med et salg på rundt fire millioner enheter til en gjennomsnittspris på 500 dollar. Treningsarmbånd – eller smartarmbånd – vil også selge i rundt fire millioner eksemplarer, men til en litt lavere snittpris på 410 dollar. Inntil nå er det smartklokker det har vært mest oppmerksomhet rundt, men disse vil bare selge i rundt to millioner enheter til en snittpris på 200 dollar, tror Deloitte.
Leder for bransjegruppen Teknologi, Media og Telekom (TMT) i Deloitte Norge, Halvor Moen, er imidlertid litt skeptisk til noen av de nye smartdingsene.
– Jeg har for eksempel operert øynene, så for meg er det utenkelig å gå med smartbriller. En klokke er derimot mindre påtrengende, men suksessen til slike dingser avhenger av prissetting, vekt og at det må være enkelt og behagelig for sluttbrukeren, sier han.
Rapporten slår da også fast at de første smartbrille-modellene stort sett vil appellere til en liten nisje. Men så vil etterspørselen stige til flere titalls millioner enheter i 2016 og passere 100 millioner innen 2020, heter det i rapporten.
Ser fortsatt stort potensiale i smartmobiler
Deloittes rapport dekker også mange andre områder. Ifølge rapporten vil den digitale oppgraderingen av stua gi et bedre tilbud enn noensinne til vanlige forbrukere. Det er nå fem enheter som dominerer TV-stua og mediehverdagen; TV, PC, spillkonsoll, smarttelefon og nettbrett. Disse vil stå for en omsetning på 750 millioner dollar i 2014.
Men mange av enhetene vil smelte sammen på sikt.
– Det er ikke lenger kult med forskjellige duppeditter i stua. Utviklingen går mot enkle og smidige løsninger, hvor synlig teknologi ikke tar stor plass. Spesielt spillkonsollen og enhetene rundt TV-en, som PVR-dekoderen og DVD-spilleren, vil smelte sammen. De øvrige enhetene vil fortsette å sameksistere, sier Moen.
Smartmobiler vil stå for en omsetning på 375 millioner dollar i 2014, men selv om markedet begynner å bli mettet, mener Deloitte det fortsatt er et stort potensial i aldersgruppen over 55 år.
Les også: – 10 millioner «smarte briller» innen 2018
(Kilde: Technology, Media & Telecommunications Predictions, Deloitte)