Spotify med ny milepæl
Tjenesten har nå 3 millioner betalende kunder.
Kundemassen til svenske Spotify fortsetter å vokse, og nå er det kjent at den nettbaserte musikkstreamingtjenesten har nådd 3 millioner betalende kunder. Dette er 20 prosent av brukerbasen på 15 millioner.
Spotify tilbyr tre ulike varianter til sine brukere. Spotify Free er den reklamefinansiert gratisutgaven som flertallet ennå benytter seg av, mens betalingsutgavene Spotify Unlimited og Spotify Premium tilbyr reklamefri lytting og, hos sistnevnte, bedre lydkvalitet og avspilling på mobile enheter.
- Les også: Knallsuksess for Spotify
Trenden er vekst
Vekstøkningen kommer blant annet som følge av Spotifys inntog i det amerikanske markedet – som begynte den 14. juli i fjor.
I mars 2011 var antallet betalende kunder på 15 prosent, noe som betyr at økningen vil være på godt over 5 prosent innen mars i år. I september 2011 hadde tjenesten 2 millioner betalende brukere, mens i november hadde tallet steget til 2,5 millioner. Nå mot slutten av januar er tallet altså oppe i 3 millioner.
Unge vil betale
Statistikken for Spotify viser at det er de unge som er mest villige til å forkaste piratkopiering og begynne å betale for musikk – halvparten av de betalende kundene hos Spotify er under 30 år.
Denne trenden er i samsvar med nye tall fra den norske konkurrenten WiMP, som også viser at det først og fremst er de unge som omfavner streaming på nett.
- Les også: Streaming stanser piratkopiering
(Kilde: Financial Times)