Nyhet

Facebook gjør det enklere å endre personverninnstillingene

Selskapet legger seg langflat, og utsetter visstnok lanseringen av sin egen smarthøyttaler.

Facebook har vært i usedvanlig hardt vær de siste ukene etter at det ble kjent at de har latt tredjepartsaktører benytte seg av dataene fra mer enn 50 millioner amerikanske Facebook-profiler. Skandalen har vokst seg stadig større, særlig etter at det ble kjent at dette ble gjort til dels mot brukernes vilje og dessuten kan ha hatt avgjørende påvirkning på utfallet av det amerikanske presidentvalget.

Derfor er det neppe spesielt overraskende at selskapet nå annonserer store endringer i måten du administrerer personvernet ditt på. I skrivende stund har ikke endringene landet på undertegnedes telefon, men det skal ikke være langt unna skal vi tro selskapet selv.

I dag fremstår innstillingene i Facebook mer som en labyrint enn en lett navigérbar meny, med nærmest uendelige undermenyer og forvirrende tilvalg. I fremtiden skal dette forenkles, slik at du får noen få, tydelige valg som tar deg rett til de viktigste personvern-valgene.

Det vil også bli en mer grafisk fremstilling enn tidligere, med nye ikoner og større, tydeligere kategorier og tekst. Slik håper selskapet både på å gjenvinne tillit og tiltro etter noen svært turbulente uker.

– Vi må bli mye bedre på å håndtere brukernes data

Facebook beklager også i det samme innlegget der de presenterer de nye endringene, og legger seg mer eller mindre langflate:

– Forrige uke viste oss hvor mye mer arbeid vi må gjøre med å forsterke våre retningslinjer og hjelpe folk med å få forståelse og kontroll over sine egne data og hvordan Facebook fungerer. Vi har hørt – høyt og tydelig – at personverninnstillingene og andre viktige verktøy er veldig vanskelige å finne, og at vi må gjøre mer for å informere brukerne våre.

Endringene Facebook nå gjennomfører vil du altså først og fremst finne i innstillingsmenyen, der det fra nå vil se ut som i det høyre bildet (gammelt grensesnitt til venstre):

Før og etter.

I tillegg oppfriskes et tilvalg som heter «Snarveier for Personvern», som inntil nå har vært ganske tung å navigere i. Denne menyen blir nå både tydeligere og svært mye mer grafisk orientert, med en slags «kort»-struktur a là det vi finner i Googles Material Design-filosofi.

Her skal du kunne gjøre fire ting raskt og enkelt:

  • Kontosikkerhet: Du skal kunne legge til flere sikkerhetslag rundt kontoen din, og sikre at andre ikke får tilgang til den
  • Personlig informasjon: Du får bedre oversikt over hva du deler, og med hvem. I tillegg, kanskje viktigst; du kan slette alt du måtte ønske herfra.
  • Reklamekontroll: Du vil få kontroll over informasjonen som brukes for å vise deg reklame i appen.
  • Profil- og innleggskontroll: Du får velge hva av poster og profilen din som vises til hvem.
Det skal bli enklere å administrere dataene dine på Facebook.

Du vil også få mye bedre muligheter enn før til å laste ned alt Facebook vet om deg, og – enda viktigere – slette det permanent. Facebook ønsker visstnok å forklare endringene nøyere i en oppdatering av brukervilkårene sine, som kommer i løpet av de neste ukene. I tillegg:

– Disse oppdateringene handler utelukkende om transparens – ikke om å få flere rettigheter til å samle, bruke eller dele data.

Utsetter lansering av sin egen smarthøyttaler

Facebook-sjef Mark Zuckerberg har vært i hardt vær, og må møte i den amerikanske kongressen.

Selskapet gjør også noen andre grep i samme vending, og utsetter nå blant annet lanseringen av sin egen smarthøyttaler. Det melder PhoneArena, som mener å vite at Facebook egentlig skulle avduke det nye produktet på sin årlige utviklerkonferanse i mai.

En kilde har ifølge Bloomberg uttalt at «...høyttaleren vil være gjenstand for en dypere gjennomgang, for å være sikker på at den gjør de riktige prioriteringene med hensyn til brukerdata». Veldig lite vites ellers om høyttaleren, men det ser altså stadig ut til at den vil lanseres etterhvert – Facebook ønsker nok simpelthen å ri stormen av før den tid.

Det spørs imidlertid om det er mulig å redde ryktet fullstendig, og allerede har enkelte brukere begynt å saksøke selskapet for å bruke deres persondata på en måte de ikke har sagt ja til. Facebook-sjef Mark Zuckerberg må dessuten svare for seg selv og selskapet i en høring i den amerikanske kongressen – selv om han offisielt nekter å gjøre det samme i britenes parlament.

Mange kjendiser har sluttet å bruke Facebook:
Elon Musk: – Hva er Facebook? »

(Kilde: PhoneArena, PhoneArena 1, Reuters, Reuters 1, New York Post, Facebook, Bloomberg)

Les også
Facebook kan bli abonnementstjeneste uten reklame og sporing
Les også
Zuckerberg: – Det var en stor feil. Det var min feil
Les også
Snart blir det mulig å slette Messenger-meldinger etter at du har sendt dem
Les også
Slik skal Facebook sikre dataene dine bedre
annonse