Tek.no

Nyhet

Ludo får på pukkelen

29 Jan 2011 06:09Først publisert 26 Okt 2009 12:05
annonse

Datatilsynet har i høst ført kontroll med flere teleleverandører med henhold til behandling av personopplysninger, spesielt ved SMS-tjenester, og har avslørt til dels grove mangler, heter det i en pressemelding fra tilsynet.

Kontrollene har blitt gjennomført hos Network Norway, Ludo Mobil og Telipol, og mens Datatilsynet ikke fant noe å klage på hos Network Norway, får de to sistnevnte operatørene påpakning.

Uten konsesjon

Både Ludo og Telipol har fått varsel om vedtak om at de må søke om og få konsesjon for behandling av personopplysninger for kunder av telekommunikasjonstjenester. Hvis ikke må virksomhetens behandling av slike opplysninger opphøre.
Er det noen fare for at selskapenes kunder blir stående uten summetone?
- Det håper jeg ikke for kundenes del, vi satser på at selskapene får ting i orden. Men om så ikke skulle skje, må de opphøre med sin virksomhet, sier Ole Morten Knudsen, informasjonsrådgiver i Datatilsynet, til Mobilen.no.
Ole Norstad, viseadministrerende direktør i Ludo Mobil, sier det ikke er noen fare for selskapets kunder.
- Når det gjelder konsesjonssøknader er det en misforståelse mellom oss og Datatilsynet. Vi sendte inn registrering når vi startet opp, og fikk beskjed om at vi ikke behøvde noe mer. Nå viser det seg at vi måtte ha en utvidet konsesjon, og den søknaden ble sendt av gårde samme dag som tilsynet var på besøk, sier han til Mobilen.no.

Flere syndere
Også to andre forhold angående internkontrollsystem og databehandleravtaler sier Norstad at Ludo har ryddet opp i.
- Når det gjelder databehandleravtalen manglet vi underlagene for vår avtale med Ventelo da tilsynet var på besøk, men disse er nå ettersendte. Internkontrollsystemet er en kjempejobb å gjøre, og noe vi har jobbet med siden oppstarten i januar, sier han.
Dette er ikke første gang tilsyn med teleselskaper har avdekket mangel på konsesjon og rutiner.
- Det er en tendens til at nyopprettede teleleverandører mangler konsesjon. Dette må være på plass for å kunne drive televirksomhet og er viktig for å sikre etterlevelse av regelverket, sier overingeniør hos Datatilsynet, Frank U. Eriksen.
Selskapene som har fått varsel om vedtak har frist på tre uker for å gi tilbakemelding til varselet. Datatilsynet anbefaler også at virksomheten sender inn fremdriftsplan for de avvik som er avdekket under tilsynene.

Les også
25 000 Ludo-kunder
Les også
Ludo vil ha dine idéer
Les også
Ring gratis med Xito
Les også
Ventelo satser friskt – og lurt
Les også
Vollvik blir veskeselger
Les også
Så fornøyde er vi med operatøren
Les også
Ny kurs for djuice
Les også
Lopper deg på utenlandssamtaler
Les også
Svindyr SMS til USA
Les også
Norges mest populære abonnement
Les også
Nytt konsept fra One Call
annonse