Norge i verdenstoppen på bruk av smartmobiler
Fersk statistikk bekrefter det vi visste: Vi elsker ny teknologi.
Norge er det landet i verden som ligger lengst fremme når det gjelder å ta i bruk digitale medier, viser en ny rapport fra ZenithOptimedia.
Undersøkelsen tar for seg penetrasjonen av "ny mediateknologi" som smarttelefoner, nettbrett og IPTV (TV levert over internett, for eksempel via fiber).
I undersøkelsen kommer Norge desidert best ut når det gjelder "gjennomsnittlig penetrasjon" av nye mediateknologi, med 38,8 prosent. Frankrike kommer på en andreplass med 35,7 prosent, mens Sverige og Danmark kommer på henholdsvis 4. og 5. plass med 31,3 og 31,2 prosent.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Smartphones | 12.3 | 35.5 | 46.6 | 56.5 | 71.7 |
Tablets | 2.9 | 4.7 | 7.2 | 10.0 | 13.0 |
IPTV | 5.5 | 6.6 | 7.5 | 8.2 | 9.0 |
Slått av svenskene
Norge må imidlertid se seg slått av svenskene når det gjelder bruk av smartmobiler. Mens 65 prosent av alle nordmenn eier en smartmobil, har hele 73 prosent av svenskene en smartmobil. Også Danmark er med på topp fem-listen, noe som ifølge ZenithOptimedia har å gjøre med at Skandinaviske brukere tradisjonelt viser stor entusiasme for internett og digitale medier.
Bruken av smartmobiler har skutt i været bare i løpet av det siste året. Mens det i 2011 var bare 12,3 prosent i de 19 landene i undersøkelsen som eide en smartmobil (i motsetning til en enkel mobil), hadde dette steget til 35,5 prosent i 2013, og ventes å stige til 46,6 prosent i 2013 og 71,7 prosent i 2015. Hele 93 prosent av svenskene vil ha en smartmobil i 2015, mener analytikerne som står bak undersøkelsen.
Les også: Derfor bør mobilsidene til bedriften fungere knirkefritt
Analytikerne tror imidlertid at Norge vil bli forbigått av både Frankrike, Nederland og Irland i 2015, og at Nederland om to år vil være det landet i verden som ligger lengst fremme på å ta i bruk ny mediateknologi.
Gjennomsnittlig penetrasjon av ny mediateknologi (smartmobiler, nettbrett og IPTV):
2012 | Average penetration (%) | 2015 | Average penetration (%) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Norway | 38.8 | - | 1 | Netherlands | 65.1 |
2 | France | 35.7 | - | 2 | France | 60.8 |
3 | Netherlands | 35.1 | - | 3 | Ireland | 50.2 |
4 | Sweden | 31.3 | - | 4 | Norway | 48.2 |
5 | Denmark | 31.2 | - | 5 | Canada | 47.7 |
6 | Canada | 30.5 | - | 6 | Denmark | 46.8 |
7 | Australia | 24.6 | - | 7 | Sweden | 42.9 |
8 | Spain | 24.4 | - | 8 | Australia | 40.9 |
9 | South Korea | 23.1 | - | 9 | South Korea | 36.5 |
10 | UK | 23.1 | - | 10 | UK | 34.0 |
Les også: Nettbrettsalget klatrer til nye høyder
(Kilde: ZenithOptimedia)